مسوول برنامه بیماری‌های عروق رویوی انجمن متخصصان ریه ایران:

تبریز قطب اصلی درمان بیماری‌های عروق ریوی است

1400/05/16 - 12:17 - کد خبر: 48664
عکس

نصر: مسوول برنامه بیماری‌های عروق ریوی انجمن متخصصان ریه ایران با بیان اینکه تبریز قطب اصلی درمان این بیماری‌ها در کشور است، گفت: درمانگاه بیماری‌های عروق ریوی علوم پزشکی تبریز از مهم‌ترین مراکز درمانی کشور بوده و بیماران از استان‌های مختلف به تبریز ارجاع داده می‌شود.

به گزارش نصر، دکتر فرید رشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از حوزه های مهم در زمینه بیماری های عروق ریوی لخته های مزمن می باشد و این حوزه به دلیل اینکه حوزه بسیار پیچیده و سختی است حتی در اروپا نیز در کشورهای محدودی همچون اسپانیا، انگلستان، اتریش، آلمان، فرانسه و ایتالیا بیماران لخته های مزمن درمان می گردند و دیگر کشورهای اروپایی در صورت نیاز برای عمل جراحی لخته های مزمن، به این مراکز ارجاع می شوند.
وی ادامه داد: از حدود ۶  سال قبل با کمک دکتر پرویزی فوق تخصص جراحی قلب و عروق،  دوره جدیدی از عمل جراحی لخته های مزمن را آغاز کردیم که در هیچ یک از کشورهای منطقه این عمل جراحی انجام نمی شود و فقط یک مرکز در ترکیه فعال است و در صددیم که علوم پزشکی تبریز تبدیل به یکی از قطب های منطقه ای در این زمینه با استاندارد های بالا گردد.
دکتر رشیدی افزود: مهم ترین موضوعی که باعث می شود بیماران را جذب کنیم فعال بودن درمانگاه فشار خون و بیماری های  عروق ریوی است که از سال ۹۴ است که در طی ۶ سال گذشته به صورت مدام فعال بوده و فقط ۲ روز تعطیل بوده است.
وی اضافه کرد: در طول ۶ سال گذشته مرگ و میر در بیماران لخته مزمن کمتر از پنج درصد و در نرم استاندارد های جهانی بوده و این موفقیت بزرگی در این عرصه محسوب می شود.
فوق تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: با توجه به اینکه حوزه بیماری های عروق ریوی حوزه خاصی در پزشکی است و فعالیت بسیار گسترده ای در این حوزه انجام نشده بود ۶ سال قبل تصمیم گرفیتم برای افزایش سطح علمی در این حوزه، همایشی بین المللی با حضور متخصصان بنام این رشته در تبریز برگزار کنیم.
وی ادامه داد: اولین کنگره در سال ۹۴ با همکاری مرکز تحقیقات سل و بیماری های عروق ریوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و انجمن متخصصان ریه کشور با حضور سخنرانی از آمریکا و ترکیه برگزار شد که با توجه به اینکه متخصصان بسیار برجسته ای در این کنگره شرکت کرده بوده اند انعکاس بسیار خوبی داشت.
دکتر رشیدی اظهار کرد: سومین کنگره در سال ۹۸ برگزار شد که تعداد سخنران بین المللی نسبت به دوره اول سه برابر شد و ۱۰ سخنران از هفت کشور خارجی حضور داشتند.
وی افزود: با شیوع کرونا کنگره چهارم به صورت مجازی برگزار شد که فرصت خوبی برای سخنرانان اروپایی و آمریکایی بود با توجه به محدودیت سفر در این کنگره شرکت نمایند و موفق شدیم در این کنگره مجازی ۲۱ سخنران از ۱۰ کشور را دعوت کنیم که یکی از موفق ترین و بزرگترین نشست ها در منطقه آسیا و خاورمیانه بود.
دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین المللی بیماری های فشار خون ریوی و بیماری های  عروق ریه ادامه داد: متخصصان برجسته ای از کشورهای ژاپن، آمریکا، فرانسه، جمهوری چک، ترکیه اتریش، هلند، انگلستان، ترکیه و آلمان در این کنگره سخنرانی کردند که بیش از ۳ هزار  نفر در طی سه روز در این کنگره شرکت کردند.
وی اظهار کرد: از سخنرانان برجسته حاضر در این کنگره می توان به رییس انجمن ریه اروپا، رییس انیستیتو جهانی تحقیقات بیماری های عروق ریوی، مسوول برنامه بیماری های عروق ریوی مرکز سن دیگو آمریکا اشاره کرد که توانستیم دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشیم و تمام برنامه های کنگره به صورت آنلاین ضبط و در شبکه آپارات بارگذاری شده که قابل دسترسی است.
دکتر رشیدی با اشاره به اینکه ایران بعد از ترکیه بیشترین فعالیت را در این حوزه دارد، گفت: مهم ترین دستاورد این کنگره انعکاس بسیار مثبت آن بین کشورهای منطقه به دلیل حضور سخنرانان برجسته بوده است.
وی ادامه داد: برنامه ما در دراز مدت این است که بتوانیم بیمارانی که در کشورهای همسایه هستند را جذب کنیم که در این خصوص اقدامات اولیه در حوزه آموزش، درمان بیمار به صورت اطلاع رسانی در فضای مجازی آغاز شده است.
مسوول برنامه بیماری های عروق رویوی انجمن متخصصان ریه ایران اظهار کرد: در حال حاضر جهت جذب بیماران از کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، تاجیکستان و گرجستان کار را شروع کرده ایم و در صدد اراِئه مشاوره پزشکی به صورت مجازی و در صورت لزوم به دعوت به مراجعه حضوری هستیم.
وی همچنین اظهار کرد: زیر شاخه بیماری های عروق ریوی انجمن متخصصین ریه ایران در طی سالهای گذشته تلاشهای زیادی در جهت گسترش توان علمی پزشکان در این زمینه با برگزاری برنامه های متخلف آموزشی و کارگاهها در سطوح تخصصی و فوق تخصصی نموده و در صدد گسترش درمانگاههای ارجاعی بیماری های عروق ریوی و فشار خون ریوی در سطح کشور می باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار