لاغری به سبک طب سنتی

1400/05/09 - 09:40 - کد خبر: 48228
لاغری

نصر: کارشناس گیاهان دارویی و پژوهشگر در زمینه طب سنتی با اشاره به وجود دو نوع چاقی، اظهار کرد: چاقی گرم برای افراد دارای مزاج گرم و تر (دم) و چاقی سرد برای افراد دارای مزاج سرد و تر (بلغم) وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای لاغری و تناسب وزن به اصلاح مزاج نیاز دارند.

به گزارش نصر، علی شکوری گنجوی  افزود: افراد چاقی که مزاج سرد و تر دارند باید به آرامی برنامه غدایی خود را به سمت مصرف موادغذایی گرم و خشک تغییر دهند و افراد چاق با مزاج گرم و تر باید به سمت مصرف غذاهایی با طبع سرد و خشک بروند اما نه در حدی که بدنشان دچار آسیب شود.
وی با تاکید بر این‌که تغییر مزاج نیازمند صبر و مدت زمان طولانی است، متذکر شد: این روند باید تحت کنترل متخصص انجام بگیرد وگرنه مصرف خودسرانه و بیش از حد برخی از موادغذایی منجر به مشکلات و عوارضی خواهد شد.
شکوری با بیان این‌که یکی از اصلی ترین عوامل چاقی، کبد چرب است، تصریح کرد: وجود مشکل کبد چرب در افراد چاق باعث ثبات وزن شده و از کاهش وزن جلوگیری می‌کند از این رو برخی از افراد چاق با انجام تمامی مراحل کاهش وزن هیچ تاثیری را مشاهده نمی‌کنند. در این راستا افراد دارای اضافه وزن در ابتدا باید وضعیت کبد خود را بررسی کنند و پس از برطرف کردن مشکل کبد چرب، از وضعیت ثبات وزنی خارج شده و به دنبال راه‌های لاغری باشند.
وی ادامه داد: ممکن است این مشکل برای افراد لاغر نیز اتفاق بیفتد و اختلال در کارکرد کبد منجر به ثبات وزنی شود و از افزایش وزن جلوگیری کند. اختلال کبد افراد لاغر ممکن است به دلیل چربی بیش از حد و یا خشکی آن باشد.
وی افزود: افراد چاق و یا لاغر که به دنبال تغییر وزن خود هستند، باید پس از درمان اختلال کبد خود و رفع ثبات وزنی، به آرامی و با اصلاح غذایی به سمت لاغری و چاقی بروند.
این پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر این‌که مصرف داروهای گیاهی و عرقیجات باید با کسب اطلاعات کافی انجام بگیرد، اظهار کرد: مصرف گیاهان دارویی چون عرق کاسنی، شاه تره و خارمریم در درمان مشکل کبدچرب تاثیر بسزایی دارد و در کنار آن‌ها مصرف کاهو، کرفس و خاکشیر به خصوص خاکشیر تفت داده شده می‌تواند مفید باشد.
وی افزود: میزان و زمان مصرف برای هر مزاج و هر بدنی متفاوت است و مثلا افراد بلغمی (طبع  سرد و تر) می‌توانند آخرشب و پیش از خواب، یک لیوان مخلوط مساوی از کاسنی و شاه تره را بنوشد. صبح هم خاکشیر تفت داده شده را ببلعند و ظهرها نیز از گیاه خار مریم به صورت عرق و یا دمنوش استفاده کنند.

اصلاح غذایی کاهش وزن
وی در خصوص اصلاح غذایی نیز گفت: باید وعده‌های غذایی را بیشتر و حجم غذا را کم کرد و افراد چاق سعی کنند که هر روز نسبت به روز گذشته مثلا در حد یک قاشق، کمتر غذا بخورند. انتخاب قاشق و بشقاب سایز کوچک نیز می‌تواند در این راستا تاثیرگذار باشد زیرا برخی از افراد از لحاظ جسمی گرسنه نیستند بلکه به لحاظ روانی عادت به خوردن دارند. 
شکوری افزود: افزایش میزان جویدن نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری شود. افراد برای کاهش وزن باید سعی کنند که پیش از سیر شدن از سرسفره بلند شوند و دست از غذاخوردن بردارند.
وی تاکید کرد: افراد چاق باید از مصرف تمامی سرخ کردنی‌ها دست بکشند، در میان غذا خوردن هم آب ننوشند و صبر کنند تا پس از اتمام غذا و هضم آن، آب مصرف کنند؛ هم‌چنین این افراد برای اصلاح برنامه غذایی خود نباید از گرمی‌ و یا سردی‌های زیاد استفاده کنند و از مصرف غذاهای مانده نیز اجتناب بورزند.
وی با بیان این‌که بهترین درمان، پیشگیری است و آن هم با اصلاح تغذیه انجام می‌گیرد، گفت: بهتر است که پروسه کاهش وزن زیر نظر طبیب انجام بگیرد و این اصلاح غذایی نسبت به افراد مختلف ممکن است که فرق کند و از این رو نباید موادغذایی و یا داروهای لاغری را خودسرانه مصرف کنند.
وی تاکید کرد: متخصص این حوزه می‌تواند با تجویز داروهای ترکیبی، فرد چاق را سریع تر به نتیجه دلخواهش برساند اما می‌توان به حالت استاندارد و با رعایت یک سری توصیه‌ها از مشکل اضافه وزن رهایی یافت.
انتهای پیام/

پژوهشیار