دانشیار گروه آب دانشگاه تبریز:

سوء مدیریت‌ها موجب بروز عوارض جدی در زمینه آب شده است

1400/05/10 - 22:12 - کد خبر: 48351
عکس

نصر: دانشیار گروه آب دانشگاه تبریز کمبود بارش را مسئله‌ای غافلگیر کننده ندانست و گفت: سوء مدیریت ها و غفلت های ایجاد شده سبب عوارض جدی در زمینه آب شده و مسئولین متولی عرضه‌ی آب باید این مسئله را بررسی کنند چرا که حجم دریافتی نزولات از قبل پیش‌بینی شده‌است، پس با فرافکنی مشکلی حل نمی‌شود.

به گزارش نصر، جلال شیری روز یکشنبه، ۱۰ مرداد ماه در نشست تخصصی پیرامون مسائل آب و محیط زیست که با حضور اساتید و مدیران حوزه‌ی آب در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: ایران کشوری کم آب است که متوسط بارش به صورت نزولات جوّی کم بوده چرا که ما در کمربند خشک و نیمه خشک جهانی قرار داریم.
وی با بیان اینکه متوسط بارش کشور از میانگین جهانی کمتر است، گفت: در سال آبی جاری این کاهش خود را به صورت کامل نشان داده که مقادیر بارش در کشور، استان و حوضه های آبریز کم شده و اثرات مستقیم خود را در کاهش روان آب سطحی، افت جریان رودخانه ها و سطح آب های زیر زمینی نشان می‌دهد.
این دانشیار گروه آب دانشگاه تبریز افزود: مسئولین، مردم و متولیان عرضه و مصرف باید قبول کنند که ایران کشور پر آبی نبوده که طبق نقشه های تغییرات بارش های جهانی، مقدار بارش های سطح کشور نسبت به میانگین دراز مدت کاهش دارد.
وی با اشاره به افزایش حرارت هوا متذکر شد: نقشه های جهانی و سازمان بین‌المللی هواشناسی نشان دهنده‌ی تغییرات گرادیان حرارتی و افزایش درجه‌ی حرارت هوا در دوره‌ی اخیر است.
معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی یادآور شد: افزایش جمعیت، مصرف، توسعه‌ی جمعیتی و کشاورزی در سطح کشور وجود دارد که منابع آب شیرین محدود بوده و به راحتی به آن دسترسی نداریم اما حکمرانی مطلوب، مسئله‌ای مهم و قابل الگو برداری نبوده و تابع مختصات سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی و محلی هر منطقه است.
وی در رابطه با نگاه بخشی در زمینه‌ی بحران آب اضافه کرد: کشور ما دچار نگاه بخشی شده که این آفت سازمان متولی و تقاضای آب است، پس باید برای افزایش حکمرانی مطلوب و مدیریت صحیح منابع آب تلاش کرد.
شیری در خصوص مصرف منابع آب در بخش کشاورزی ادامه داد: هدف از بخش کشاورزی، افزایش سطح تولید بوده و در کنار آن هدف بخش متولی مانند سازمان آب منطقه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف آب است اما هدف مطلوب، وصل کردن این دو در قالب حکمرانی خوب آب بوده که با وجود صرفه‌جویی مناسب منابع آب، میزان تولید محصولات نیز افزایش یابد.
این دانشیار گروه آب دانشگاه تبریز همچنین افزود: آب مصرفی در بخش کشاورزی به درستی محاسبه نشده لذا از آب کشاورزی به خوبی استفاده نمی‌کنیم اما با مصرف درست می‌توان خودکفا شده و بهره‌وری مصرف آب را افزایش داد.
وی با اشاره به دو قطبی غیر علمی و فرهنگی ایجاد شده در سطح کشور اظهار کرد: کشور ما از نظر منابع طبیعی غنی بوده اما خلاء قانونی ایجاد شده باید پر شود و با فراهم نمودن الزامات حکمرانی مطلوب، سامانه‌ی مدیریت منابع را ایجاد کرد تا به مشکلاتی همچون مشکل فعلی خوزستان برخورد نکنیم.
وی در ارتباط با اصول و سیاست های کلی نظام در مورد آب متذکر شد: سیاست کلی نظام در بیستم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ توسط رهبر معظم انقلاب تصویب شد که حاوی پنج مورد است.
معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی ادامه داد: ایجاد نظام جامع مدیریت آب بر اساس اصول پایدار آمایش سرزمین در حوزه‌ی آبریز کشور هدف اصلی سیاست کلی نظام  بوده که شامل دو دیدگاه فنی ایجاد نظام جامع مدیریت آب و مدیریت حوزه‌ای است اما از این زمینه فاصله گرفته و دچار نگاه فرابخشی شده‌ایم.
وی با تشریح این سیاست ها گفت: ارتقاء بهره‌وری، توجه به ارزش های اقتصادی، سیاسی و امنیتی آب و افزایش میزان استحصال و به حداقل رساندن ضایعات از جمله سیاست های کلی نظام بوده که ما غنی‌ترین، علمی‌ترین و قوی ‌ترین این حوزه هستیم اما بخش مهم عمل است.
شیری در خصوص تدوین برنامه‌ی جامع به منظور رعایت تناسب در اجرای طرح ها بیان کرد: در صورت عمل به یکی از بندهای این سیاستنامه، سیلاب و خشکسالی خوزستان را نداشتیم لذا مسئولین متولی باید پاسخگوی رای و طرح های مخالف نظام باشند.
وی خاطرنشان کرد: سیاست پنجم، مهار آب های خارج شده و اولویت استفاده از آب های مرزی کشور است که وزارت خارجه باید کارکرد های خود را در این زمینه نشان دهد.
این دانشیار گروه آب دانشگاه تبریز در پایان تاکید کرد: با افزایش مشارکت مردم در این حوزه که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز بود، می‌توان حکمرانی مطلوب و وضعیت مناسب  رسید که نهضت استانی بسیج بدون هیچ چشم داشتی آماده‌ی خدمت به دولت است.
انتهای پیام/

پژوهشیار