یادداشت/

انتخاب کلیددار تبریز در خوان ششم

1400/05/12 - 10:55 - کد خبر: 48399
شهرداری تبریز

نصر: این روزها بحث انتخاب شهردار برای شهر تبریز نقل محافل شده و در راس اخبار، شنیده ها و ناگفتنی ها قرار گرفته است.

در هر جلسه و نشست اداری و خانوادگی هم نامی بر زبان آورده می شود. نام هایی که ضمن احترام به شخصیت وجودی تک تک آنها، باید به صراحت و بدون تعارف بگوئیم که در شان و اندازه تبریز نیستند! این سازمان عریض و طویل با کارمندان و مدیرانی که بیشترین هجمه و حمله و انتقاد همیشه علیه آنهاست، مردان و زنانی که باید تاوان کم کاری و احیانا سوء رفتار مدیریتی برخی از مدیران ارشد تحمیل شده از دیگر سازمان ها و یا برخی اعضای شورای شهر پرونده دار را هم باید بپردازند. بی تردید هیچ اداره و سازمانی به اندازه مجموعه شهرداری در طی دو دهه اخیر تا این اندازه مورد مظلومیت واقع نشده است. در حالی که اغلب سازمان ها و ادارات دیگر ایام بسیاری از سال را در آرامش می گذرانند این سازمان شهرداری باید هر روز در انتظار و استرس یک خبر تازه و تزریق یک استرس و هیجان کاذب دیگر بنشیند. از تغییر مدیریت های فصلی گرفته تا دخالت های بی جای سایر ارگان ها و نهادهای بالادستی، میان دستی و پایین دستی و... و همین امر سبب می شود تا انگیزه های کار کارکنان مورد تهدید این شنیده های ناگوار قرار گیرد.
اما اینک که شورای ششم تبریز با ترکیبی تقریبا جدید و دگرگون شده در آستانه ورود به عمارت ساعت تبریز است اخباری به گوش می رسد که می تواند بار دیگر کشتی اداره این سازمان را دچار تلاطم سازد. گزینه های طرح شده به عنوان شهرداری تبریز بیشتر به شوخی می ماند تا واقعیت! و اگر صحت داشته باشد مایه تاسف است و تعجب. مردانی که اغلب آنها تجربه مدیریت شهری ندارند و یا اگر هم داشته باشند مدتی است از این مجموعه دور افتاده اند. یکی چون مسئول ستاد تبلیغاتی فلان کاندیدا بوده همچون منجم باشی های قدیم، ستاره بخت خویش را در این عمارت می جویند و خود را گزینه معرفی می کند و دیگری چون آشنای بهمان مسئول و نماینده بوده مدعی تصاحب کرسی بلدیه چی تبریز است. اما آنچه در این بین قربانی می شود انگیزه های کار و تلاش و ارتقای شغلی مدیران داخلی شهرداری است. شک و تردید نداشته باشید که درایت و تخصص و تعهد یک کارمند ساده و یا کارشناس شهرسازی و عمران شاغل در این مجموعه بسیار بیشتر از برخی از این گزینه هاست. پس چگونه است که برخی از اعضای محترم شورای ششم، در کمند جوسازی و بزرگنمایی اطرافیان این گزینه ها و مطرح کنندکان نام آنها گرفتار می آیند؟
این سوال اصلی ماست: چرا در بین گزینه های طرح شده برای شهرداری تبریز، گزینه هایی از داخل مجموعه شهرداری تبریز حضور ندارند؟ آیا نباید شائبه نگاه سیاسی و جناحی در انتخاب شهردار را وارد بدانیم؟
تجربه بیش از دو دهه مدیریت شورایی نه تنها در تبریز بلکه در همه کلانشهرها ثابت کرده است که انتخاب شهردار از خارج از سازمان شهرداری تبریز در طول زمان باعث موارد ذیل شده است:
1)    تضعیف مدیریت شهری
2) عدم انگیزش در کارکنان شهرداری
3) ایجاد خلا در الگوهای مدیریتی
4) بحران اقتدار و اختیار در درون سازمان
5) آشفتگی مدیریتی و فرصت سوزی به لحاظ عدم اشرافیت بر ارکان سازمانی و ناآشنایی با سازو کار مجموعه شهرداری
ای کاش شورای ششم تبریز در کنار تعریف شاخص های شهردار اصلح و بررسی کارنامه کاری گزینه های معرفی شده، نیم نگاهی نیز به ارکان مدیریتی ارشد و میانی شهرداری تبریز هم بیندازند. چه بسا گوهر گمشده آنها در اینجا باشد. به قول معروف:
یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم
آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم!

 محمد امین خوش نیت
انتهای پیام/

پژوهشیار