خبر/

مشکل خانواده‌های متاثر از سیل با حضور استاندار زنجان رفع می‌شود

1400/05/13 - 14:08 - کد خبر: 48531
سیل‌زدگان

نصر: استاندار زنجان همراه با مدیران کل استان با حضور در شهرستانهای ماهنشان، ایجرود و زنجان مشکل خانواده‌های متاثر و آسیب دیده ناشی از سیل شامگاه دوشنبه را رفع می‌کند.

به گزارش نصر، بارش های سیل آسا و فراگیر در سطح استان زنجان شامگاه دوشنبه تعدادی از شهرستان های استان را تحت تاثیر قرار دارد.
در نتیجه این شرایط جوی شهرستانهای زنجان، ایجرود و ماهنشان در سطح روستاها تحت تاثیر قرار گرفته آسیب ها و خسارت های مالی به مزارع کشاورزی، دام، منازل مسکونی و راه های ارتباطی این مناطق وارد شد.
به همین منظور سومین جلسه اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنکی و فرماندهی عملیات  پاسخ به بحران به ریاست استاندار زنجان برگزار شد.
باید مشکلات خانواده های متاثر و آسیب دیده از سیل را رفع کنیم
استاندار زنجان گفت: روز چهارشنبه با حضور مدیران کل بنیاد مسکن، راهداری و حمل و نقل جاده ای، جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، روسای بانک کشاورزی، رئیس شورای هماهنگی بانک های استان، آبفا، آب منطقه ای و امور روستایی، بهزیستی و کمیته امداد در شهرستان های زنجان، ایجرود و ماهشنان حضور خواهیم داشت.
فتح الله حقیقی اظهارداشت: معاون عمرانی استانداری نیز همراه با یکی از معاونین دستگاه های اجرایی بیان شده در شهرستان خدابنده حضور و همه ابعاد خسارت های وارد شده در این شهرستان را بررسی میدانی می کنند و تصمیم گیری در خدابنده انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: کمیته ای توسط مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان تشکیل شود تا ابعاد و میزان خسارت های تحمیل شده در شهرستان های خدابنده، ماهنشان، ایجرود و زنجان  حتی ابهر به طور دقیق بررسی شود و نتیجه ارزیابی به منظور جبران خسارت به مرکز ارسال شود.
استاندار زنجان گفت: علاوه بر ارسال نتیجه ارزیابی برای جبران خسارت های ناشی از سیل در شهرستان های بیان شده،  پیشنهاد های مربوطه استانی برای رفع مشکلات نیز بیان شود.
حقیقی اظهارداشت: افراد متاثر از سیل شامگاه دوشنبه که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی استان هستند توسط فرمانداران و بخشداران شناسایی و به نهادهای مربوطه اعلام تا مشکلات آنها در کمترین زمان ممکن رفع شود.
وی ادامه داد: توسط فرماندار زنجان بررسی شود چنانچه کسی قصور یا تقصیر عمد کرده مطابق قانون برخورد شود و حتی این مساله ممکن است ناشی از یک دستگاه اجرایی شود.
استاندار زنجان گفت: در گذشته به آب منطقه ای اعلام شده نباید اجازه بدهند هر شخصی هر کاری که تمایل دارد در مناطق روستایی انجام شود تا در نتیجه بارش ها دیگر افراد متحمل خسارت شوند.
حقیقی متذکر شد: دستگاه اجرایی که وظیفه داشته اجازه قصور به افراد داده نشود نیز باید شناسایی شود و تیمی توسط مدیر کل مدیریت بحران تشکیل و این عوامل شناسایی شوند و نتیجه این مهم باید اعلام تا برای این مهم اقدام شود.
وی با بیان اینکه اعضای ستاد مدیریت بحران باید آمادگی های خود را به طور جدی حفظ کنند، یادآوری کرد: حدود ۲۰ روستا خسارت دیده اند که موضوع لایروبی در روستاهایی که خسارت بیشتری متحمل شده اند باید تا روز چهارشنبه گروهی تشکیل و بررسی شود تا با چه کمکی و توسط چه دستگاه های اجرایی می توانیم لایروبی را محقق کنیم.
 استاندار زنجان گفت: دهیاری روستاها در بحران نخستین وظیفه مدیریت بحران است که باید با همکاری اهالی روستاها این مهم را انجام دهیم.
حقیقی با تاکید بر اینکه در گذشته اعلام شده و در زمان حاضر نیز اعلام می شود تا همه دستگاه های اجرایی باید کمک کنند تحت هیچ شرایطی آب آشامیدنی روستایی نباید با مشکل مواجه شود، افزود: ضمن اینکه باید با افراد خاطی در این خصوص نیز برخورد و در مصرف آب نیز مدیریت جدی انجام شود.
وی اظهارداشت: با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان اولین اعتباری که به استان تخصیص یابد برای آبفای استان تخصیص خواهیم داد.
حقیقی به منابع جدید که باید در شهرهای زنجان، قیدارو آب بر تدارک دیده شود اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهاد این مهم توسط شرکت آب و فاضلاب استان به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان ارسال و در جلسه حفاظت از منابع آب طی هفته آینده مصوب شود.
۲۰ روستای استان زنجان تحت تاثیر سیل قرار گرفت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: در شهرستان های ایجرود، زنجان و خدابنده هرکدام چهار روستا و ماهنشان هشت روستا تحت تاثیر سیل شامگاه دوشنبه قرار گرفتند.
صفی الله کرامتی اظهارداشت: در این شهرستانها سه تا چهار روستا متاثر از آبگرفتگی منازل مسکونی شدند که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد که با حضور به موقع دستگاه های امدادی مشکل رفع شد.
وی ادامه داد: دستکاری افراد موجب ایجاد مشکلات ناشی از بارندگی برای اهالی روستاها شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: با احداث کانالی به عرض ۳۰ متر در روستای وننق و ۶۰ متر در روستای بهرام بیگ شهرستان زنجان و لایروبی رودخانه گلابر در ایجرود شاهد مشکلات ناشی از آبگرفتگی نخواهیم بود.
۲هشدار جوی صادر کردیم
معاون اداره کل هواشناسی استان زنجان با بیان اینکه در یک هفته گذشته ۲هشدار زرد و نارنجی در پنجم و ۹ مرداد صادر شد، گفت: این اطلاعیه ها در خصوص رگبارباران، تگرگ و رعد و برق در سطح استان بود.
نیکوکار افزود: اثرات این مخاطرات را سیلابی شدن رودخانه ها و آبگرفتگی معابر اعلام کرده بودیم.
وی به میانگین بارش های استان تا دهم مرداد ماه اشاره کرد و ادامه داد: در استان ۲۰۹ میلی متر بارش در استان ثبت شده که نسبت به مدت بلند مدت ۳۴ درصد و سال آبی گذشته نیز ۴۹ درصد کاهش بارش داریم.
معاون اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: سالجاری از میزان بارش های پیش بینی شده ۶۴ درصد محقق شده است.
به گفته نیکوکار، با ۱۰۷ دهم میلی متر بارش ها مواجه هستیم که در این خصوص در جایگاه بیستم کشور در میان استانها قرار داریم.
عوامل انسانی موجب آبگرفتگی در روستاهای زنجان است
فرماندار زنجان با بیان اینکه در روستای وننق عامل انسانی موجب آبگرفتکی شده است، گفت: یکی از اهالی این روستا از احداث کانال جلوگیری کرده و عملیات اجرا نیمه تمام رها شده است.
رضا عسگری یادآوری کرد: این مهم موجب آبگرفتگی و خسارت به نهرها، مزارع کشاورزی، منازل مسکونی و تلف شدن احشام در مسیر سیل شده است.
وی اظهارداشت: احداث کانال در روستای وننق از امروز باید آغاز شود و چنانچه ممانعتی از سوی اهالی انجام گیرد این مهم با برخورد جدی دستگاه قضایی پیگیری می شود.
فرماندار زنجان به سیل روستای محمود آباد اشاره کرد و افزود: وضعیت همانند وننق است و در مسیر سیلاب اقدام به کاشت درخت و ساخت و ساز کرده اند.
سیل ۱۴۰میلیارد ریال در ماهنشان خسارت برجا گذاشت
فرماندار شهرستان ماهنشان نیز در ادمه این جلسه اظهارداشت: ۱۶ روستای شهرستان تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم سیل شامگاه دوشنبه قرار گرفت.
جزونقی یادآوری کرد: از این تعداد منازل مسکونی، مسیرهای روستا تحت تاثیر قرار گرفت که روستاهای قلعه جوق، علم کندی وسیاه منصور  خسارت‌هایی را در حوزه ساخت و ساز روستایی دیدند.
به گفته وی، خسارت های سیل در این شهرستان در حوزه کشاورزی، راه های مواصلاتی، استخرهای پرورش ماهی، باغات، تلف شدن دامها بویژه در منطقه قارقالان و منازل مسکونی است.
فرماندار شهرستان ماهنشان گفت: ۲۲۶ میلیارد ریال در حوزه مسکن، ۵۰ میلیارد ریال در حوزه راه های مواصلاتی و ۶۲ میلیارد ریال نیز در بخش کشاورزی  است.
وی ادامه داد: بیشترین خسارت ها در بخش کشاورزی و جاده هاست.
جزونقی تاکید کرد: ۲۶۰ هکتاز زمین کشاورزی، ۲۶ واحد مسکونی، ۱۸ کیلومتر راه اصلی و فرعی، چهار کیلومتر کانال کشاورزی و یک دستگاه تراکتور در سیل خسارت جدی دیده اند.
وی اضافه کرد: ماهنشان ۱۲۷ روستا دارد که از این تعداد ۶۲ روستا سیل خیر، ۳۵ روستا در معرض گسل زلزله قرار دارد که انتظار داریم سیل بند، احداث دیوار ساحلی مساعدت لازم برای روستاهای این شهرستان انجام شود.
۳۱ روستای ایجرود تحت تاثیر سیل قرار گرفت
فرماندار شهرستان ایجرود گفت: ۳۱ واحد مسکونی در روستای گلابر این شهرستان تا ۵۰ درصد خسارت دیده اند ۴۰ راس دام سبک و سنگین کشاورزان تلف شد.
باب اله فتحی یادآوری کرد: خسارت سنگینی بر آب آشامیدنی روستا وارد و کدورت آن تا حدی رفع شده است.
وی ادامه داد: وسایل منزل مسکونی ۲۳ خانوار از بین رفته و حدود ۲۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی خسارت وارد شده است.
به گفته فرماندار ایجرود، ۲ تانکر آب  آشامیدنی ارسال شده و اکیپ های ارزیابی در حال برآورد خسارت های دقیق هستند.
۵۰ میلیارد ریال خسارت بر کشاورزی خدابنده وارد شد
فرماندار خدابنده نیز با بیان اینکه در بخش بزینه رود سه روستا دچار خسارت شدند، افزود: ۵۰۰ هکتار مزرعه کشاورزی، گندم ۳۰۰ هکتار،  سیب زمینی و باغات و حبوبات نیز ۳۰ درصد بوده است که تاکنون ۵۰ میلیارد ریال برای کشاورزان خسارت وارد شد.
سیل در ابهر ۷۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد
فرماندار ابهر گفت: خسارت سیل این شهرستان در بخش کشاورزی، اعم از گندم، جو و حبوبات بود که برآورد اولیه ۷۰ میلیارد ریال است.
به گفته نوروزی ۱۰ واحد مسکونی خسارت دیده و چهار راس دام نیز در اثر صاعقه تلف شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار