غفارزاده در گفتگو با «نصر» تاکید کرد:

روند مدیریت پساب کارخانه کلرپارس نادرست و آلاینده است/ هشدار نسبت به احتمال آلودگی منابع آب شرق تبریز

1400/05/12 - 21:06 - کد خبر: 48489
یوسف غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در واکنش به انتقادها از خروجی آلوده پساب کارخانه کلرپارس، گفت: متاسفانه روندی که شرکت کلرپارس در مورد مدیریت پساب خود در پیش گرفته است، نادرست و آلاینده است و در صورت تدوام این روند در آینده شاهد آلودگی منابع آب منطقه خواهیم بود.

به گزارش نصر، "یوسف غفارزاده" در واکنش به نگرانی ها از آلایندگی زیست محیطی کارخانه کلرپارس در شرق تبریز و احتمال آلودگی آب های سطحی و زیرسطحی منطقه، به خبرنگار «نصر» گفت: در مورد بحث خروجی پساب کارخانه کلرپارس، شرکت آب منطقه ای استان حدود 15 مورد را به مسئولان این شرکت تذکر داده است، هر چند در این رابطه سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر از آب منطقه ای ذی نفع است و فکر می کنم تذکرات لازم و کافی به شرکت کلرپارس در این رابطه داده شده است که باید به سرعت اجرایی شود.
 
وی افزود: بر اساس نمونه برداری هایی که همکاران ما از آب های منطقه انجام داده اند، خوشبختانه تا کنون آلودگی در آب های زیرزمینی منطقه دیده نشده است، اما پاسخ به این سوال آیا احتمال آلودگی منابع آب منطقه این روند وجود دارد یا خیر، این است که بله این احتمال وجود دارد و هر پساب صنعتی و شیمیایی که بدون تصفیه وارد محیط زیست و آب و خاک منطقه شود، موجب آلودگی محیط زیست خواهد شد. متاسفانه روندی که شرکت کلرپارس در مورد مدیریت پساب خود در پیش گرفته است، نادرست و آلاینده است و در صورت تدوام این روند در آینده شاهد آلودگی منابع آب منطقه خواهیم بود.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: در صورت ادامه روند نادرست فعلی در مدیریت پساب کلرپارس، سلامت منابع آب و خاک منطقه مورد تهدید قرار می گیرد و ما در این راستا مواردی به مسئولان کارخانه کلرپارس اعلام کرده ایم که باید به سرعت اصلاح شوند.
 
غفارزاده گفت: از جمله مهمترین مشکلات زیست محیطی کارخانه کلرپارس که به مسئولان آن هم از مدت ها پیش اعلام شده، ضرورت اصلاح پوشش های فرسوده ژئوممبران ها، دپوهای روباز نمکی، دپوی عظیم خاک های آلوده به آزبست و تخلیه پساب رقیق شده به مسیل رودخانه است که موجب آلودگی آب های زیرزمینی در آینده خواهند شد.
 
وی ادامه داد: نمونه برداری های انجام یافته نشان می دهند منابع آب دامنه شمالی سهند خوشبختانه هنوز آلوده نشده اند و مسئولان شرکت کلرپارس باید به تذکراتی که توسط آب منطقه ای و حفاظت محیط زیست داده شده توجه کند تا در آینده مشکل جدیدی در بحث تامین آب تبریز به وجود نیاید.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: این مسائل را در جلسه ای که در استانداری هم درباره همین موضوع تشکیل شده بود، تذکر دادم و تاکید کردم تمهیدات لازم برای تصفیه پساب کلرپارس و بازچرخانی آن باید انجام شود و در غیر این صورت در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
 
غفارزاده در پایان گفت: محصولات تولیدی کارخانه کلرپارس یکی از نیازهای ضروری بهداشتی منطقه است، اما هیچ چیزی نمی تواند دلیل و توجیهی برای آلودگی محیط زیست و منابع آب و خاک باشد، اتفاقاً سرمایه گذاری برای رعایت ضوابط زیست محیطی با فعالیت و سود این کارخانه مغایرتی ندارد و به نفع خود آنها و همه است.
 
انتهای پیام/
 

پژوهشیار