خبر/

اتحادیه اروپا در روزهای آینده درباره تمدید مهلت بریگزیت تصمیم می‌گیرد

1398/08/04 - 10:28 - کد خبر: 4888
اتحادیه اروپا

نصر: کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه درباره تمدید مهلت بریگزیت به توافقی اصولی دست یافت. تصمیم نهایی در این باره اما به روزهای آینده موکول شد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، اتحادیه اروپا تصمیم نهایی درباره تمدید مهلت خروج بریتانیا از این اتحادیه را به روزهای آینده موکول کرد. سخنگوی کمیسیون اروپا روز جمعه در بروکسل به خبرنگاران گفت که در این روز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است. به گفته او پرسش”هایی در نشست بعدی کمیسیون اروپا در این باره مطرح خواهد شد.

پیشتر سفیر بریتانیا در اتحادیه اروپا با مسئول بریگزیت در این اتحادیه دیدار کرده بود. در محافل دیپلماتیک بروکسل این خبر شنیده می”شود که گویا در همین دیدار توافق اولیه”ای برای تعویق بریگزیت و نیز بر سر اینکه اتحادیه اروپا یک تصمیم یکپارچه را با اتفاق آرا اتخاذ خواهد کرد، به دست آمده بود. درباره این تصمیم نهایی، سران اتحادیه در آخر هفته جاری با یکدیگر مشورت خواهند کرد.

به گزارش دویچه”وله، دلیل اینکه سران اتحادیه اروپا تصمیم نهایی”شان را روز جمعه اتخاذ نکردند این است که نمی”خواهند با این کار سیگنالی برای لندن بفرستند و از طریق آن به نحوی در سیاست داخلی بریتانیا دخالت کنند؛ نوعی راه رفتن روی لبه تیغ.

در حقیقت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با تاکید بر یک مهلت کوتاه دیگر به بریتانیا برای خروج از اروپا، این سیگنال را به پارلمان بریتانیا منتقل می”کنند که: بالاخره تصویبش کنید!

در صورتی که اگر اتحادیه اروپا رسما مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه را تا ۳۱ ژانویه - تاریخی که مورد تقاضا از طرف بریتانیاست - به تعویق بیندازد، پیامش به بریتانیا این خواهد بود: عجله نکنید! به خودتان وقت بدهید!

این پیام این خطر را در پی خواهد داشت که پارلمان بریتانیا باز هم درباره بریگزیت به نتیجه”ای نرسد و در نهایت بریگزیت به شکست بینجامد.

آن چه هم”اکنون در حال بررسی است در حقیقت یک "تمدید منعطف" است بدین معنا که اگر بریتانیا تا پایان سال جاری بتواند توافق با اروپا را در پارلمان تصویب کند، می”تواند بر اساس همان توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. در غیر این صورت ۳۱ ژانویه به عنوان تاریخ جدید تعیین خواهد شد.

در اصل این وظیفه بوریس جانسون است که یک تاریخ مشخص برای خروج به اتحادیه اروپا بدهد اما این دقیقا برعکس کاری است که بوریس جانسون انجام داده است؛ بر اساس اطلاع برخی دیپلمات”ها، جانسون با ماکرون، رییس”جمهوری فرانسه، تماس گرفته و از او خواسته علیه تمدید مهلت بریگزیت موضع”گیری کند تا جانسون بتواند به قولش عمل کرده و ۳۱ اکتبر بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند.

بوریس جانسون در این میان همچنین درخواست برگزاری انتخابات جدید را برای ۱۲ دسامبر مطرح کرده است. مشخص نیست که او بتواند اکثریت پارلمان را برای تصویب این پیشنهاد به دست آورد. مجلس عوام بریتانیا روز دوشنبه آینده درباره این پیشنهاد تصمیم”گیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

پژوهشیار