فرماندار میانه؛

عملیات توسعه شبکه سد آیدغموش سرعت می‌گیرد

1400/05/20 - 23:04 - کد خبر: 48924
سد، طرح‌های آبخیزداری

نصر: معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان میانه از تامین اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی ماده ۵۶ برای توسعه شبکه سد آیدوغموش خبر داد و گفت: با تامین اعتبار لازم از منابع فرادستی عملیات توسعه شبکه آبیاری این سد سرعت می‌گیرد.

به گزارش نصر، محمدرضا مشایخی روز چهارشنبه در گفت و گویی بهبود آب شرب شهر میانه را از اولویت های برنامه های عمرانی شهرستان دانست و افزود: براساس اقدامات انجام یافته تا امروز خط انتقال در شرف اتمام می باشد و عملیات تکمیل بدنه سد به اتمام رسیده و قسمت بیشتری از تصفیه خانه نیز تکمیل شده است.
وی گفت: برای بهره برداری از این طرح به اعتبار ۴۱۰ میلیارد تومانی نیاز است که با پیگیری سازمان آب منطقه ای و سازمان برنامه و بودجه استان موضوع برای اخذ مجوز تامین اعتبار از ماده ۵۶ انجام گرفته و در حال تکمیل فرایند اداری در سازمان برنامه و بودجه کشور است که بعد از تجویز اعتبار با سرمایه گذاری بخش خصوصی که اصل سود آن را دولت متقبل می شود کارهای بعدی انجام خواهد شد. 
وی خاطرنشان کرد: در فصل آب شهرستان برای تامین اعتبار با مبلغی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی براساس بند "و" و با سررسید ۱۴۰۳ ابلاغ شده و تخصیص یافته برای ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سد آیدوغموش و همچنین از ماده ۵۶ اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که در حال اجرای فراخوان برای شناسایی پیمانکار می باشد .
مشایخی گفت: برای تامین آب شرب روستاها و قشلاقات پایین دست ارتفاعات بزقوش سدی با عنوان خلیفه لو به سازمان مدیریت پیشنهاد شده است که برای تخصیص اعتبار از سهم استان از ردیف مربوطه بالغ بر ۴۳ میلیارد ریال تصویب شده که کمبود آب ( روستاهای قشلاق، تجره رود، شیویار، قشلاق سلمانی، ایشلق، خلیفه لو، قشلاق سوپورگلو، قشلاق موسی بیگ، دیشاب، ایورق، بالسین، کلاله، آونلیق، بورونجلیق،چنار،خواجه ده) با ۱۶۰۷ خانوار و ۴۸۰۰ نفر را رفع می کند.
وی اعلام کرد: این طرح آبرسانی روستایی و آبرسانی شبکه ای بعد از طی مراحل و ابلاغ اعتبار برای سال آتی عملیاتی خواهد شد.
فرماندار ویژه شهرستان میانه همچنین گفت: در فصل راه براساس ابلاغ سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات بند "و" تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل و آسفالت محور میانه - سراب از محل اسناد خزانه اسلامی با سررسید سال ۱۴۰۳ اختصاص یافته است که با محوریت اداره کل راهداری و حمل و نقل استان با مبادله موافقت نامه عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.
سد آیدوغموش در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان میانه و دارای ۷۶۰۰ هکتار اراضی پایاب است که ۲۹۰۰ هکتار از اراضی پایاب اجرا و تکمیل شده و مدیریت بهره برداری و نگهداری از ۲۵۰۰ هکتار از شبکه پایاب در واحد عمرانی اکرم آباد۱ از سال ۱۳۹۳ به تعاونی های آب بران و کشاورزان منطقه انتقال یافته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار