مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی:

تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه اولویت محیط زیست است

1400/05/16 - 13:44 - کد خبر: 48672
عکس

نصر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تکمیل و ساماندهی مرکز مطالعات و تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه و سایت فسیلی آن از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست استان است.

به گزارش نصر، حسن عباس نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته در سال جاری از محل اعتبارات ملی بودجه برای تکمیل پروژه مرکز تحقیقات فسیل شناسی کشور در مراغه تخصیص یافته است، ولی نیازمند تخصیص بودجه استانی نیز هستیم که امیدواریم با حمایت های مسوولان استانی نیز بتوانیم برای تکمیل این پروژه فراملی گامهای مثبتی برداریم.
وی افزود: تکمیل این پروژه می‌تواند محرک بسیار مهمی در مسائل توریستی، علمی، اجتماعی و اقتصادی برای شهرستان و استان باشد.
عباس نژاد با بیان اینکه شهرستان مراغه، بهشت فسیل شناسان ایران و جهان است و منطقه فسیلی این شهرستان به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران‌ شناخته می‌شود، از این رو باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های علمی و توریستی این منطقه شود.
وی گفت: این منطقه در سال ۸۴ به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد تا از تخریب، برداشت و حفاری در این منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی بطور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: وجود فسیل ‌هایی از اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه نشان دهنده وجود لایه‌ های متعدد فسیلی موجود در این منطقه مربوط به اواخر دوران نوزیستی بوده که با انجام کاوش ‌های علمی می ‌توان اطلاعات بسیار دقیقی را از زندگی جانوران غول‌ پیکر در این منطقه به دست آورد.
وی گفت: این اثر ملی و زیست محیطی و در حقیقت تاریخی مراغه میراثی گرانبها از دوران سوم زمین شناسی است که قدمت آن به ۷.۵ تا ۱۲.۵ میلیون سال قبل بر می گردد و در سال ۱۲۱۸ شمسی (۱۸۴۰ میلادی) توسط محقق روسی کشف شده است.
عباس نژاد افزود: انجام کاوش های ملی و بین المللی توسط محققان و پژوهشگران، برپایی کارگاه های علمی و پژوهشی، اجرای پایان نامه های متعدد دانشگاه های داخلی و خارجی، برپایی موزه صحرایی و موزه فسیل شناسی در کنار ایجاد مرکز تحقیقات فسیل اقداماتی بوده که در سال های اخیر زمینه ساز توسعه مطالعات دیرینه شناسی در این منطقه زرخیز شده است.
وی گفت: اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه (بهشت فسیل شناسان) به مساحت ۱۰۲۶ هکتار به عنوان اثر طبیعی ملی در سال ۱۳۸۳ مصوب شده است و بخشی از محدوده بزرگ فسیل دار کوهستانی سهند است که به لحاظ دارا بودن مناسب ترین محل برای عملیات اکتشافی به عنوان اثر طبیعی ملی پیشنهاد شده تا در کنار عملیات تحقیقاتی به طور دقیق حفاظت شود.
به گزارش ایرنا، منطقه فسیلی مراغه در ۱۲۵ کیلومتری جنوب تبریز در دامنه های جنوبی سهند به خاطر تراکم بالای فسیل مهره داران به بهشت فسیل شناسان شهرت دارد.
فسیل‌های مکشوفه در این منطقه شامل گونه‌های جوندگان، اسب سانان، گاو سانان، گوشتخواران(گربه سانان مثل ببر دندان شمشیری، کفتار، گرگ و خرس)، خانواده گوزن‌ها و زرافه‌ها، کرگدن، فیل‌ها و آنتیلوپ‌ها است که به عنوان بهشت فسیل شناسان معروف است.
انتهای پیام/

پژوهشیار