مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه آذهایتکس در گفت و گو با نصر:

ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده و کم کیفیت است

1400/05/10 - 10:01 - کد خبر: 48301
آذهایتکس

نصر: مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه آذهایتکس گفت: سیستم حمل و نقل کشور بسیار فرسوده و کم کیفیت است و با نامه های متفاوت به دولتمردان اعلام کرده بودیم که به جای دست و پا گیری استانداردهای 85 گانه و نصب غیر کارشناسی فیلتر دوده که برای تولیدات محصولات جدید الزامی نیست بیشتر به کیفیت محصولات توجه کنید.

به گزارش نصر، اسمعیل پایدار از صنعتگران با سابقه آذربایجان در خصوص سابقه فعالیت هایش اظهار داشت: با سابقه تولید قطعات خودرو های تجاری از سال ۱۳۶۳در سال 1384 در راستای اجرای طرح توسعه خود در شهرک صنعتی عالی نسب با افزودن شرکت توسعه فناوری های پیشرفته آذرآبادگان (خودروسازی آذهایتکس) به این گروه در نیل به هدف تولید و ارائه خودروهای تجاری و توسعه ناوگان حمل و نقل کشور نسبت به اخذ نمایندگی انحصاری تولید و فروش خودروهای ماز بلاروس، گیناف هلند، فورلند چین، ماز مان بلاروس در منطقه را کسب نموده است.

رئیس هیئت مدیره گروه آذهایتکس درخصوص فعالیت های این مجموعه گفت: از 23 دی ماه سال 89 توانستیم اولین خط تولید محصولات خود را به بهربرداری برسانیم که این محصولات را مجهز به موتور بنز و گیربکس ZFآلمان25درصد قطعات داخلی تشکیل می دانند.
وی ادامه داد: خط تولید اولیه مجموعه آذهایتکس با ظرفیت دوهزار دستگاه کامیون و کشنده می باشد که خط دوم جهت تولید اتوبوس و مینی بوس که خط سوم آن جهت تولید خودرو های خاص چند محور است.
سمعیل پور ادامه داد: مجموعه آذهایتکس با اشتغال زایی 183 نفر به صورت مستقیم توانسته یکی از کارآفرینان نمونه در این صنعت نیز به حساب آیدحتی برای طرح های توسعه مجموعه نیز جذب و کارآفرینی انجام خواهد شد.
وی افزود: مجموعه آذهایتکس در حال حاضر به صورت روزانه 8 دستگاه در روز می تواند کشنده و کامیون یورو ۵ با گیربکس های  اتوماتیک و ۱۲ دستگاه کامیونت تولید کند و این مجموعه با داشتن خط رنگ مجهز به کوره های رنگ این قابلیت را دارد تا در رنگ های دلخواه مشتری خودروها را رنگ آمیزی کرده و تحویل دهد.

مدیر عامل آذهایتکس اذعان داشت: حدود 8 میلیون دلار در ابتدای راه مجموعه آذهایتکس سرمایه گذاری انجام شده بود که امروزه این سرمایه گذاری به بیش از چند برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: طرح های توسعه مجموعه آذهایتکس از سال 94 با زمینی به مساحت  19 هکتار و افزایش سرانه تولید از دوهزار دستگاه به 6هزار دستگاه کشنده و دو هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس صورت گرفت.
وی خاطر نشان کرد: درخصوص چالش های متفاوت پیش روی صنعت خودور تجاری که بسیار هستند بیشتر به الزاماتی برمی گردد که از داخل با تصمیمات نادرست دولت انجام می گیرد.
یکی از این تصمیمات قبلی غلط دولت طرح نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای یورو ۴ بود که قبلا به شدت یکی از مشکلات اصلی این صنعت و به ویژه مجموعه آذهایتکس بوده است. این فیلتر که به راحتی هم قابل دسترسی نبوده با ارزبری بر 100الی 150 میلیون تومان برای مصرف کننده در بر داشت .با توجه ارتقا استاندارد آلایندگی این شرکت به یورو EEV۵ این موضوع فعلا مرتفع شده است.

اکبرپور پایدار اذعان داشت: یکی دیگر از چالش هایی که باعث زمین گیری بیشتر صنعت خودرو سنگین شد اصل استانداردهای 85 گانه بود که به نوبه خود این طرح هم غیر مهندسی شده و به نوعی طرح غلط بود. سیستم حمل و نقل کشور بسیار فرسوده و کم کیفیت است و با نامه های متفاوت به دولتمردان اعلام کرده بودیم که به جای دست و پا گیری استانداردهای 85 گانه و نصب غیر کارشناسی فیلتر دوده که برای تولیدات محصولات جدید  الزامی نیست بیشتر به کیفیت محصولات توجه کنید.
وی تصریح کرد: کیفیت محصولات تولیدی هرچقدر بالاتر باشد بدون شک از استانداردهای بیشتری نیز تبعیت می کند ولی متاسفانه تفکیک کیفیت و استاندارد را هنوز نتواسته اند درک کنند. سیستم حمل و نقل امروز به جای تولید محصولات با کیفیت ، بیشتر به بازسازی و نوسازی و یا واردات خودرو های دست دوم  فکر میکند که به شدت این محصولات عواقب زیادی در آینده برای کشور خواهد داشت.
وی گفت: این تولید کننده خودروهای سنگین و نیمه سنگین ادامه داد: در کشور بیش از 220 هزار خودرو سنگین  فرسوده بالای ۲۵ سال وجود دارد که  حتی از استانداردهای لازم  ابتدای بهره مند نیستند اما درواقع فرسوده و بی کیفیت هستند و نمی شود با بازسازی این محصولات کیفیت خودرو را بالا برد باید هر چه زودتر از رده خارج شوند.
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه آذهایتکس گفت: به عنوان اولین مجموعه ای که توانستیم اتوبوس های اطاق پایین ( اتوبوس های کم ارتفاع ، low–floor )  را در کشور تولید کنیم و در شهر های تهران ، تبریز ، مشهد و اهواز آن را به صورت آزمایشی مورد تست قرار گرفت که مورد استقبال شرکت اتوبوس رای ها قرار گرفت و این در حالی اتفاق افتاد که در حین تست های متفاوت مسئولین و مدیران مربوطه از میزان مصرف گاز این خودروها متعجب شده بودند علارغم  قرارداد ۴۵۰دستگاهی با اتوبوس رانی تبریز و تهران به علت عدم تامین مالی فعلا متوقف گردیده .

وی ابراز تاسف کرد: متاسفانه ذهنیتی که در خصوص خودروسازی وجود دارد این است که مبلغ بسیار زیادی می گیریم اما یک خودرو بی کیفیت تحویل مشتریان می دهیم که متاسفانه این ذهنیت را خودروسازی های دولتی ایجاد کرده اند.
وی افزود: این درحالی است که خودروسازان بخش خصوصی همیشه برای افزایش رونق فروش محصولات خود از قطعات با کیفیت و درجه یک استفاده می کنند تا وقتی در تمام امور غیر کارشناسی و حرفه‌ای عمل کنیم عاقبت بجز به فلاکت کشیدن آن بخش نخواهیم داشت  در مقابل خودروسازی بخش دولتی بخش خصوصی متاسفانه همیشه به حساب نیامدیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار