رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان؛

سند آمایش در آینده اقتصادی و توسعه پایدارآذربایجان‌شرقی نقش موثری دارد

1400/05/13 - 21:22 - کد خبر: 48559
داود بهبودی

نصر: رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: آینده اقتصادی و توسعه پایدار در گرو سیاست‌های کلان و ایجاد ثبات در تعاملات داخلی و بین‌المللی است که در این عرصه سند آمایش نقش مهم و موثری دارد.

به گزارش نصر، داوود بهبودی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تهیه سند آمایش اقدام مهمی بود که در استان ما و سایر استان‌ها انجام گرفت و سند آمایش ملی هم اسفندماه سال گذشته تصویب شده است. 
وی افزود: سند آمایش به بازآرایی سکونتگاه‌های جمعیتی و محل استقرار فعالیت‌های اقتصادی مثل کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات به شکل متعادل و متوازن در پهنه سرزمینی با افق بلندمدت ۲۵ سال آینده می‌پردازد.
بهبودی توضیح داد: در حال حاضر آرایش جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی متناسب با مسیر توسعه پایدار نبوده و نیمه شرقی و غربی استان از لحاظ پهنه سرزمینی و استقرار جمعیت و صنایع در حالت متعادل قرار ندارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در بحث‌های محیط زیست هم با چالش‌هایی مثل خشکی دریاچه ارومیه مواجه هستیم و مهاجرت و حاشیه نشینی هم همچنان خودنمایی می‌کند؛ تاکید کرد: باید در قالب یک برنامه بلندمدت این ناپایداری‌ها و ناترازی‌ها را به سمت تعادل و پایداری ببریم.
وی سند آمایش را یک سند بالادستی بلندمدت خواند و اعلام کرد: در آستانه تهیه برنامه هفتم توسعه هستیم که باید امسال تمام می‌شد و سال بعد به اجرا در می‌آمد اما به دلیل تغییر دولت و جهت جلوگیری از دوباره کاری فعلا مسکوت مانده است. 
وی خاطرنشان کرد: در تهیه برش استانی برنامه هفتم حتما یکی از اسناد بالادستی مرجع ما سند آمایش خواهد بود.
بهبودی با اشاره به اینکه ۱۴ محور و رویکرد اولویت دار صنعت استان را شناسایی کرده‌ایم؛ گفت: آذربایجان شرقی در صنایعی مثل ماشین سازی و خودروسازی، شیرینی و شکلات، الکترونیک، داروئی، بهداشتی و غذایی؛ پتروشیمی و نفت و نیز بخش کشاورزی، خدمات و گردشگری قابلیت‌های مطلوبی دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در این عرصه ها ما قطب شمال غرب کشور هستیم و نقش فراملی نیز داریم؛ در نتیجه می‌توانیم در خدمات برتر مثل آموزش عالی، درمان، گردشگری و بازارهای مالی نقش موثری ایفا کنیم که اینها در سند آمایش به عنوان نقش‌های برتر استان تعریف شده است.
بهبودی گفت: در بخش‌های زیربنایی مثل جاده‌ها و راه‌آهن، تولید انرژی، خطوط انتقال و پست‌ها باید سرمایه‌گذاری و بخش ترانزیت مجدد فعال شود که همه این مسائل در افق برنامه بلندمدت آمایش لحاظ می‌شود.
وی متذکر شد: در برنامه پنج ساله هفتم برش عملیاتی‌تر موارد مذکور باید تهیه و در عین حال بحث تامین مالی کلان این برنامه‌ها از طریق دولت یا بخش خصوصی دنبال شود؛ همچنین ضروری است با ایجاد ثبات و اطمینان خاطر در کشور این برنامه‌های تدوین شده اجرایی شوند.
بهبودی تاکید کرد: آینده اقتصادی و توسعه پایدار کشور در گرو سیاست‌های کلان و ایجاد ثبات در تعاملات داخلی و بین‌المللی با کشورهای همسایه و سایر کشورها است و به طور قطع بعد از ایجاد ثبات و امید، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی سهل‌تر خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: دولت هم باید به عنوان بسترساز و تسهیل‌گر فعالیت بخش خصوصی یا مجری طرح های دولتی به شکل مناسب و با منابع مشخص ورود یابد.
انتهای پیام/

پژوهشیار