خبر/

70 درصد از ازدواج های کودک همسری منجر به طلاق می شوند/ بررسی اختلالات روانی حاصل از کودک همسری

1400/05/05 - 09:57 - کد خبر: 48052
کودک همسری، ازدواج

نصر: یک روان شناس بالینی در مورد افزایش آمار کودک همسری در کشور ابعاد روانی این اتفاق را تحلیل کرد و گفت: فردی که می خواهد وارد زندگی مشترک شود، نیازمند 4 نوع بلوغ است که عبارتند از بلوغ جسمانی، بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی.

به گزارش نصر، کودک همسری از جمله موضوعات قابل توجه در حوزه زنان و خانواده در جوامع مختلف به حساب می آید. در سال های اخیر نیز به موضوع کودک همسری در ایران به طور خاص توجه شده است.
مرکز آمار ایران چند روز قبل، تازه ترین آمار مربوط به کودک همسری را ارائه کرده است. براساس این گزارش با وجود آن که آمار ازدواج دختران زیر 14 سال در کشورمان از سال 95 تا 98 به میزان 20 درصد کاهش یافته است، اما در نه ماهه نخست سال 99 شاهد ازدواج 23 هزار و 798 ازدواج کودکان زیر 14 سال بوده ایم که اگر همین آمار در سه ماهه پایانی سال گذشته نیز ادامه داشته باشد، در مجموع می توان گفت آمار کودک همسری در سال گذشته، نسبت به سال 98 حدود 12 درصد افزایش یافته است.
علاوه بر این، اخیراً محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری از افزایش آمار کودک همسری برای دریافت وام ازدواج خبر داد و گفت: در ازدواج سنین پایین به ویژه دختران زیر 13 سال، هر سال آمار افزایشی داریم که شاید یکی از دلایل آن تسهیلاتی است که برای ازدواج در نظر گرفته می شود و هر سال هم افزایش پیدا می‌ کند.
فارغ از ابعاد اقتصادی که قطعاً در افزایش این آمار اثرگذار بوده است، تحلیل ابعاد اجتماعی و روانی این پدیده می تواند حائز اهمیت باشد.

افراد برای زندگی مشترک باید به 4 نوع بلوغ برسند
دکتر داود هزاره ای، روان شناس بالینی و خانواده درمانگر در آسیب شناسی روانی پدیده کودک-همسری در کشور به خبرنگار رکنا گفت: فردی که می خواهد وارد زندگی مشترک شود، نیازمند 4 نوع بلوغ است که عبارتند از بلوغ جسمانی، بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی. وقتی فرد کودک است و بدون رسیدن به بلوغ های مذکور وارد زندگی مشترک می شود، حتی در صورت داشتن بلوغ جسمانی نیز برای زندگی مشترک آمادگی ندارد. این فرد نمی تواند در مقابل چالش های موجود در زندگی برآید و پیامد آن حتماً گریبان خانواده ها را می گیرد، زیرا کوچکترین تنش باعث تبدیل شدن به بزرگترین چالش زندگی فرد خواهد شد.

به طور میانگین 70 درصد از ازدواج های کودک همسری منجر به طلاق می شوند
وی  با اشاره به درگیری خانواده ها در زندگی کودک همسران گفت: از آنجایی که فرد توانایی حل مشکلات را بواسطه نداشتن بلوغ عاطفی در زندگی مشترک ندارد، اغلب با شکست مواجه خواهد شد، بنابراین کودکان به خانواده ها پناه می برند و بدین طریق بیشتر با هم درگیر می شوند. در حال حاضر با شکست 60 تا 80 درصدی در زندگی مشترک در خانواده های کودک همسر مواجه هستیم که اغلب به طلاق می انجامند.

اختلالات اضطرابی، خُلقی و افسردگی حاصل کودک همسری است
این روان شناس بالینی در مورد اختلالات روانی حاصل از ازدواج کودک همسری گفت: چون کودک همسران ظرفیت های لازم برای حل مسئله ندارند و بلوغ عاطفی آن ها کامل نشده است، متاسفانه در چالش با مشکلات زندگی مشترک، در وهله اول به دلیل ناکامی در چالش های زندگی، دچار خشم زیادی می شوند، این خشم به مرور زمان به افسردگی و اضطراب تبدیل می شود. بنابراین اختلالات روانی در این افراد شامل اختلالات اضطرابی، خُلقی و افسردگی است.

صفات ثانویه جنسی برای ازدواج کافی نیست
هزاره ای گفت: هر فردی فارغ از جنسیت، نیازمند انواع بلوغ های مورد نیاز برای ورود به رابطه جنسی است. باید توجه داشت که فقط صفات ثانویه جنسی را نمی توان ملاک موفقیت فرد در زندگی مشترک در نظر گرفت. افراد باید توانایی کنترل، بروز و مدیریت احساسات خود را هنگام خروج احساسات شان از حالت تعادل داشته باشند. احساسات افراد با خشم، ترس و غم از تعادل خارج می شود. ضمناً افراد باید از توانایی های اقتصادی و عقلانی لازم نیز بهره مند باشند و همانگونه که تاکید شد، مجموعه داشتن بلوغ های عاطفی، جسمی، اقتصادی و اجتماعی برای ورود به زندگی مشترک ضروری است.
انتهای پیام/

پژوهشیار