صادرات دام زنده فاجعه است/

ضرورت تحول در الگوی تولید و تامین علوفه دام با استفاده از فناوری‌های نوین

1400/05/23 - 15:09 - کد خبر: 49057
داود بهبودی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بر لزوم توجه به الگوهای تامین مالی جدید و مدرن برای پیشبرد طرح‌های بخش کشاورزی و تامین نقدینگی مورد نیاز این طرح‌ها تاکید کرد.

به گزارش نصر، داوود بهبودی ظهر امروز در جلسه بررسی چالش‌های بخش کشاورزی، تامین نهاده‌های دامی و تولید علوفه استان اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های شورای هماهنگی بانک‌ها و جلب مشارکت بانک ملی برای تامین مالی واحدهای کوچک دامداری استان و کارسازی آنها استفاده کرد.
وی تغییر الگوی کشت محصولات دامی و تولید علوفه با شیوه‌های مدرن را در قالب یک برنامه میان‌مدت و سیاست‌گذاری‌های لازم، اقدامی ضروری برشمرد و گفت: صادرات دام زنده برای آینده صنعت دامداری کشور یک فاجعه محسوب می‌شود و باید راهکارهایی برای تولید علوفه مورد نیاز و عدم صادرات دام زنده پیدا کرد.
بهبودی آینده صنعت دامپروری را در گرو استفاده از ظرفیت‌های مزارع سطح زیر کشت دیم و توسعه کشت‌های جایگزین به جای آیش، استفاده از اراضی آزاد شده از تولیدات سبزیجات و صیفی‌جات و در اثر توسعه گلخانه‌ها برای تولید علوفه دامی و نیز استفاده از روش‌های هیدروپونیک و ایروپونیک برای کشت علوفه در مقیاس صنعتی و در محیط کنترل شده دانست و گفت: در سال گذشته رقم 600 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه گلخانه‌های استان جذب کردیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: در جریان حمایت از سرمایه‎گذاری اولویت باید با سرمایه گذارانی باشد که علاوه بر اهلیت، توان تامین سرمایه ثابت را داشته باشند و در قدم‌های تکمیلی حمایت‌ها عمدتا در قالب تسهیلات سرمایه در گردش ارائه شود.
وی یادآور شد: لازم است برای تامین مالی پروژه‎های اقتصادی بخش کشاورزی چاره‌اندیشی و از تجارب تامین مالی در سایر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر بهره بریم.
در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به تشریح وضعیت دامداری استان پرداخت و گفت: حدود سه هزار و 500 میلیون راس دام سبک و یک میلیون راس دام سنگین در استان وجود دارد.
اکبر فتحی اظهار کرد: امسال با خشکسالی شدیدی مواجه هستیم و تولید علوفه و تامین خوراک دام دچار مشکل شده و سیاست آزاد شدن صادرات دام زنده نیز می‌تواند در آینده مسائل و مشکلات زیادی منجر شود و نباید به عنوان راهکار تلقی شود.
این مسوول تصریح کرد: در آینده باید در زمینه حمایت از واحدهای دامداری کوچک و متوسط، تقویت زیرساخت‌های مربوط و تکمیل زنجیره تامین و ارزش اقدامات موثری صورت گیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار