تلاش برای سازگاری اسناد آمایش ملی، منطقه ای و استانی/

بهبودی: مشاور مادر واحد ملی راهبری یکپارچه پروژه سند آمایش را به عهده گیرد

1400/05/10 - 14:39 - کد خبر: 48332
عکس

نصر: رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي گفت: سازگاری و تطبیق اسناد آمایش استانی، ملی و منطقه ای وقت و انرژی زیادی می طلبد و لازم است یک مشاور مادر واحد ملی راهبری یکپارچه این پروژه را در کل کشور به عهده گیرد.

به گزارش نصر، داود بهبودی پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه هماهنگی توسعه منطقه ۲ آمایش کشور اظهار کرد: در چند سال گذشته براي تدوين اسناد آمایش ملی و استانی مسیری طولانی و پرفراز و نشیبی طی شده و در این مدت همواره در متدولوژی و ترتیبات این اسناد بحث هایی وجود داشته است.
 وی افزود: در هر صورت با توجه به تلاش‌های مستمر و ارزشمند دفتر امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها، سند آمایش سرزمین و اسناد آمایش استانی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسیده است.
بهبودی تصریح کرد: در اسفندماه سال ۱۳۹۹ اسناد آمایش ملی و استان ها تصویب و ابلاغ شد؛ امسال بايد اسناد استانی با سند ملی آمایش تطبيق و تعارضات احتمالی رفع شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي خاطرنشان ساخت: هماهنگی‌ اسناد آمایش استان های منطقه باهم و با سند ملی قطعا بسیار زمان بر خواهد بود و صرف انرژي زیادی می طلبد؛ چرا که اسناد استانی دارای پایگاه های داده، دوره مطالعات و افق های زمانی متفاوتی هستند.
وی تاکید کرد: بهتر است یک مشاور مادر واحد ملي راهبری یکپارچه پروژه سند آمایش را در کل کشور به عهده گیرد و نقش تقسیمات کار ملی براي منطقه ها و استان ها را مشخص کند.
بهبودی با اشاره به پایان دولت و شروع کار دولت جدید ابراز داشت: برای پرداختن به کارهای اساسی در مورد آمایش، مقطع کنوني شاید چندان مناسب نباشد؛ باید با تانی رفتار و از موازی کاری های آینده جلوگیری کنیم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي یادآور شد: تا زمانی که از لحاظ اداری و نهادی ابزار لازم برای اجرایی شدن آمایش منطقه‌ای فراهم نباشد، تمام تلاش ها بیهوده خواهد بود؛ همچنین جهت ایجاد هماهنگی بین استان های منطقه، ژئوبیس دیتاها باید باهم هماهنگ باشند که هنوز این اتفاق نیفتاده و استان ها تفاوت هایی باهم دارند.
در این جلسه مقرر شد ایجاد هماهنگی بین اسناد آمایش استانی و منطقه بندی ها از آبان ماه جاری شروع و هر یک از اسناد استانی به صورت جداگانه با سند ملی تطبيق شود.
همچنین اسناد آمایش استان ها تا پایان سال جاری مورد بازنگری قرار گرفته و مواردی که مغفول مانده اضافه و نقشی که استان ها در سند ملی باید ایفا کنند در سند آمایش استان لحاظ شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار