خبر/

شرایط صادرات شتر اعلام شد

1400/05/10 - 12:10 - کد خبر: 48311
شتر

نصر: مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک اعلام کرد که صادرات شترهای ماده بالای ۱۲ سال سن و شترهای نر غیر اصلاح نژادی با بیش از ۸ سال سن تا سقف ۵۰۰۰ نفر در سال جاری صرفا بصورت مجاز مشروط، مدیریت شده با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی مجاز است.

به گزارش نصر، دی ماه سال گذشته امید گیلان پور، معاون وزیر جهاد کشاورزی، طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، با اشاره به ممنوعیت صادرات شتر از سال ۱۳۹۷، اظهار کرده بود که گوشت شتر تنها ۰.۷ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کند و نقش چندانی در تنظیم بازار گوشت قرمز ندارد. همچنین سالانه حدود ۱۶۰۰۰ نفر شتر نر و مولد حذفی از مجموع تولیدات سالانه کشور، مازاد بر نیاز داخلی بوده و با توجه به کیفیت پایین گوشت تولیدی آنها بازار دائمی مناسب و مطمئن هم برای مصارف داخلی ندارند.  
گیلان پور در ادامه این نامه با اشاره به اینکه صادرات کنترل شده، یک راهبرد مطمئن برای کمک به پیشرفت مالی گله‌دارها محسوب می‌شود، از وزارت صمت خواسته بود مراتب صادرات شتر با کد تعرفه ۰۱۰۶۱۳ به طور مجاز مشروط، یعنی با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی به گمرک ابلاغ شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی پیرو نامه قبلی، در تیر ماه امسال طی نامه‌ دیگری درباره شیوه نامه تدوین شده برای صادرات شتر اعلام کرد که معاونت امور تولیدات دامی با صادرات شترهای ماده بالای ۱۲ سال سن و شترهای نر غیر اصلاح نژادی با بیش از ۸ سال سن با رعایت سقف صادرات ۵۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ با کد تعرفه ۰۱۰۶۱۳ موافقت کرده است.  
در نهایت، اواخر تیر ماه سعید عباسپور، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرک اعلام کرد که صادرات شترهای ماده بالای ۱۲ سال سن و شترهای نر غیر اصلاح نژادی با بیش از ۸ سال سن تحت ردیف تعرفه ۰۱۰۶۱۳ تا سقف ۵۰۰۰ نفر در سال جاری صرفا بصورت مجاز مشروط، مدیریت شده با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی مجاز است. چند روز پیش هم این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار