گفت و گوی اختصاصی نصر با نفر اول انتخابات سازمان نظام پزشکی تبریز/

تعامل کلید واژه موفقیت نظام پزشکی / شکست انحصار در نظام پزشکی تبریز

1400/05/12 - 20:58 - کد خبر: 48488
عکس

نصر: نفر اول انتخابات سازمان نظام پزشکی تبریز گفت: نگاه همراه با تبعیض باید از سازمان نظام پزشکی برچیده شود و شرایط به گونه‌ ای تغییر کند که حضور موثر همه گروه‌ های پزشکی در سازمان پررنگ شود.

به گزارش نصر، دکتر  "مهدی حق دوست"  که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشیار گروه بیماریهای عفونی، عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی، استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی در جشنواره مطهری 1400، پزشک نمونه سال 97 را در رزومه فعالیت کاری خود به ثبت رسانده است و در حال حاضر با اختلاف بالای رای 517 نفر به عنوان نفر اول سازمان نظام پزشکی تبریز انتخاب شده است.
وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار نصر با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی یک تشکل صنفی است و باید زیرنظر تمام اعضا هدایت شود، اظهار کرد: متاسفانه این سازمان سالیان متمادی تنها زیرنظر چند نفر از اعضاء هدایت می شد و هیچ خبری از اظهار نظر و تصمیم گیری سایر اعضا نبود.
وی ادامه داد: این در حالی است که هر کسی که حق عضویت داده است، بی تردید حق رای و اظهار نظر دارد. به عنوان مثال شاید یک پزشک عمومی تازه فارغ التحصیل از یک پزشک متخصص با 30 سال تجربه، شرایط امروز جامعه را بهتر درک کند و در این راستا می تواند پیشنهاد و توصیه های مناسب تری داشته باشد. اگر تصمیمی گرفته شود، لازم است ابتدا رای اعتماد اعضای این تشکل صنفی گرفته شود.
حق دوست به تحقق شعار جوان گرایی در این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی تبریز اشاره کرد و افزود: برای پیشرفت باید برای جوانان میدان داده شود و بستر را برای پیشرفت آنان مهیا سازیم؛ از طرفی هم نباید از تجارب افراد پیشکسوت و اساتید خوش نام که دریایی از علم پزشکی و اخلاق  را به همراه دارند، چشم پوشی کرد.
وی با عنوان این مطلب که سازمان نظام پزشکی باید از حقوق بیمار و پزشک به طور عادلانه حمایت کند، افزود: مشکلات جامعه پزشکی تا حدودی با تعامل بیش از پیش سازمان نظام پزشکی با سایر  ادارات و نهادها  حل می ‌شود.
وی به تعامل سازنده سازمان نظام پزشکی تبریز با سایر دستگاه و ارگان ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه سازمان نظام پزشکی تبریز تا به امروز در تعامل با سایر ارگان و دستگاه ها عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. لذا لازم است این سازمان یک تعامل مناسب با شهرداری ( در راستای استفاده از تابلو و بیلبوردهای تبلیغاتی، عادی سازی و اصلاح روند بی خطرسازی پسماند و زباله های عفونی و همچنین مقابله با انبوه سازی و ساخت و ساز مطب ها در مناطق پرتردد)  داشته باشیم.
حق دوست با بیان اینکه دومین دستگاهی که سازمان نظام پزشکی تبریز باید با آن در تعامل باشد، دادگستری است ، وی افزود: ابتدا باید رابطه قابل اطمینان دو طرفه ایجاد کنیم و تمام ذهنیت ها را نسبت به این سازمان تغییر دهیم ، قطعا رای دادگستری مستقیم است و هیچ وقت نمی شود نسبت به صدور احکام تعیین تکلیف کرد ولی تعامل با دادگستری می تواند ما را در رسیدگی به تخلفات پزشکی، صحت و تکذیب شایعات و صدور حکم مناسب یاری کند.
وی به نبود امور رفاهی سازمان نظام پزشکی تبریز اشاره کرد و گفت: امور رفاهی نظام پزشکی این استان در بین تمامی نهادهای موجود در ایران نه تنها کمترین نمره قبولی را نگرفته بلکه نمره صفر را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که هر نهاد، سازمان یا ارگانی که در ایران وجود دارد، برای تحقق امور رفاهی خود حداقل بایک هتل، استخر، غذاخوری، و ... قراردادی دارند  ولی متاسفانه حتی یک مورد از چنین قراردادهای  رفاهی در این سازمان وجود ندارد ، بی تردید یکی از اهداف این دوره از سازمان نظام پزشکی تبریز، اهمیت قائل شدن نسبت به امور رفاهی است.
نفر اول انتخابات سازمان نظام پزشکی تبریز عنوان کرد: نحوه برخورد اعضای سازمان با ارباب رجوع و همکاران پزشکی، دندانپزشکی، داروسازان، ماما و... باید شایسته و در راستای وظایف سازمانی باشد. اعضای سازمان نظام پزشکی تبریز باید بدانند این تشکل یک صنف دولتی نیست. حقوق کارمندان این سازمان از جیب همان همکارانی تامین می شود که حق عضویت داده اند و بدین لحاظ باید رفتار، آداب و معاشرت اعضای سازمان درخور و شان همکاران فرهیخته مان باشد.
حق دوست تصریح کرد: نباید انتخاب دادیارها برای رسیدگی به پرونده ها براساس معیارهای دوستی و سفارشی  باشد و باید برای انتخاب به تائید اعضای سازمان به لحاظ قابل اعتماد بودن برسد.
وی در خصوص تعرفه های پزشکی نیز اذعان کرد: تعرفه حقوق پزشکی دست سازمان نظام مهندسی تبریز نیست، بلکه هیئت دولت تصمیم می گیرد. اگر یک تعداد افراد معتمدی در این سازمان پای کار باشند، بی تردید قضاوت ها درست تر خواهد بود و در اینصورت از حقوق پزشکان و همچنین حقوق بیمار نیز بهتر دفاع خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار