مدیرعامل توزیع برق تبریز:

مصرف بیش از سهمیه علت خاموشی‌های بی‌برنامه اخیر برق در تبریز است

1400/05/19 - 13:24 - کد خبر: 48868
برق

نصر: مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان تبریز با اشاره به وقوع خاموشی‌های بی‌برنامه اخیر برق در تبریز اعلام کرد: مصرف بیش از سهمیه علت اصلی این امر بوده که در این صورت، قطعی برق به شکل متمرکز و خودکار از سوی شرکت توانیز کشور انجام می‌شود.

به گزارش نصر، عادل کاظمی افزود: سقف تعیین شده میزان مصرف برق برای تبریز ۶۶۰ مگاوات در ساعت است و زمانی که مصرف از این سقف تجاوز کند، شرکت توانیر کشور به شکل اتوماتیک و متمرکز پس از اعلام هشدار، به قطع شبکه اقدام می کند.  
وی با اشاره به اینکه مصرف برق در تبریز در روز قبل از سقف تعیین شده فراتر رفت، اضافه کرد: این در حالی است که نیاز این کلان شهر به برق ۹۵۰ مگاوات در ساعت می باشد.
کاظمی تاکید کرد: برای پر کردن شکاف بین نیاز و مصرف برق در تبریز، نیاز به صرفه جویی مشترکان خانگی، صنعتی و ادارات داریم.  
وی ادامه داد: در کلان کشور نیز سقف تولید و مصرف برق حداکثر ۵۰ هزار مگاوات می باشد، در حالی که نیاز کشور ۶۶ هزار مگاوات است.  
کاظمی تشریح کرد: کمبود برق در تبریز به علت افزایش مصرف در روز گذشته، موجب شد تا به صورت اتوماتیک در برخی از نقاط این کلان شهر بیش از ۲ ساعت قطعی برق داشته باشیم و در برخی مناطق نیز قطعی برق ۲ نوبت اتفاق افتاد.  
وی گفت: بر این اساس و در راستای صرفه جویی در بخش صنعت، مصرف برق در شهرک های صنعتی را نوبت بندی کردیم و هفته ای یک روز تعطیلی برای هریک از آنها اعمال می شود؛ دیروز نوبت تعطیلی شهرک صنعتی شهید سلیمی بود که با ۶۰ مگاوات مصرف در ساعت، بیشترین میزان مصرف برق در حوزه صنعت استان را دارد.
وی افزود: روز گذشته بخشی از کسری برق با ۱۰ ساعت تعطیلی شهرک صنعتی شهید سلیمی جبران شد، همچنین ۳۰ مگاوات نیز از محل صرفه جویی واحدهای صنعتی دارای بیش از سه مگاوات مصرف برق (دیماند) تامین شد.
کاظمی اضافه کرد: با اینکه از این دو محل ۹۰ مگاوات بر میزان برق در دسترس شهروندان تبریزی افزوده شد، اما این نیز کفاف نداد، زیرا برای سر به سر شدن تولید و مصرف به ۲۶۰ مگاوات برق در ساعت نیاز بود.  
مدیرعامل توزیع برق شهرستان تبریز با اشاره به مشکلات ماینرها برای امنیت برق تبریز توضیح داد: در زمان حاضر یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک در شهرستان داریم که در فصل گرما ۹۵۰ مگاوات برق نیاز دارند، در حالی که سقف مصرف تعیین شده برای تبریز ۶۶۰ مگاوات در ساعت است.
وی گفت: جمعیت و تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی در اختصاص سهمیه برق به شهرستان ها توسط شرکت توانیز کشور تعیین کننده است.  
وی اضافه کرد: البته خاموشی ها در مورد مراکز حساس مانند بیمارستان ها و تصفیه خانه های آب شرب اعمال نمی شود که همین نیز در افزایش ساعت یا نوبت خاموشی شهروندان تاثیرگذار است.
کاظمی پیش بینی کرد که با توجه به اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی مبنی بر کاهش دمای هوا از اواخر هفته جاری، میزان مصرف برق در تبریز کاهش یابد.  
وی با اشاره به الزام ادارات به کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق خود بیان کرد: این در حالی است که از ۶۰۰ واحد اداری مستقر در شهرستان تبریز تنها ۱۶۰ واحد به این الزام عمل کرده اند.
وی یادآوری کرد: البته مجموع مصرف برق ادارات مستقر در شهرستان تبریز ۳۰ مگاوات در ساعت است که ما خواستار صرفه جویی ۱۵ مگاوات از آن هستیم. 
انتهای پیام/

پژوهشیار