مدیر طرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار دریاچه ارومیه:

سه هزار و 800 هکتار از حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی بوته‌کاری شد

1400/05/05 - 10:59 - کد خبر: 48059
بوته کاری

نصر: مدیرطرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی حاشیه این با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار نمکی و غیرنمکی دریاچه، نهال کاری و بوته کاری شد.

به گزارش نصر، مهدی مردمی در محل اجرای طرح مقابله با فرسایش خاک حاشیه دریاچه ارومیه اظهار کرد: از این مقدار در مدت یاد شده ۸۰۰ هکتار با درخت «گَز» نهال کاری و سه هزار هکتار توسط گونه های قره داغ، هالکنمون و آتریپلکس بوته کاری شده است. 
وی افزود: برای تثبیت ریزگردها ۱۰ کیلومتر نیز بادشکن زنده با کاشت گونه های آتریپلکس و هالکنمون، ایجاد و ۴۱ کیلومتر دیگر نیز بادشکن غیرزنده توسط سرشاخه ها اجرا شده است. 
مردمی یادآور شد: در سال ۱۳۹۳ با توجه به اینکه موضوع احیای دریاچه ارومیه به صورت جدی مطرح شد، ابتدا منجر به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه و سپس ستاد احیای این پهنه آبی با مشارکت سازمان جنگل ها، محیط زیست، منابع طبیعی، وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه های مختلف شد.
وی افزود: بر این اساس سازمان جنگل ها و مراتع نیز عهده دار تثبیت کانون های بحرانی و فرسایشی پیرامون دریاچه ارومیه شد که در مطالعات اولیه حدود ۱۵ هزار هکتار کانون فعال در سه شهرستان عجب شیر، آذرشهر و بناب شناسایی شد که این کانون ها محل برداشت و حمل رسوبات و گرد و غبار نمکی و غیرنمکی از دریاچه ارومیه است. 
وی ادامه داد: در ۱۲ شهرستان حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی نیز که از شهرستان سراب در شمال شرق استان، آغاز و به شهرستان ملکان در جنوب آن ختم می شود، ۳۵۰ هزار هکتار برای چرای دام سامان دهی شد و در شهرستان های ساحلی بناب، عجب شیر، آذرشهر، اسکو و شبستر نیز این موضوع سامان یافت.
وی اضافه کرد: بر این اساس در ادامه طرح های تثبیت خاک پیرامون دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی ۳۱ هزار و ۷۲۵ هکتار نیز به حالت سیستم چرایی و قرق ساماندهی شد تا سه هزار و ۸۰۰ هکتار بوته کاری و نهال کاری پوشش داده شده و حفاظت شود. 
مردمی خاطر نشان کرد: حدود یکهزار و ۵۰۰ تن جو علوفه ای نیز تولید و در منطقه توزیع شد، چون جوامع محلی دام هایشان را به عرصه طرح وارد نمی کردند. 
مدیر طرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در این مدت ذخیره گاه های بنه و گز نیز در حاشیه دریاچه به طول ۱۰ کیلومتر حصارکشی و سه ایستگاه سنجش گرد و غبار نیز در آذربایجان شرقی راه اندازی شده است. 
وی اظهار کرد: داده های ایستگاه سنجش گرد و غبار شهرستان عجب شیر در سال ۱۳۹۳ در هر هکتار ۳۷ تن گرد و غبار برخاسته را نشان می داد و با سنتز داده ها در اواخر سال ۱۳۹۹ مشخص شد که این مقدار به ۱.۷ تن به ازای هر هکتار کاهش یافته است که اثربخشی افزایش پوشش خاک را نشان می دهد. 
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان هم اکنون به علت بحران آب در وضعیت کم آبی قرار گرفته است.
عملیات احیای این زیست بوم ارزشمند در هشت سال اخیر توسط دولت تدبیر و امید آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.
هم اکنون این پهنه آبی در برخی قسمتها احیا شده و روند احیا تداوم دارد ؛ دریاچه ارومیه دارای ۵۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت است.
انتهای پیام/

پژوهشیار