استاندار آذربایجان شرقی در نشست با اصحاب رسانه:

ما همه تلاش مان را کردیم/ راه آهن آذربایجان باید از بن بست خارج شود

1400/05/18 - 13:00 - کد خبر: 48804
نشست استانداری

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: ما تا آخرین روزی که در مسئولیت هستیم، وظایف خودمان را انجام می دهیم. اگر بگویم که در این سال ها عملکرد بسیار خوبی داشتیم، از واقعیت و منطق به دور است، اما همه تلاش مان را کردیم.

به گزارش نصر، "محمدرضا پورمحمدی" عصر روز گذشته در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار، اظهار کرد: از همه خبرنگاران ممنونم که اگر همراهی آنان نبود، کار ما در سال های گذشته سخت تر می شد. شما خبرنگاران با همه تنگناها و سختی ها وظیفه خودتان را به نحو احسن انجام دادید.
 
وی افزود: ما تا آخرین روزی که در مسئولیت هستیم، وظایف خودمان را انجام می دهیم. اگر بگویم که در این سال ها عملکرد بسیار خوبی داشتیم، از واقعیت و منطق به دور است، اما همه تلاش مان را کردیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دوره مسئولیت ما فقط بارش شهاب سنگ ها را نداشتیم! و همه جوره مخاطرات طبیعی، سیاسی و اجتماعی در دوره ما به وقوع پیوست و فرصت خدمتگزاری بیشتر را سلب کرد.
 
پورمحمدی در ادامه رسالت خبرنگاران را سنگین و سترگ عنوان کرد و افزود: سرعتی که تحولات اجتماعی و سیاسی در جامعه، کشور و جهان وجود دارد، فعالیت در عرصه رسانه را سخت تر از پیش کرده است.
 
وی ادامه داد: جامعه رسانه ای استان رسالت خود را به خوبی انجام داده است. هر چند ممکن است برخی اوقات انتقادات تندی هم از ما داشته است، اما انتقاد رسانه ها از مسئولان شامل مثل معروف "آینه چون نقش تو بنمود راست، خود شکن آینه شکستن خطاست" می شود.
 
استاندار آذربایجان شرقی با گرامی داشتن مقام خبرنگاران، گفت: خبرنگاران صاحبان درد هستند و به خاطر مردم درد می کشند و این یک فضیلت بزرگ برای جامعه رسانه ای است. امروز رسانه ها فقط اطلاع رسانی نمی کنند، بلکه رسانه ها خود یک دانشگاه و آموزشگاه بزرگند و فرهنگ سازی می کنند.
 
پورمحمدی اذعان کرد: از رسانه ها نباید ترسید و حضور رسانه ها و فعالیت آزادانه آنها را باید پذیرفت.
 
وی در ادامه در پاسخ به بیانات تعدادی از نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی در مورد تهیه مسکن خبرنگاران و ارائه خدمات حمایتی از سوی دولت، گفت: متاسفانه ما تاکنون در این مورد اقدام موثری انجام ندادیم و از این بابت عذرخواهی می‌کنم، اما باید ببینیم که اصحاب رسانه برای رفع مشکلات خود چه کاری انجام داده‌اند؟ مابقی صنف‌ها برای حل مشکلات خود تلاش می‌کنند و اگر تشکل های صنفی اصحاب رسانه نیازمند به رفع مشکلاتی از جمله مسکن هستند، باید آن مشکل را تدوین کنند و از ما بخواهند، تهیه مسکن‌ خبرنگاران منتی برای ما ندارد و در چهارچوب ضوابط موجود می توانستیم و می توانیم در این مورد اقدام کنیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از تعلل ها در خصوص تکمیل زیرساخت های ارتباطی آذربایجان شرقی انتقاد کرد و با بیان اینکه این استان در بن بست ارتباطی قرار گرفته، تاکید کرد: تبریز و آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد، آذربایجان قبلا دروازه ارتباط آسیا به اروپا بوده و با وجود این مزیت، آذربایجان شرقی تقریبا در بن‌بست قرار گرفته است که خبرنگاران باید از استاندار بعدی نیز این موضوع را مطالبه گری کنند.
 
پورمحمدی متذکر شد: در بودجه سال ۱۴۰۰ به کمک نمایندگان محترم، توجه جدی به تکمیل این پروژه شده و بزرگراه تبریز-اهر تا بیله سوار اضافه شده است و اگر ادامه دهیم تا باکو نیز متصل می‌شود.
 
وی تصریح کرد: جای خوشحالی دارد که راه آهن ما به تبریز و خاوران رسیده و مابقی آن تا ایستگاه اصلی راه آهن تبریز ادامه یابد و بعد از آن به جلفا برسد تا راه آهن آذربایجان از بن بست خارج شود.

پورمحمدی بر لزوم اتصال راه آهن آذربایجان به خطوط ریلی بین المللی و اتصال آن به اروپا تاکید کرد و افزود: راه آهن آذربایجان کوتاه تر و به صرفه تر از راه آهن قزوین-رشت-آستارا است و دولت باید تمرکز خود را بر روی تکمیل راه آهن آذربایجان و اتصال آن به کریدورهای بین المللی بگذارد.
 
وی تاکید کرد: راه آهن آذربایجان از لحاظ لجستیکی و ارتباطی برای کشور حائز اهمیت ویژه است و دولت آینده باید برای اجرای پروژه های تکمیلی این کریدور توجه ویژه داشته باشد.
 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که تنها مرز بازرگان و جلفا در دوران هشت سال دفاع مقدس زمینه تجارت ایران بوده است، گفت: از مرزی که تجار و بازرگانان تردد نکنند، سربازان تردد می کنند. رونق اقتصادی تنها از طریق صادرات و تعاملات مرزی انجام‌ می‌گیرد و هفته گذشته مصوبه بازگشایی گمرگ خداآفرین به تصویب رسیده و اقدامات اولیه در این خصوص به انجام رسیده است و امیدوارم به زودی شاهد گشایش پایانه مرزی حداآفرین باشیم.
 
وی در ادامه با اشاره به مشکلات اطفای آتش سوزی اخیر در جنگل های ارسباران، اظهار کرد: در ابتدا دو هلیکوپتر برای اطفای حریق به منطقه اعزام شده بود که متاسفانه یا چهارشاخه برای نگه داشتن بسکت نداشتند و یا با نقص فنی کارایی لازم را نشان ندادند. این مشکل را در آتش سوزی‌های سال ۹۸ ارسباران نیز داشتیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به حضور نیروهای اطفای هوایی حریق در منطقه، اظهار کرد: این امر با تاخیر انجام گرفت و امروز نیز هلیکوپتر دیگری به منطقه عازم شد. روند کندی در عملیات اطفای هوایی وجود داشت و ما در این زمینه از مسئولان ذی ربط گلایه داریم. برای تثبیت و ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران باید امکانات هوایی اطفای حریق در زمان مناسب به دستمان برسد.
 
انتهای پیام/
 

پژوهشیار