کنترل کرونا و واکسیناسیون عمومی اولویت وزیر پیشنهادی بهداشت

1400/05/22 - 21:13 - کد خبر: 49006
واکسن کرونا

نصر: نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کنترل کرونا و انجام واکسیناسیون عمومی اولویت برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم است.

به گزارش نصر، محمد خدابخشی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار به جلسه تعدادی
از نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون توسعه متوازن کشور با بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و افزود: وزیر پیشنهادی در این نشست برنامه های خود را تشریح کرد.
وی خاطر نشان کرد: در این نشست عنوان شد که واکسیناسیون کرونا با هر هزینه ای که باشد، باید جزو اولویت های وزیر بهداشت قرار گیرد و مردم هرچه سریع تر واکسینه و در برابر این بیماری ایمن شوند.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از مطالباتی که در این نشست مطرح شد، موضوع کمبود پزشک متخصص و عمومی در برخی مراکز پزشکی بود که نیازمند برنامه ریزی و اقدام است گفت: متاسفانه به دلیل تعارض منافعی که در سال های گذشته وجود داشته برخی از همکاران در دانشگاه های علوم پزشکی مخالف افزایش ظرفیت دوره های دستیاری بوده اند علیرغم اینکه مجلس شورای اسلامی اعتبار دانشگاه های علوم پزشکی را افزایش داده و کمک کرده که زیر ساخت های آن تهیه شود اما متناسب با منابعی که اختصاص داده شده و زیر ساخت هایی که تهیه شده، انتظاری که برای افزایش ظرفیت دوره های دستیاری می‌رفت تحقق نیافت و در بسیاری از نقاط کشور شاهد کمبود پزشک متخصص هستیم و وزارت بهداشت باید به گونه ای سیاست گذاری کند که این مشکل حل شود و پدیده زیر میزی نیز به نوعی برچیده شود.
وی یادآور شد: بحث تقاضای القایی موضوع مهم دیگری است که ضرورت دارد وزارت بهداشت به آن توجه کند، با توجه به منابع خوبی که در چند سال اخیر در قالب طرح تحول سلامت و کرونا به وزارت بهداشت تخصیص داده شد متاسفانه شاهد هدر رفت منابع بودیم زیرا نظارت خوبی اعمال نشد و تقاضاهای القایی منجر به افزایش هزینه های بهداشت و درمان می شود و نیاز به نظارت دقیق تر دارد. 
نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید به توسعه متوازن توجه ویژه داشته باشد و با نگاه منصفانه ای منابع توزیع شود، خاطر نشان کرد: در بحث کرونا نگاه منصفانه وجود نداشته و امیدواریم در دوره جدید وزارت بهداشت در خصوص این مساله مهم بازنگری صورت گیرد.
خدابخشی افزود: دکتر عین الهی در این نشست برنامه های خود را تشریح و اولویت خود را کنترل و مدیریت کرونا اعلام و دو راه حل برای کنترل کرونا عنوان کرد، یکی قرنطینه و دیگری واکسیناسیون عمومی که برای قرنطینه شرایط اجتماعی و سیاسی مد نظر قرار می گیرد.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بیماری کرونا از حالت حاد به مزمن تبدیل شده است، گفت:  زمانی که این بیماری در حالت حاد بود، می توانستیم آنرا کنترل کنیم اما اکنون که به حالت مزمن درآمده مدیریت آن سخت تر شده است و بایستی واکسیناسیون عمومی تسریع یابد. در حال حاضر ۱۶۰ میلیون دز واکسن برای واکسیناسیون عمومی نیاز است و باید هر چه سریعتر تامین شود.
وی با اشاره به اینکه کمبود سرم هم مسئله مهمی است که باید تدابیری برای رفع این مشکل اندیشیده شود، عنوان کرد: یک کارخانه تهیه سرم در حال حاضر کار خود را متوقف کرده و این مهم نیاز به رسیدگی دارد زیرا داروی رمدسیویر نیاز به سرم دارد.
خدابخشی گفت: فردی که برای وزارت بهداشت معرفی شده نیروی توانمندی است و در مجموع ارزیابی که می توانیم از او داشته باشیم این است که اگر به او کمک شود، قطعا موفق خواهد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار