فرماندار تبریز خبر داد:

مشارکت ۲۳ درصدی تبریزی ها/ کاهش آرا منتخبان به یک پنجم

1400/05/16 - 08:02 - کد خبر: 48640
بهروز مهدوی

نصر: فرماندار تبریز گفت: مشارکت ۲۳ درصدی شهروندان، میزان آرا منتخبین را به یک پنجم کاهش داد.

به گزارش نصر، بهروز مهدوی در گفت و گویی افزود: انتخابات شورای شهر تبریز که در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رقم خورد، پاره‌ای الزامات داشت و قرار بود انتخابات در کلان شهرها به صورت تمام‌ الکترونیکی باشد ولی در زمان شروع برخی مشکلات به وجود آمد.
وی تصریح کرد:  ۲۸۴۰ دستگاه در تبریز وجود داشت که هر کدام برای راه اندازی نیازمند نیم ساعت زمان بود.
مهدوی اضافه کرد: کارت های الکترونیکی نیز ساعت ۱ بامداد جمعه به تبریز رسید و تمام این موارد باعث شد که در برخی شعب، اخذ بخشی از آرا بصورت دستی باشد. ما در ۵۴۰ شعبه اخذ رأی مشکلی نداشتیم و صرفا در ۱۶۰ شعبه به دلیل موارد مذکور با مشکل روبرو شدیم.
فرماندار شهرستان تبریز گفت: بداخلاقی‌ها و شبهاتی که در جریان انتخابات ایجاد شد در این دوره در بالاترین حد بود و چون این شبهات مورد استقبال و قبول مردم واقع نشدند، برخی اقدام به تشویش اذهان عمومی نمودند.
وی اضافه کرد: برخی از نامزدها آرای دوره گذشته خود را از ما می‌خواستند؛ اما با مشارکت ۲۳ درصدی، هیچ‌گاه تعداد آرا مطابق گذشته نمی‌شد.
مهدوی با بیان اینکه هیات‌های فنی و متخصص اعزامی از سوی هیأت مرکزی نظارت از صندوق‌ها بازرسی کردند اما حتی یک رای هم مشکل‌دار نبود، اظهارداشت: در سه مرحله نتایج انتخابات اعلام می‌شود که در مرحله آخر نتایج قطعی مشخص  می‌شود.
رییس هیأت اجرایی انتخابات شهرستان تبریز اضافه کرد: فردای روز رأی گیری و قبل از طرح شکایات فهمیدیم به دلیل خطای رخ داده در یکی از شعبات، که در اثر اشتباه ناشی از خستگی کاربر و اعضای شعبه آرای مکانیزه یک نامزد در آن شعبه مجددا به عنوان آرای دستی در سامانه درج شده بود، تغییر در آرای منتخبین ردیف ۱۳ و ۱۴ اتفاق افتاده است؛ اما بالاخره نتایج به صورت رسمی اعلام شد و  بزودی ریز نتایج را اعلام خواهم کرد تا اعتماد مردم لطمه نبیند.
وی اضافه کرد: علی‌رغم تلاش‌های دشمنان و افراد فرصت طلب برای ابطال این انتخابات، اما بحمدلله انتخابات در صحت و امنیت کامل برگزار و نتایج اعلام شد.
فرماندار شهرستان تبریز با اشاره به اینکه ۳۴  ماده و ۹ تبصره وظایف شورا را مشخص کرده‌اند تاکید کرد: در این جلسه دو دستور جلسه خواهیم داشت که طی آن هم مراسم تحلیف برگزار خواهد شد و هم هیئت رییسه مشخص خواهد گردید.
وی با اشاره به سوالات مطرح شده در خصوص محل برگزاری جلسه تحلیف نیز گفت: قانون‌گذار به فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت، رئیس شورای تأمین و رییس هیأت تطبیق مصوبات شوراها این مسئولیت و تکلیف را داده است که با دعوت از اعضای شورای منتخب، با تشکیل اولین جلسه، مراسم تحلیف و انتخاب هیأت رئیسه را برگزار کند.
مهدوی افزود: صحن شورا قائم به مکان نیست و هرجایی که ۱۳ نفر عضو شورا حضور داشته باشند صحن شورا است و از زمان ثبت‌نام انتخابات تا برگزاری مراسم تحلیف برعهده‌ی فرمانداری است.
انتهای پیام/

پژوهشیار