نایب رئیس مجلس:

۳۳ میلیارد تومان برای تکمیل سد پیغام چای کلیبر تخصیص می یابد

1400/05/21 - 15:49 - کد خبر: 48973
عکس

نصر: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۳ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز سد پیغام چای کلیبر به صورت ۱۰۰ درصد در سال جاری تخصیص می یابد.

به گزارش نصر، علی نیکزاد روز پنجشنبه در بازدید از مناطق سیل زده شهرستان کلیبر اظهار کرد: سال ها است که سد پیغام چای نیمه کاره مانده و بر این اساس اعتبار یاد شده به زودی تخصیص می یابد.
وی افزود: اجرای طرح ساخت سد پیغام چای ماده ۵۶ می شود که بنا بر آن، بانک ها فاینانس می کنند و اعتبار در اختیار طرح قرار می گیرد و اصل سود بانکی را دولت بعدا به بانک پرداخت می کند.
وی ادامه داد: مدیرعامل بانک ملت قول داده این کار را انجام دهد، ولی بانک دیگری نیز باید کمک کند تا با تشکیل کنسرسیومی، این سد را تمام کنند.
 نیکزاد با اشاره به ضرورت اتمام این سد برای جلوگیری از وقوع سیل ، ادامه داد: در سیل اخیر کانال های آب اگر  درست عمل می کردند آب به طور قطع از بالا دست به پایین دست منتقل می شد و موجب خسارت احشام، ادوات کشاورزی و واحدهای مسکونی در سیل کلیبر نمی شد.
وی ادامه داد: پس از بازدید از روستاهای آسیب دیده از سیل، کمک های بلاعوض در اختیار سیلزدگان قرار می گیرد و سازمان مدیریت بحران در ترمیم و بازسازی زیرساخت ها کمک خواهد کرد.
وی گفت: بنیاد مسکن نیز در بازسازی واحدهای مسکونی و اجرای طرح های هادی کمک خواهد کرد.
اعطای تسهیلات ۱۶۵ میلیون تومانی برای خروج منازل روستایی از بستر رودخانه 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: ربر اساس ماده ۱۱ قانون حوادث غیرمترقبه، سطح حادثه، محلی است و خوشبختانه از نخستین ساعات وقوع سیل در کلیبر، همکاران ما در اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی حضور فعال و همه جانبه ای در محل حادثه داشتند.
نجار افزود: ما در سطح کشور به دلیل تغییر اقلیم، از این سیل ها زیاد داشتیم و مردم عزیزمان دچار خسارت جانی نیز شدند.
وی اضافه کرد: همکاران ما خسارات ناشی از سیل کلیبر را برآورد و به ما منکعس کردند و بنا داریم با کمک بنیاد مسکن، واحدهای مسکونی مستقر در بستر رودخانه ها را به خارج از آن منتقل کنیم.
وی ادامه داد: برای این کار هم تسهیلات و  هم کمک های بلاعوض بانکی به روستاییان سیل زده عزیز به میزان حدود ۱۶۵ میلیون تومان به ازای هر واحد اعطا خواهد شد.
سیل اخیر کلیبر در یک سده اخیر بی سابقه است
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این بازدید با اشاره به بی سابقه بودن سیل اخیر کلیبر در ۱۰۰ سال اخیر گفت: در اثر این حادثه خسارت فراوانی به زیرساخت ها و  ابنیه های شهرستان و راه های روستایی وارد  آمد و پل های رودخانه تخریب شدند.
محمدرضا پورمحمدی افزود: برآوردهای اولیه حاکی از خسارت بیش از ۲۷۰ میلیارد تومانی سیل به منلطق سیلزده در شهرستان کلیبر است. 
وی هدف از این بازدید را بررسی میدانی و حضوری کیفیت خسارات و آسیب های وارد شده به مردم شهرستان کلیبر و اتخاذ تصمیمات لازم برای کمک به آنان اعلام کرد.
وی اضافه کرد: در این بازدید برای سازمان ها و  نهادهای مسوول تعیین و تعریف نقش و وظیفه  می شود تا آنان در حداقل زمان ممکن نسبت به بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل اقدام کنند.
 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز به همراه نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی از مناطق سیل زده شهرستان کلیبر، روستای گوار و خانواده جان باخته سیل در روستای عرب شاهی خواجو دیدار کردند.
عصر یکشنبه این هفته در زمان بسیار کوتاهی، بارش ۷۰ میلی متری باران در شهرستان کلیبر موجب وقوع سیل مهیبی شد که بر اثر آن سه نفر جان خود را از دست دادند.
سیل در چهار روستای این شهرستان شامل گوار، سهریق، عربشاه خان و چای کندی رخ داد و در این حادثه، خساراتی جدی به تاسیسات زیربنایی شامل خط انتقال گاز، برق و آب شرب وارد شد.
سیل ۱۱ دستگاه خودرو و تراکتور را با خود برد؛ ۲ دهنه‌ پل آسیب جدی دید و بیش از ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین تلف شدند؛ باغات حاشیه رودخانه «سئلین چای» و کلیبر چای نیز در این سیل خسارت دیدند. 
شهرستان ۸۰ هزار نفری کلیبر در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار