ارائه راهکارهای پیشگیرانه اعتیاد فرزندان از طریق خط ۰۹۶۲۸

1400/05/20 - 10:39 - کد خبر: 48896
معتاد زن

نصر: رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از ارائه راهکارهای پیشگیرانه اعتیاد به خانواده‌ها در ارتباط با فرزندان از طریق خط ۰۹۶۲۸ خبر داد و گفت: مردم می‌توانند سئوالات خود را در رابطه با نحوه در امان ماندن کودکان از اعتیاد از خط ملی اعتیاد بپرسند.

به گزارش نصر، ماریت قازاریان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار افزود: مردم می‌توانند سئوالات خود در رابطه با نحوه در امان ماندن کودکان از اعتیاد و نحوه رفتارهای پیشگیرانه از اعتیاد در برابر کودکان را با خط ملی اعتیاد مطرح کنند. خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ راهکارهایی برای پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه می‌کند و هرچند اعتیاد را درمان نمی‌کند اما راهکار ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: در شرایط پاندمی کرونا و زمان پیک این ویروس، میزان تماس‌ها با خط ملی اعتیاد بیشتر شده زیرا مردم بدون تردد می توانند به راحتی سئوالات خود بپرسند. به‌طورمثال والدین سئوال‌هایی می‌پرسند مبنی براینکه فرزندان چطور از اعتیاد در امان باشند و کارشناسان خط ملی اعتیاد نیز راهکارهایی برای پیشگیری از اعتیاد جهت افراد در معرض خطر ارائه می‌دهند.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: همچنین ممکن است فردی هیچ درگیری با اعتیاد ندارد اما بخواهد اطلاعاتی در این زمینه داشته باشد تا رفتار نادرستی با فرزند در این رابطه نداشته باشد که در این صورت می‌تواند با خط ملی اعتیاد تماس بگیرند.
وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت ساعت کار یا پذیرش معتادان در مواقع پیک کرونا در مراکز ترک اعتیاد ممکن است گاهی تغییراتی در ساعات کار مراکز ایجاد شود که خط ملی اعتیا می‌تواند درباره محدودیت در پذیرش در مراکز ترک اعتیاد، اطلاعاتی به مردم بدهند.
قازاریان با اشاره به متفاوت شدن سبک زندگی کودکان در شرایط کرونایی گفت: کودکان در این شرایط دچار محدودیت‌هایی برای بیرون رفتن شده‌اند که این مساله تنش‌هایی را در خانواده ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: خانواده‌ها می‌توانند با خط ملی اعتیاد در ارتباط باشند و سئوالات خود را از ساعت ۸ صبح تا هشت بعدازظهر، هر روز حتی روزهای تعطیل بپرسند.
راهکارهای پیشگیرانه به خانواده‌ها در رابطه با محله‌های آسیب‌خیز
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: گاهی ساکنان محله‌های آسیب‌خیز برای برطرف شدن مشکلات خود با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرند به‌طورمثال برخی ساکنان محلات از وجود پاتوق‌ها در منطقه خود شکایت دارند اما ما نمی‌توانیم پاتوق‌ها را جمع کننیم و تنها کاری که می‌کنیم این است که مراکز گذری را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کنیم.
قازاریان افزود: مراکز گذری نیز تیم‌های سیاری را به پاتوق‌ها می‌فرستند و این تیم سرنگ و سوزن رایگان در اختیار معتادان قرار می‌دهند تا از بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور متولی پاتوق‌ها نیست و اگر مردم از ما در این زمینه درخواست کمک کنند ما آنها را به نیروی انتظامی و ۱۱۰ ارجاع می‌دهیم.
قازاریان گفت: گاهی به خانواده‌های ساکن در محله‌های آسیب‌خیز راهکارهایی ارائه می‌شود. به‌طورمثال اگر فردی از محله‌ای تماس بگیرد که پاتوق معتادان در آن محله وجود دارد و آن فرد دارای فرزند است به او توصیه می‌شود مسیر تردد نوجوان خود را از کنار پاتوق تغییر دهد. همچنین درصورتیکه کودک در سن مناسبی است به فرد توصیه می‌شود با فرزند خود در رابطه با موضوع اعتیاد صحبت کند و پاتوق را برای او مثال بزند و از ترفندهای پیشگیرانه استفاده کند.
وی با بیان اینکه در مرکز صدای ملی اعتیاد راهکارهای پیشگیرانه به خانواده‌ها در ارتباط با فرزندان ارائه می‌شود، افزود: گاهی نیز همسر معتاد در همان محله تماس می‌گیرد و می‌خواهد بداند که چطور همسرش را راضی کند تا از خدمات درمانی استفاده کند.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: همه بانک اطلاعاتی مراکز درمان سرپایی اعتیاد و اقامتی بهبود و بازتوانی و کاهش آسیب مانند مراکز گذری و شلترها (سرپناه) در خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ وجود دارد و اگر مردم در این ارتباط سئوال داشته باشند، می‌توانند با خط ملی اعتیاد تماس بگیرند.
بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.
انتهای پیام/

پژوهشیار