رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛

معدن اولین حلقه از زنجیره به هم پیوسته اقتصاد است/ الزامات زیست محیطی معادن باید به بهترین نحو مدیریت شود

1400/05/13 - 22:00 - کد خبر: 48536
غفور علوی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن

نصر: رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی اصلی ترین دغدغه در بهره برداری از معادن را حفظ و صیانت از مسائل محیط زیستی دانست و تاکید کرد: هیچ کار و پروژه ای حتی فرهنگی یا اجتماعی نباید بدون پیوست مسائل زیست محیطی باشد، در این راستا سازمان نظام مهندسی معدن استان اهتمام ویژه ای نسبت به مسائل زیست محیطی حین بهره برداری و بعد از اتمام کار دارد.

به گزارش نصر، هیئت رئیسه دورهفتم سازمان نظام مهندسی معدن استان متشکل از تیم جوان به ریاست "غفور علوی" و همچنین محمد حسین احمدی نائب رئیس و مهدی اسکندری به عنوان دبیر هیئت رئیسه و خزانه دار سازمان نظام مهندسی استان است.

"غفور علوی" در گفت و گو با خبرنگاران نصر، به ماهیت تشکیل این سازمان اشاره کرد و گفت: اوایل دهه 80 ضرورت تشکیل سازمان نظام مهندسی معدن احساس شد و در سال 1381 این سازمان در ایران و سایر استان ها تاسیس گردید.

وی با بیان اینکه حدود سه هزار و 500 نفر در سازمان نظام مهندسی معدن استان عضو هستند که برای اشتغال آنان نیز زمینه های متعددی وجود دارد، اظهار کرد: چهار گروه رشته های معدن، اکتشاف و استخراج، زمین شناسی، متالوژی و نقشه برداری جزو رشته های اصلی مورد پذیرش در سازمان نظام مهندسی معدن است. همچنین در رشته های مرتبط مثل زمین شناسی، عمران، نقشه برداری، برق، مکانیک، شیمی، فارغ التحصیلان می توانند ثبت نام کنند و در نظام مهندسی عضو شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی افزود: بر اساس تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی معدن و تعداد بالای فارغ التحصیلان در این رشته، اعضای این سازمان در استان ها به گروه های یک الی چهار تقسیم بندی شده اند. در این راستا سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی باتوجه به تعداد کثیر فارغ التحصیلان رشته معدن و همچنین ظرفیت بالای معدن، آذربایجان شرقی جزو سازمان نظام مهندسی معدن گروه یک انتخاب شده است.

علوی تاکید کرد: مهم ترین وظیفه سازمان نظام مهندسی معدن، افزایش بهره وری معادن و افزایش دانش فنی مهندسان درگیر با حوزه معدن است.


 
معدن اولین حلقه از زنجیره به هم پیوسته اقتصاد در هرجامعه است
وی با بیان اینکه معدن جایگاه بسیار بالایی در امر تولید دارد، اذعان کرد: معدن اولین حلقه از زنجیره به هم پیوسته اقتصاد در هرجامعه است، چرا که به عنوان یک صنعت بالادست محلی برای نیروی پیشران برای صنایع محسوب می شود، لذا تمام تولیدات و فعالیت های اقتصادی از معدن شروع می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی به اهمیت صنعت معدن در کشور اشاره کرد و گفت: ایران یک درصد از مساحت کل جهان را داراست و یک درصدخشکی آب مربوط به ایران است همچنین سه درصد از ذخایر معادن در دنیا منحص به کشور ایران است. تا به امروز حدود 70 نوع ماده معدنی در ایران شناسایی شده است و نسبت به هرنوع ماده معدنی، صنایع معدنی مرتبط با آن مثل بحث سیمان، گچ، نمک، مس، کابل و ... وجود دارد. در اینصورت اگر 20 درصد اشتغال در حوزه معدن باشد، 80 درصد اشتغال اختصاص در حوزه صنایع معدنی دارد.

علوی با اشاره به اینکه ایران در بین 15 کشور قدرت برتر معدنی دنیا قرار گرفته است، تصریح کرد: جایگاه نخست در رابطه با معدن برای ایران و جایگاه سوم آسیا در رابطه با معدن و جایگاه دوازدهم دنیا در رابطه با معدن متعلق ایران است؛ همچنین ایران در کراس جهانی 11معدن قراردارد.


 
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر داشتن ذخایر معدنی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: آذربایجان شرقی از نظر تعداد اشتغال و تعداد معادن جزو سه استان برتر کشوری است. 52 نوع ماده معدنی در آذربایجان شرقی شناسایی شده است که بعضی از آنها در کراس جهانی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی محلی برای بهترین نوع مواد سنگی است، ابراز کرد: در شهرستان آذرشهر به دلیل تراکم نوع و رنگ سنگ های ساختمانی، این شهرستان می تواند به عنوان پایلوت شهرک سنگ معرفی شود؛ همچنین در چاراویماق بهترین نوع سنگ های ساختمانی از نوع تراورتن و ذخایر فلزی ارزشمند وجود دارد ولی این شهرستان با چنین ذخایر معدنی همچنان جزو مناطق محروم در استان است.

محرومیت زدایی معادن برای توسعه مناطق محروم
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی تصریح کرد: در هر منطقه محرومی که معدن خودنمایی کرده است، به دنبال آن توسعه و پیشرفت نیز نائل شده است. به این دلیل معدن صنعتی متمایزتر از سایر صنعت ها شناخته شده است. معدن علاوه بر ارزش افزوده بالایی که دارد می تواند منشاء خیر و برکت برای مناطق محروم باشد.

علوی به خدمات فنی نظام مهندسی معدن، برای افزایش راندمان و بهره برداری از معادن خاطرنشان کرد و گفت: افزایش بهره وری در سازمان نظام مهندسی معدن، مستلزم روابط دو طرفه بین بهره برداران معدن و مهندسان ناظر است.

وی برگزاری کلاس و دوره های نظام مهندسی معدن به صورت تخصصی اشاره کرد و گفت: دانش روز برای نظارت درست بر بهره برداری و فعالیت معدنی توسط ناظران و متخصصین توسط اساتید مجرب صورت می گیرد و در دوران کرونا کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود. همچنین مهندسان و ناظران درجه بندی شده نیز برای ارتقاء یافتن، باید دوره های تخصصی را گذرانده باشند.


 
علوی تاکید کرد: اگر یک بهره بردار دانش فنی معدن را نداشته باشد می تواند به تخریب محیط زیست و مشکلات اجتماعی نیز دامن بزند. این در حالی است که برای پیدا کردن رگه معدن نیازی به حجم عظیم خاک برداری ها نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از اصلی ترین مشکل جامعه، موضوع اشتغال است و در این راستا سازمان نظام مهندسی معدن با احساس مسئولیتی که دارد، با در نظر گرفتن امر اشتغال زایی در حوزه تخصصی، برای پروژه های معدنی علی رغم ارجاع مسئولان فنی، کارورزان را همسو با درآمدزایی، سابقه کار و تجربه به پروژه های معدنی ارجاع می دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی عنوان کرد: اعضای سازمان نظام مهندسی، با عضویت هزاران نفر یک شرکت تعاونی راه اندازی کردند و سازمان نظام مهندسی استان در راستای پیشبرد اهداف معدنی از آن ها حمایت می کند.

وی تصریح کرد: در زمینه نظارت بر آمارچاه های حفاری مجاز و غیر مجاز، محاسبه اراضی پایاب کشاورزی و در رابطه با لایروبی رودخانه ها با منابع طبیعی و محیط زیست و سازمان آب فاضلاب استان تفاهمنامه همکاری امضاء کرده ایم.

الزامات زیست محیطی معادن باید به بهترین نحو مدیریت شود
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی اصلی ترین دغدغه در بهره برداری از معادن را حفظ و صیانت از مسائل محیط زیستی دانست و تاکید کرد: هیچ کار و پروژه ای حتی فرهنگی یا اجتماعی نباید بدون پیوست مسائل زیست محیطی باشد، در این راستا سازمان نظام مهندسی معدن استان اهتمام ویژه ای نسبت به مسائل زیست محیطی حین بهره برداری و بعد از اتمام کار دارد؛ لذا مشکلات زیست محیطی در امر معدن را نمی توان نادیده گرفت ولی می توان آن ها به بهترین نحو ممکن کنترل کرد. به عنوان مثال در معدن کاری و شیوه فرآوری و محل دپو مواد معدنی می توان از روشی که کمترین میزان آلایندگی را به همراه داشته باشد، مثل بهره برداری های زیرزمینی در حوزه معدن کاری بهره مند شد. به عنوان مثال متاسقانه در مسیر شبستر هیچ اثری از رودخانه آجی چای را نمی توانید پیدا کنید.
 

 
علوی دانش فنی پایین را عمده ترین مشکل در حوزه معدن دانست و افزود: دانش فنی پایین بهره برداران و به دنبال آن به روز نبودن تکنولوژی و فرسوده بودن ماشین آلات، نبود ثبات قوانین و مقررات معدنی عمده ترین مشکلات سازمان نظام مهندسی معدن می باشند که به هر طریق ممکنی باید ارتقاء یابند.

وی ادامه داد: معدن کاری با تکنولوژی های روز در دنیا توانسته با هزینه کم و بازدهی بالا، پیشرفت قابل توجهی داشته باشد؛ از ین رو برای رسیدن به بهترین نوع توسعه پایدار، ابتدا باید توسعه پایدار معدنی را محقق سازیم و سپس مدیران تصمیم گیر در حوزه معدن باید اعتقاد قلبی داشته باشند که می توانیم در امر توسعه پایدار از معادن به صورت بهینه بهره مند شویم.

بیش از 30 درصد کل اشتغال استان در حوزه صنایع معدنی است
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنایع معدنی به بحث فرآوری محصولات معدنی مرتبط است، گفت: از محصولات معدنی می توان به  فرآوری فلزات غیر آهنی، ریخته گری فلزات غیرآهنی، ساخت و ریخته گری فولاد و آهن، شیشه و محصولات شیشه ای، ساخت محصولات فلزی قیمتی، تولید سیمان و بتن آهک و گچ سفال و سرامیکو...، ماسه شویی و آسفالت اشاره کرد.

علوی عنوان کرد: بیش از 30 درصد کل اشتغال  استان در حوزه صنایع معدنی است و بیش از 60هزار نفر در حوزه معاونت معدنی مشغول به کار هستند.

وی با تاکید به اینکه باید زمینه ورود سرمایه گذاران به بخش معدن را فراهم سازیم، اذعان کرد: حمایت از سرمایه گذار. اگر سرمایه گذار احساس امنیت شغلی داشته باشد و درگیر بروکراسی های اداری و یا بانکی نخواهد شد بی تردید در حوزه صنایع معادن با جان و دل سرمایه گذاری خواهد کرد.

علوی در خصوص پروژه  نفلین سینیت سراب هم گفت: 30 سال است که که این پروژه عظیم معلق مانده و اراده و عزم جدی برای انجام آن نیست. مشکل این پروژه فقط فنی نیست و اگر در بحث قنی نیز مشکل داشته باشیم می توانیم از تجهیزات و خدمات سایر کشورها استفاده کنیم.

وی افزود: خوشبختانه این پروژه به یک شرکت خوش نام داخلی تحویل داده شده و مطالعات اولیه انجام شده است نقشه های کار درآمده و زیرساخت ها نیز فراهم شده است و امیدوارم در دولت جدید توجه ویژه ای به پروژه نفلین سینیت سراب شود.

انتهای پیام/

پژوهشیار