خبر/

آیین روز مشروطه به صورت مجازی در تبریز برگزار می‌شود

1400/05/14 - 09:27 - کد خبر: 48566
مشروطیت

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از برگزاری آیین بزرگداشت یکصد و پانزدهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت (روز مشروطه) ‌به‌ صورت مجازی از محل خانه مشروطه در تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، احمد حمزه‌زاده در گفت و گویی اظهار کرد: صد و پانزدهمین سالروز صدور فرمان مشروطه فرصتی فراهم آورده تا بار دیگر یاد و خاطره دلاوران تاریخ‌ساز این خطه قهرمان را گرامی داشته و به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازیم.
وی با اشاره به نقش مهم تبریز در جنبش مشروطه و تأثیر این انقلاب بر تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران،افزود: بدون شک انقلاب مشروطه یکی از نقاط عطف تاریخ این سرزمین کهن و سرآغاز تسریع در تحولات فرهنگی و اجتماعی و پایان حاکمیت مستمر استبداد در ایران است.
وی اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، بزرگداشت ‌یکصد و پانزدهمین سالروز صدور فرمان مشروطه با مشارکت خانه توسعه آذربایجان به‌صورت مجازی در محل خانه موزه مشروطه، کانون و پایگاه آزادی خواهان و مشروطه‌طلبان پخش خواهد شد.
حمزه زاده خاطرنشان کرد: در این برنامه، پژوهشگران و استادان برجسته تاریخ استان از جمله دکتر باقر صدری نیا، دکتر عباس قدیمی و دکتر داریوش رحمانیان حضور خواهند داشت.
وی اعلام کرد: برنامه زنده بزرگداشت ‌یکصد و پانزدهمین سالروز صدور فرمان مشروطه از ساعت ۲۲ پنجشنبه ۱۴ مرداد از صفحه اینستاگرامی اداره کل به آدرس ea_cthh از خانه مشروطه تبریز پخش خواهد شد.
۱۴ مرداد یادآور یک اتفاق بسیار مهم در تاریخ معاصر ایران است، اتفاقی که آغاز قدم گذاشتن در مسیر دموکراسی و تصویب نخستین قانون اساسی ایران بود، این اتفاق مهم مشروطیت است که فرمان آن در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ به دست مظفرالدین شاه امضا شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار