رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی؛

دفاتر معاملات املاک حق تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان را ندارند

1400/05/17 - 12:13 - کد خبر: 48724
ناصر عتباتی

نصر: رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: دفاتر معاملات املاک حق تنظیم مبایعه نامه یا قرارداد پیش فروش آپارتمان را ندارند.

به گزارش نصر، ناصر عتباتی امروز ۱۶ مرداد در جلسه بررسی وضعیت اجرای قانون پیش فروش ساختمان و آپارتمان و مشکلات اجرایی آن گفت: یکی از درگیری های دستگاه قضایی، پیش فروش آپارتمان هست که متاسفانه نظارت دقیقی به اجرای این قانون انجام نمی گیرد که عمدتاً موجب نارضایتی مردم هست. قانون پیش فروش یک متولی دارد و آن اداره راه و شهرسازی در هر استان است.
عتباتی ادامه داد: دفاتر معاملات املاک حق تنظیم مبایعه نامه یا قرارداد پیش فروش آپارتمان را ندارند، فرقی هم نمی کند در هر قالبی باشد و این وظیفه دفاتر اسناد رسمی است و بنگاههای املاک فقط می توانند کارهای ابتدایی و مشاوره را ارائه نمایند و کار اصلی در دفاتر اسناد رسمی صورت می پذیرد.
رئیس شورای قضایی استان افزود: برای پیش فروش آپارتمان حق تبلیغ هم وجود ندارد ولی متاسفانه دیده می شود هنوز مالکیت زمین تثبیت نشده است، واحدهای بدون وجود خارجی به فروش رفته اند و طبیعتاً مشکلات بعدی برای مردم بوجود می آید.
وی ادامه داد: پیش فروشهایی که در بنگاههای املاک انجام شده است اکثراً ناقص و دارای ایرادات قانونی هستند که در مقام عمل مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد می کنند به همین دلیل از مسئولین مربوطه به نظارت بنگاههای املاک می خواهیم به جد این موضوع را پیگیری و اقدامات پیشگیرانه را معمول نمایند تا این همه مردم به مشکل نیفتند.
رئیس کل دادگستری استان در پایان نقش صدا و سیما و رسانه ها را در آگاهی مردم از حقوق خود بسیار موثر دانست و گفت: از صدا و سیما و همه رسانه ها می خواهیم اطلاع رسانی را برای آگاه سازی مردم معمول نمایند تا مردم با اطلاع از حق و حقوق خود معامله کنند و بدانند که در چنین معاملاتی به کدام مرجع مراجعه نمایند.
انتهای پیام/

پژوهشیار