عضو شورای اسلامی شهر تبریز در تحریریه نصر:

تغییر در مدیریت شهری تغییر یک نفر نیست /شهردار آینده تبریز باید از حیثیت تبریز دفاع کند

1400/05/16 - 19:02 - کد خبر: 48697
سیدکاظم زعفرانچی

نصر: عضو ششمین دوره شورای شهر تبریز گفت: تغییر این نیست که مدیری برود و جایش مدیر دیگری بنشیند، الزاما تغییر در مدیریت شهری تغییر یک نفر نیست، مدیر می‌تواند در سمت خود باشد و کسانی را که مضر در مدیریت شهری هستند را تغییر دهد.

به گزارش نصر،حجت الاسلام "سید کاظم زعفرانچی" منتخب ششمین دوره شورای شهر با حضور در تحریریه نصر، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی ابتدا با اشاره به چالش های اصلی شهر گفت: یک سری چالش های عمومی وجود دارد که مختص تبریز نیست، جامعه ایرانی تشابهات فرهنگی و اجتماعی بالایی دارند، علی رغم تفاوت هایی که به لحاظ زبان و قومیت وجود دارد، اما در چالش ها اشتراکات زیادی داریم.
وی ادامه داد: در طلاق، اعتیاد، کودکان کار، زنان بد سرپرست، اشتغال و دیگر چالش ها که اپیدمی شده و مختص تبریز نیستند، یک سری چالش هایی وجود دارد که اگر بخواهیم خارج از مصداق صحبت کنیم مهمتر از مصادیق هستند، یک علت شناسی و یک معلول شناسی وجود دارد، در معلول شناسی تنزل نهاد خانواده یک چالش است، علت چیست؟ در مسائل فرهنگی علت شناسی مهمتر از معلول شناسی است، که اغلب ما سراغ معلول شناسی رفته ایم و به علت ها زیاد فکر نکرده ایم.

زعفرانچی اضافه کرد: کالا ها و خدمات فرهنگی با اهداف فرهنگی تولید نمی شود، بلکه با اهداف سیاسی تولید می شود، ما در جامعه ایرانی دچار صنعت فرهنگی شده ایم، فرهنگی که باید بصورت سینه به سینه منتقل شود و توسط بزرگان علمی و فرهنگی هر شهرانباشت و انتقال داده و فرهنگ را تولید کند.
وی ادامه داد: صنعت فرهنگی باعث شده است تا خلاقیت و اهداف فرهنگی تعیین نشده باشد، نگاه نامتوازن به مخاطب نکته دیگری است که کل برنامه ها، استراتژیک را متناسب با یک نگاه خاص می کنیم، بطور مثال نمی گوییم همه اهالی تبریز بلکه از اهالی تبریز یک عده خاصی را انتخاب می کنیم، یک نهادی صرفا یک قشر خاصی را در نظر می گیرد و برای آن برنامه ریزی می کند.
وی اضافه کرد: عدم تعامل نامناسب نهاد های فرهنگی موجب ایجاد چالش ها و باعث هدر رفت نیروی انسانی می شود.
وی تصریح کرد: گاهی زبان فرهنگی ما متفاوت با زبان جامعه است، در مسایل فرهنگی مخاطب شناسی نداریم، زبان مفاهمه با مخاطب فرهنگی نیست، گاهی سیاسی، گاهی تجاری و دور از فضای فرهنگی است و البته نسخه پیچی های یک سویه فرهنگی از سوی متولیان فرهنگی این چالش ها را ایجاد می کند.

عضو ششمین دوره شورای شهر تبریز اظهار کرد: همیشه در مباحث مدیریتی کلمه توسعه مطرح می شود و کسی به کلمه رشد اشاره نمی کند، مدیریت شهری مطلوب آن است که هم به حوزه توسعه و هم به حوزه رشد یافته فکر کند.
وی تاکید کرد: شهر توسعه یافته اما رشد نیافته است، شهر یزد با تبریز در حوزه رشد و توسعه شهری کاملا متفاوت است، آیا یزد توسعه یافته تر از تبریز است؟ خیر، اما از نظر رشد بله، آمار طلاق و ازدواج در مقایسه تبریز و یزد چهار برابر تفاوت دارد، اگر چه یزد توسعه نیافته اما رشد یافته است، یعنی مدیریت شهری ما باید رشد محور باشد تا توسعه محور و متولیان و سیاستگذاران فرهنگی مقصراند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر درباره شهردار آینده تبریز گفت: شهردار آینده تبریز باید کسی باشد که از حیثیت و اعتبار اجتماعی دفاع کرده و آن را تنزل ندهد.
زعفرانچی در ادامه گفت: در مدیریت شهری فعلی تعدیل و تولید هزینه سیاسی نداشته ایم، شهرداری مدیریت شهری را در این مقطع بدهکار نکرده، تعامل با سایر نهاد ها زیاد بوده و یک نهاد تک رو نبوده است، باوجود پایین آمدن ساخت و ساز ها و کم شدن درآمد شهرداری مدیریت مالی بدون بحران اداره شده است، اما در بعضی از شهر ها در شهرداری ها بگیر و ببند ها و دستگیری هایی رخ داد.
وی در پاسخ به اینکه تغییر ده عضو شورای قبلی پیام تغییر دارد، گفت: بله، البته تغییر الزاما تغییر نفر نیست، کسی که مدیر مجموعه ای است و به مدیر آن مجموعه اشکالی می شود به معنی این نیست که مدیر حتما باید جایش را با دیگری تغییر دهد، مدیر می‌تواند سطح مدیریتی را ارتقا، سیاست های کاری را تغییر و در تاکتیک ها تجدید نظر کند.
وی افزود: تغییر این نیست که مدیری برود و جایش مدیر دیگری بنشیند، الزاما تغییر در مدیریت شهری تغییر یک نفر نیست، مدیر می‌تواند در سمت خود باشد و کسانی را که مضر در مدیریت شهری هستند را تغییر دهد.
انتهای پیام/

پژوهشیار