رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

مجلس هرگز موافق فیلترینگ و محدودیت فضای مجازی نیست

1400/05/11 - 09:34 - کد خبر: 48353
علیرضا منادی

نصر: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل 85 در مجلس گفت: بر اساس این اصل، از هر کمیسیون تخصصی دو نفر انتخاب شده، طرح‌ را بررسی کرده و رأی نهایی را خواهند داد و پس‌از بررسی در صحن مجلس به رای خواهند گذاشت و من از همین‌جا به همه مردم اعلام می‌کنم که مجلس انقلابی هرگز موافق فیلتر و محدودیت فضای مجازی نیست و قرار نیست اینستاگرام، واتس‌اپ و گوگل در ایران بسته شود.

به گزارش نصر، علیرضا منادی در خصوص آخرین وضعیت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و حواشی مربوط به این طرح گفت: بزرگ‌ترین مشکل این طرح مربوط به طراحان آن است چراکه به‌خوبی این طرح را تدوین و تشریح نکردند و فضایی در جامعه ایجاد شد که گویا طراحان آن، قصد جمع‌آوری اینترنت و فضای مجازی را دارند.
وی ادامه داد: مگر می‌شود بستر اینترنت را محدود کرد؟! درحالی‌که اکنون هزینه اینترنت در خانواده‌ها بیشتر از قبوض برق و آب است؛ اما متأسفانه رفتار، گفتار و مصاحبه‌های طراحان این طرح به گونه‌ای شد که مردم تصور کردند این افراد قصد جمع‌آوری فضای مجازی را دارند.
وی تاکید کرد: تمامی مسئولین رده‌بالای کشور در اینستاگرام دارای صفحه هستند و میلیون‌ها دنبال کننده دارند و علاوه‌براین موضوع بسیاری از مردم در اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند، بنابراین نمی‌توان اینستاگرام، واتساپ و گوگل بست و یا محدود کرد.
منادی با بیان اینکه اکنون اینترنت داخلی کشور آماده‌است، گفت: دانشمندانی که این فضا را آماده کرده‌اند رونمایی از اینترنت داخلی را برای دولت بعدی نگه داشتند. داشتن اینترنت ملی خبر بسیار مبارکی برای ما است تا اگر احیاناً دشمنان، اینترنت جهانی را به روی ما بستند، ما خودمان بستری در داخل داشته‌باشیم.
وی تاکید کرد: هدف اصلی این طرح صیانت از حقوق شهروندی کاربران فضای مجازی و جلوگیری از فعالیت افرادی است که با راه‌اندازی صفحات غیرحقیقی، در موضوعات مختلف پزشکی، مذهبی، علمی شایعه پراکنی کرده و همچنین موجب هتک حرمت و آبروریزی افراد حقیقی و حقوقی می‌شوند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر فضای مجازی سامان‌دهی شود، هویت افرادی که این قبیل مطالب دروغ را منتشر می‌کنند، مشخص می‌شود و متأسفانه فضای مجازی در شرایط کنونی باعث شده‌است که عده‌ای با آبروی افراد بازی کرده و با ارائه مطالب غیرحقیقی در خصوص موضوعات پزشکی مذهبی و سایر موضوعات مردم را نسبت‌به دین، علم و مذهب بدبین کرده‌اند.
وی اضافه کرد: صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی این فضا موضوعی ضروری است اما متأسفانه طراحان این‌موضوع به نوعی رفتار کردند که مردم و جامعه موضوع را کاملا برعکس متوجه شدند.
وی در خصوص موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی نیز تاکید کرد: اصلا در این طرح بحث فیلترینگ مطرح نیست و هیچ فایده‌ای هم ندارد چرا که بعد از فیلترینگ تلگرام، همه کاربران از فیلترشکن استفاده کردند درحالی‌که فیلترشکن‌ علاوه‌بر بحث هزینه، بحث‌های جاسوسی را نیز به دنبال دارد و برای گوشی‌ها خطرناک است و کاربران عملاً به دشمنان و جاسوسان اجازه می‌دهند که در قالب فیلترشکن به محتویات دستگاه‌های تلفن‌همراه دسترسی داشته باشند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: من مخالف محدودسازی شبکه های اجتماعی اما موافق  فرهنگ سازی در خصوص استفاده از فضای مجازی هستم و علیرغم اینکه معتقد هستم کشور ما جزو کشورهای جهان سوم نیست و ما موفقیت‌های برجسته‌ای را در حوزه‌های مختلف به دست آوردیم، اما در بسیاری از موارد نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و بسیاری از نعمت‌ها مانند برق، آب و حتی اینترنت و فضای مجازی در اختیار ما قرار دارد اما فرهنگ استفاده از آن ها را نمی‌دانیم. 
منادی در واکنش به برخی گمانه زنی ها در خصوص دسترسی به شبکه های اجتماعی نیز گفت: این تصور نیز درست نیست که هدف حاکمیت از این طرح، دسترسی به فضای مجازی است چراکه اکنون تمامی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی قابل دسترسی است و هیچ شبکه‌ای وجود ندارد که دانش دسترسی به آن وجود نداشته باشد.
وی بیان کرد: شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام با همه خوبی‌ها و بدی‌ها اکنون جا افتاده شده‌است و ما باید فرهنگ‌سازی کنیم تا نحوه استفاده از این شبکه اجتماعی اصلاح شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که ایران را با کره شمالی مقایسه می‌کنند، اظهار کرد: کشوری مانند کره شمالی هرگز قابل‌مقایسه با جمهوری اسلامی ایران نیست و ما به‌مراتب بالاتر از این کشورها و حتی بالاتر از ترکیه هستیم و نباید با کشوری مانند کره شمالی مقایسه شویم چرا که ایران چهاردهمین کشور تولیدکننده علم و شانزدهمین اقتصاد در دنیا است.
انتهای پیام/

پژوهشیار