مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی تاکید کرد:

زیارت جامعه کبیره، شناسنامه معنوی اهل بیت (ع)/ امامت و ولایت عامل پیشرفت اسلام

1400/05/09 - 13:31 - کد خبر: 48255
حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی

نصر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که زیارت جامعه کبیره، شناسنامه معنوی اهل بیت (ع) است، گفت: بیش از ۴۰۰ فضیلت از فضایل اهل بیت(ع) در این زیارت نامه آمده که شامل درس کامل امام شناسی می‌شود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی روز شنبه ۹ مردادماه، در نشست بزرگداشت عید غدیرخم و دهه امامت و ولایت در محل سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه امامت و ولایت باعث پیشرفت اسلام است، گفت: خداوند متعال در اواخر عمر پیامبر اکرم (ص) -که سال‌های سال برای بنای راه اسلام تلاش کرده و آخرین رسول خدا بر روی زمین هست-، خطاب به ایشان می‌فرماید که باید هر چه زودتر پیام امامت و جانشینی رسمی خود را به گوش مردم برساند که اگر نرساند انگار ۲۳ سال رسالت ایشان از بین می‌رود. در واقع ۲۳ سال رسالت نبی مکرم اسلام در کفه‌ای از ترازو و ابلاغ امامت و ولایت امیرالمومنین (ع) و در امتداد آن حضرت ولی عصر (عج) نیز در کفه دیگر قرار دارد.
وی تاکید کرد: واقعه غدیر، تنها مختص ابلاغ امامت و ولایت امیرالمومنین (ع) نیست بلکه شامل سلسله امامت بعد از ایشان نیز می‌شود. ۲۵ بار این جمله و نام حضرت ولی عصر (عج) به عناوین مختلف در روایات بیان شده که نشان می‌دهد که سلسله امامت و ولایت برای کمال دین، نیازمند معرفی است.
حسینی بیان کرد: رسالت، جلوه شریعت و مقام اثبات بوده و ولایت، گذرگاه و معبری برای رسیدن به حقیقت دین محسوب می‌شود. پیامبر اکرم (ص) از اول اسلام، امیرالمومنین (ع) را به دفعات مکرر و در اماکن مختلف، به عنوان جانشین خود معرفی کرده و مثلا در زمان هجرت که شبانه از مکه خارج شده و در ورودی شهر یثرب توقف می‌کنند اما وارد شهر نمی‌شوند، به مردم این شهر می‌گویند که تا علی (ع) بر ایشان واصل نشود، وارد مدینه نخواهند شد.
وی تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) در طول ۲۳ سال رسالت خود، در هر لحظه‌ای که می‌توانست، جانشینی امام علی (ع) را به مردم مختلف می‌شناساند که این امر گویای جایگاه ویژه امامت و ولایت است و اوج و رسمیت آن در روز عید غدیرخم در منطقه جحفه و کنار برکه غدیر بود که پیامبر اکرم (ص) در حجه الوداع، سه روز در این منطقه احرام بسته و زمینه سازی کرد تا تمامی ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت همراه ایشان جمع شوند و سپس پیام مهم جانشینی امام علی (ع) را ابلاغ کرد.
وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در این روز پس از ایراد خطبه، تاکید می‌کند که بایستی واقعه غدیرخم را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود تا روز قیامت ابلاغ کنند و بعد از آن است که آیه اکمال نازل می‌شود و خدا رضایت می‌دهد که دین اسلام یک دین کامل بوده و می‌تواند آیین ابدی زندگی مردم باشد که استمرار آن بر عهده مقام امامت و حقیقت قرآن است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به روایتی از هشام ابن حکم، شاگرد امام صادق (ع) در خصوص جایگاه امام در عالم وجود، اظهار کرد: هشام در کرسی تدریس شخصی به نام عمر ابن عبید در بصره که به جای مقام امامت و مسیر اسلام، مردم را به خود دعوت می‌کرد ( همانند عرفان‌های نوظهور کنونی) حضور یافته و پس از ایراد سوالاتی، به این نتیجه می‌رسد که اگر هر یک از اعضای بدن انسان سالم باشند اما قلب از کار افتاد، دیگر هیچکدام از اعضا کار نمی‌کنند که علم روز هم آن را اثبات کرده است؛ مثل امام در عالم وجود نیز همانند مثل قلب انسان در جان انسان است که اگر امام از کار افتد، تمام عالم می‌ایستد.
وی با بیان این‌که امام یک وسیله و ارتباط بین انسان و خدا بوده و در قرآن نیز به این مورد تاکید شده است، گفت: بدون امام و به تنهایی نمی‌توان به خدا رسید، چرا که امام یک وسیله برای رسیدن به هدف بوده و فدایی اسلام است.
وی افزود: امام رضا (ع) می‌فرماید اگر تنها برای یک لحظه، زمین از حجت خالی شود، این زمین دهان باز کرده و اهل خود را می‌بلعد. امام واسطه فیض عالم وجود است و واسطه هرچیزی که به عالم فیض از ناحیه پروردگار متعال واصل می‌شود، حجت الهی یعنی پیامبران و امامان هستند.
حسینی گفت: جایگاه امامت ائمه معصوم (ع) در استمرار و کمال رسالت نبوی بر ما مشخص است و شروع آن نیز با امام علی (ع) انجام گرفته است. خداوند متعال بر دوستی و مودت با اهل بیت (ع) تاکید دارد چرا که صرف محبت، انسان را به جایی نمی‌رساند و این مودت یعنی محبت همراه با اطلاعات است که مسیر را برای انسان هموار می‌کند.
وی با اشاره به ویژگی عصمت امامان(ع) در آیه تطهیر، اظهار کرد: شیخ خیاط که سواد خواندن و نوشتن چندانی نداشت، دلیل گناه نکردن خود را دیدن باطن پلید گناه می‌دانست، امامان نیز به باطن مباحث و گناهان معرفت داشته و می‌توان گفت که قسمتی از این جایگاه ویژه امامت، اکتسابی است و صرف قرابت با پیامبر اکرم (ص) باعث امامت نشده است.
وی در خاتمه تاکید کرد: وظیفه پیامبر(ص)، شناساندن آدرس و مسیر کمال اما وظیفه امام، گرفتن دست انسان و رساندن به سرمنزل مقصود است، لذا مقام امامت بالاتر از مقام رسالت بوده مگر این‌که خود رسول نیز همانند حضرت ابراهیم (ع) و پیامبراسلام (ص) امام باشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار