امام جمعه زنجان:

آذربایجان نقش محوری در تحولات سیاسی ایران دارد

1400/05/05 - 11:34 - کد خبر: 48063
عکس

نصر: نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان گفت: آذربایجان و تبریز نقش مهم و محوری در تحولات سیاسی سده اخیر ایران داشته است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی در مراسم اربعین مبارز دوران انقلاب، حاج حسن عبدی یزدانی در تبریز، افزود: تبریز تاریخی سرشار از دلاوری و فداکاری دارد و این دیار غیرتمند و همواره در دفاع از ارزش‌های اصیل اسلامی و انقلابی نقش بسزایی را ایفا کرده است.
وی به نقش مهم مردم تبریز در پیروزی انقلاب اشاره و اضافه کرد: تبریز همواره پیشگام عرصه مجاهدت و ولایتمداری بوده است.
خاتمی اظهار داشت: با اندک مطالعه‌ای در تاریخ سیاسی ایران از نهضت مشروطیت گرفته تا پیروزی انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی، می‌توان به نقش موثر و مهم تبریز و آذربایجان در تاریخ این سرزمین پی برد.
وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان در کمتر از یک قرن دو نقش عمده در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرد، ادامه داد: قیام ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۵۶ مردم تبریز در دوره استبداد رژیم پهلوی و در کنار آن قیام و نهضت مشروطیت که خاستگاه اصلی آن تبریز بود، توانست سلسله جنبان نظام های استبدادی را به خطر انداخته و بساط ظلم و زور را از جامعه ایرانی برچیند.
خاتمی یادآور شد: بدون تردید نهضت مشروطیت و قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز تاثیر عمیق و سرنوشت سازی بر تاریخ تحولات سیاسی ایران داشت.
وی قیام تاریخی و بی نظیر ۲۹ بهمن توسط مردم انقلابی تبریز را نخستین نهضت و خیزش مردمی پس از کودتای ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۳۲ در ایران عنوان کرد و افزود: این قیام علیه حکومت سلطنتی روی داد و با شکستن جو اختناق و خفقان حاکم، شیرازه رژیم شاه را از هم پاشاند.
خاتمی به شخصیت اخلاقی مرحوم عبدی یزدانی اشاره کرد و گفت: این مرحوم از انسان های بزرگی بود که در این خطه در راستای پشبرد اهداف انقلاب اسلامی قدم برداشت و نقش مهمی را در پیروزی انقلاب ایفا کرد.
به گزارش ایرنا، مرحوم عبد یزدانی از مبارزان انقلابی و یاران مورد وثوق امام خمینی (ره) و شهید آیت الله قاضی طباطبایی بود که جمعه ۲۸ خردادماه دار فانی را وداع گفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار