گزارش/

بی‌خیال ماسک با خیال واکسیناسیون

1400/05/16 - 21:35 - کد خبر: 48704
سرای امیر، امیر حیاطی بازار تبریز

نصر:  افزایش سرعت واکسیناسیون و همچنین طول مدت زمان همه‌گیری کرونا موجب عادی‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش میزان استفاده از ماسک در بین مردم شده و همین امر موجب نگرانی مسوولان بهداشت و درمان کشور شده است.

به گزارش نصر، افزایش فوتی های کرونا در پیک پنجم ناقوس مرگ را به صدا درآورده و با رسیدن تعداد فوتی روزانه به ۴۵۸ نفر در کشور و ۱۲ فوتی در آذربایجان شرقی، استفاده از ۲ ماسک را جزو توصیه های موکد مسوولان بهداشت و درمان کرده تا مردم به خیال واکسیناسیون بی خیال رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی نشوند. 
به رغم واکسیناسیون استفاده از ماسک تا زمانی که کرونا فروکش نکرده و اوضاع عادی نشده است لازم است تا از شروع پیک های بعدی جلوگیری کند و کمتر شاهد قربانی گرفتن کرونا و عزدار شدن خانواده ها باشیم. 
با بروز سویه دلتا در کشور و شناسایی آن در ۲۹ استان، خطر افزایش شیوع و فوتی بیش از پیش شده طوری که مسافرت ها و دورهمی ها موجب شدت یافتن و شیوع کووید ۱۹ در کشور و آذربایجان شرقی اعلام شده است. 
افزایش تعداد شهرهای قرمز از ۱۰ به 13 در آذربایجان شرقی و فوتی از ۶ به ۱۲ نفر در استام نسبت به هفته گذشته نشانگر خطر شیوع هر چه بیشتر کرونا در بین اقشار مختلف جامعه را دارد.

تعداد شهرستان قرمز آذربایجان شرقی به ۱۳ رسید 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه کرونا در استان شدت یافته است، گفت: تعداد شهرستان های قرمز آذربایجان شرقی از ۱۰ به ۱۳ شهرستان افزایش یافته است که رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های اعلام شده را بسیار حیاتی کرده است. 
محمدحسین صومی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهرستان های عجب شیر، میانه، آذرشهر، تبریز، جلفا، مرند، هشترود، ملکان، بناب، شبستر، هریس، مراغه و سراب قرمز و بقیه شهرستان های استان در وضعیت نارنجی قرار دارند بر این اساس شهرستانی در آذربایجان شرقی در وضعیت زرد قرار ندارد. 
وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ نفر در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری شدنددر ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ نفر در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری شدند، گفت: اکنون یکهزار و ۱۰۹ نفر در بیمارستان های آذربایجان شرقی به علت ابتلا به کرونا بستری هستند و ۱۲ نفر بر اثر کرونا در آذربایجان شرقی فوت شدند. 
وی با اشاره به استمرار واکسیناسیون و سرعت مناسب آن در آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۲۴.۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسن دریافت کردند. 

متوسط استفاده مردم از ماسک در استان به ۵۰ تا ۶۰درصد کاهش یافته است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر لزوم توجه جدی شهروندان به رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: متاسفانه آمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی رو به افزایش است.
عباسعلی درستی، شرایط کرونایی آذربایجان شرقی را نگران کننده توصیف کرد.
وی افزود: شمار مراجعه کنندگان سرپایی، مبتلایان و بستری های کرونا در استان به سرعت در حال افزایش است و افزایش شیوع کرونا در استان در حالی است که رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم در بین مردم در حال کاهش است.
درستی یادآوری کرد: اکنون متوسط استفاده مردم از ماسک در استان به ۵۰ تا ۶۰درصد کاهش یافته، در حالی که در ماه های گذشته این میزان تا بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته بود.  
وی تاکید کرد: تجربه نشان می دهد استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی با کاهش ابتلا به کرونا ارتباط مستقیم دارد و بر این اساس مردم باید رعایت حال همدیگر را بکنند تا ناخواسته موجب ابتلا یا فوت عزیزان خود نشوند.  
انتهای پیام/

پژوهشیار