تنها واحد کمباین‌سازی شمال‌غرب کشور به چرخه تولید بازگشت

1400/05/05 - 12:03 - کد خبر: 48072
کمباین سازی تبریز

نصر: بازگشت تنها واحد کمباین‌سازی شمال‌غرب کشور در تبریز به چرخه تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال، امکان صادرات کمباین به خارج از کشور را نیز فراهم کرده است.

به گزارش نصر، رییس هیات مدیره کارخانه تولید ماشین های کشاورزی و صنعتی روز سه شنبه در گفت وگویی اظهار کرد: این کارخانه که به دلیل مشکلات مالی مدتی تعطیل شده بود، با تزریق ۵۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تسویه حساب کامل بدهی های بانکی و بیمه ای و حقوق پرسنل، به چرخه تولید بازگشت و بعد از احیا، تعداد کارکنان از ۳۰ نفر به ۱۲۰ نفر افزایش یافت.
رامین قدیرنهاد یادآوری کرد: با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی این کارخانه، سفارش هایی از کشورهای آفریقایی، آسیای میانه و برخی کشورهای همسایه داریم.
وی ظرفیت برداشت تولیدان کمباین را چهار تن در ساعت اعلام کرد و گفت: این کمباین محصولاتی از قبیل گندم، جو، ذرت و کلزا را برداشت می کند و میزان ریزش دستگاه حدود ۲ درصد یعنی مطابق با استانداردهای جهانی است. 
قدیرنهاد افزود: کشاورزان تمایل زیادی برای خرید این نوع کمباین دارند، اما به دلیل اینکه بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات،  از آنها وثیقه ملکی مطالبه می کنند و در نظر نمی گیرند که بیشتر کشاورزان فاقد وثیقه ملکی ثبتی هستند، بخش کشاورزی از امکان استفاده از کمباین تولید داخل برای افزایش بهره وری در سطح محروم می ماند. 
وی اضافه کرد: این در حالی است که بانک ها می توانند به جای طلب وثیقه ملیکی از کشاورزان، خود کمباین را به عنوان وثیقه قبول کنند و یا اینکه اصل زمین را به عنوان وثیقه از کشاورز بپذیرند.
وی قیمت تمام شده محصولات تولیدی این شرکت را نصف محصولات مشابه خارجی عنوان کرد و گفت: اگر حمایت های لازم از سوی دولت صورت بگیرد، شرکت قادر است با ظرفیت کامل، حدود ۳۰۰ دستگاه کمباین در سال تولید کرده و تعداد کارکنان خود را نیز به ۳۰۰ نفر افزایش دهد.
کارخانه کمباین‌سازی تبریز در کیلومتر یک جاده پتروشیمی تبریز، بعد از پل هوایی واقع شده است؛ این واحد صنعتی در سال های نه چندان دور ۷۰۰ کارگر داشت و تولیدات آن در اغلب مناطق کشور استفاده می شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار