دبیر شهر جهانی فرش؛

موزه فرش تبریز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

1400/05/13 - 17:00 - کد خبر: 48552
فرش

نصر: دبیر شهر جهانی فرش با بیان اینکه هنر صنعت فرش بخشی از هویت شهر تبریز و مردم آذربایجان است، گفت: موزه فرش با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در تبریز در حال ساخت است.

به گزارش نصر، علی جهانگیری روز چهارشنبه در جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه تبریز در سال ۲۰۱۴ به عنوان شهر جهانی فرش انتخاب شد، گفت: دلیل این انتخاب به خاطر وجود دانش غنی در حوزه فرش در ژن و خون مردم این شهر است .
وی ادامه داد: امیدوارم این انتخاب باعث ایجاد یک نقطه عطفی در تاریخ هنر صنعت فرش تبریز در کشور شود و به عنوان متولی این امر و دبیرخانه شهر جهانی فرش پیگیر این موضوعات هستیم.
جهانگیری با اشاره به فعال کردن دبیرخانه شهر جهانی فرش، تشکیل خوشه فرش و تابلو فرش با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و همکاری یونیدو، تشکیل کمیته فرش و پیگیری مستمر، نمایشگاه مجازی برای فرش و تابلو فرش ادامه داد: قبل از شیوع کرونا در سال ۹۸ نماشگاه فرش با حضور رییس جمهور وقت در تبریز برگزار و در آن از بزرگترین فرش جهان با ۶۰۰ متر مربع رونمایی شد.
دبیر شهر جهانی فرش افزود: ما مصمم هستیم که این هنر صنعت با استفاده از دانش روز و فناوری های جدید ارزش افزوده بیشتری به همراه داشته باشد.
وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور آمار دقیقی از کم و کیف این هنر صنعت  وجود ندارد که تلاش می کنیم با همکاری مرکز آمار ایران در استان سرشماری کاملی از کارگاه ها، بافندگان و عوامل فعال فرش در استان انجام دهیم.
جهانگیری با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بازار بزرگ تبریز به فرش اختصاص یافته است ولی این بازار برای ۴۰۰ سال پیش است، گفت: تلاش می کنیم یک مجموعه شهرک صنعتی و تجاری فرش که بخشی از تولید و کارگاههای جانبی را در بر بگیرد، به صورت مدرن ایجاد شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانش فرش به صورت سینه به سینه و استاد شاگردی منتقل شده است در حال مستند کردن دانش فرش تبریز، دانش موجود در طراحی، بافت و رنگرزی هستیم.
دبیر شهر جهانی با اعلام اینکه در دانشگاه هنر اسلامی، رشته فرش با ۱۲ هیات علمی راه اندازی شده است که حدود ۴۰۰ دانشجو در این رشته تحصیل می کنند، اضافه کرد: دانش بنیان کردن و استفاده از فناوری های روز از جمله برنامه های مهمی است که به عنوان دبیرخانه شهر جهانی فرش در حال پیگیری هستیم.
جهانگیری گفت: به عنوان شهر جهانی فرش در تبریز آمادگی داریم تا بحث مالکیت معنوی این هنر صنعت را کسب کنیم تا حقوق فعالان این حوزه حفظ شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار