مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه؛

خط یک قطارشهری تبریز به ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است

1400/05/16 - 13:52 - کد خبر: 48677
مترو

نصر: مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه گفت: خط یک قطارشهری تبریز به ۹۸ درصد و خط ۲ نیز به ۱۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

به گزارش نصر، مصطفی مولوی فرد، روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۷.۲ کیلومتر اجرا شده است، افزود: تاکنون سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این خط تامین اعتبار شده که از این میزان بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس شاخص های مختلف ارزش به روز شده میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای خط یک قطارشهری تبریز هفت هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: برای اجرای خط دوم قطارشهری تبریز به طول ۲۲.۴ کیلومتر نیز تاکنون یک هزار و ۲۵ میلیارد تومان تامین اعتبار شده و حدود ۹۷۰ میلیارد تومان هزینه شده که ارزش به روز آن حدود سه هزار میلیارد تومان است.
 مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه گفت: در زمان کنونی از ۲ جهت در خط ۲ حفاری انجام می شود که یکی از بیمارستان امیرالمومنین آغاز شده و حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ متر به چهار راه «گجیل» مانده و دیگری نیز از بازارچه ماهی در باغمیشه شروع شده و حدود ۷۰ تا ۸۰ متر به طرف عباسی حفاری شده است.
مولوی فرد عمده مشکل در اجرای عملیات حفاری در خط ۲ قطارشهری تبریز را کمبود سیمان و نبود برق اعلام کرد و ادامه داد: با وجود این مشکلات عملیات حفاری ادامه دارد ولی از سرعت آن نسبت به ۲، سه ماه اخیر کاسته شده است.
وی یادآوری کرد: در صورت ادامه حفاری با روند قبلی، تا شهریور سال ۱۴۰۱ فاز یک آن تا جلوی استانداری آذربایجان شرقی حفاری می شد ولی با روند کنونی فاز یک خط ۲ قطارشهری تبریز به طول ۱۰ کیلومتر تا پایان سال آینده به اتمام می رسد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه با بیان اینکه خط یک قطارشهری تبریز دارای سه فاز بوده و فاز یک آن در سال ۹۴ به بهره برداری رسیده است، گفت: با وجود افتتاح فاز یک این خط در آن زمان هنوز این خط نواقصاتی دارد و به مرور زمان این نواقصات رفع و تکمیل می شود.
مولوی فرد با اشاره به افتتاح فازهای ۲ و سه خط یک قطارشهری، اظهار کرد: در زمان کنونی ایستگاه های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ خط یک قطارشهری تکمیل نشده و عملیات اجرایی آن ها در جریان بوده و در صورت رفع مشکل سیمان و تامین پله برقی های آن ها تا چهار، پنج ماه آینده هر سه ایستگاه به بهره برداری می رسند.

قطارشهری تبریز از شهرهای اصفهان و شیراز عقب مانده است
مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه با بیان اینکه عملیات اجرایی قطارشهری تبریز بعد از مشهد همزمان با شهرهای اصفهان و شیراز آغاز شده است، گفت: در زمان کنونی قطارشهری تبریز از این دو شهر عقب مانده در حالی که در این شهرها خط یک و ۲ اجرا شده است.
مولوی فرد افزود: سازمان قطارشهری تبریز با کمک نمایندگان مجلس پس از ۱.۵ تا ۲ سال تلاش، مجوز ماده ۲۳ را برای آغاز عملیات حفاری خط سه قطارشهری اخذ کرد و بر اساس برآورد اگر حفاری آن آغاز می شد به طور متوسط در طول یک ماه حدود ۳۰۰ متر حفاری می شد.
وی یادآوری کرد: بر این اساس و در صورت تداوم حفاری، فاز یک خط سه قطارشهری از میدان کهن تا ترمینال تبریز به اتمام می رسید و در سال ۱۴۰۵ قطارشهری تبریز از شیراز و اصفهان جلو می زد در حالی که هم اکنون با گذشت ۶، هفت سال از اتمام حفاری خط یک دستگاه حفار در محل و جلوی آفتاب راکد مانده و با این وضعیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه این شهر استفاده نشده و احتمال خرابی آن نیز وجود دارد.
مولوی فرد با بیان اینکه به علت عدم استفاده از دستگاه حفار، دولت از طریق وزارت کشور به دنبال استفاده از این دستگاه در نقاط دیگر کشور است، ادامه داد: این دستگاه با پول مردم این شهر خریداری شده و اگر از آن استفاده نشود احتمال دارد به جای دیگری منتقل شود.

فرار ۱۲هزار میلیارد تومان در نتیجه تعلل شورای پنجم تبریز
مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه گفت: با وجود صدور مجوز ماده ۲۳ برای آغاز عملیات حفاری خط سه از سوی دولت و تامین اعتبار آن، مدیریت شهری سابق تبریز با وجود مخالفت برخی از اعضای شورای اسلامی این شهر، طی نامه ای اعلام کرد که به علت مخالفت شورا، نبود اعتبار و تحریم کشور،  حفاری خط سه شروع نشود.
مولوی فرد، با اشاره به اینکه در ردیف بودجه امسال نیز شورای اسلامی قبلی تبریز بودجه آن را حذف کرده است،  اظهار کرد: این کار یعنی پنج هزار میلیارد تومان آورده دولت برای قطارشهری شهر تبریز از دست رفت.
وی با بیان اینکه در روند اخذ مجوز ماده ۲۳ برای خط سه تبریز، نمایندگان مجلس و معاون اداری مالی شهرداری تبریز و سرپرست کنونی شهرداری با سازمان قطارشهری همراه بودند، اظهار کرد: تا سال ۱۳۹۷ بودجه ای که شهرداری تبریز از محل فروش اوراق از دولت برای قطارشهری اخذ کرده بود ۴۰۰ میلیارد تومان بود که نیمی از اصل و سود آن را دولت و نیمی را شهرداری پرداخت می کرد و  این میزان با تلاش عوامل سازمان قطارشهری به ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت و از سال ۹۷ تا کنون یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان از سوی دولت برای قطارشهری تبریز پرداخت شده است.
مولوی فرد افزود: قرارداد فاینانس خط ۲ قطارشهری تبریز حدود ۴۲۰ میلیون دلار بود که باید ۱۵ درصد آن به حساب بانک پرداخت می شد و مصوبه واریز این پول نیز از صندوق توسعه ملی اخذ شده بود و دولت نیز آن را جزو طرح های اولویت دار و اقتصاد مقاومتی قرار داده بود که معطلی ۹ ماهه تصویب آن از سوی شورای دور پنجم موجب شد تحریم های دور دوم شروع شود و این به معنی پریدن ۱۲ هزار میلیارد تومان پول از تبریز است.
طرح مطالعه پروژه قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی آن نیز سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در ۱۳۹۴ بخشی از آن به بهره برداری رسید که این پروژه در ۵ خط شامل ۴ خط اصلی و ۱ خط حومه،  در مجموع به طول ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ است.
در حال حاضر فاز اول و دوم خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۱ کیلومتر از ایستگاه ائل‌گلی تا ایستگاه میدان کهن در حال بهره‌برداری است.
انتهای پیام/

پژوهشیار