یادداشت/

یاقوت سرخ آذربایجان و روسیاهی مسئولان!

1400/05/04 - 21:13 - کد خبر: 48036
آلبالو

نصر: «یاقوت سرخ» عنوان زیبایی است که به حق به آلبالو، محصول ترش و خوشمزه منطقه تسوج اطلاق می شود.

مساحت بسیاری از اراضی باغی شهر تسوج به کشت این محصول ریزدانه اما پرطرفدار اختصاص یافته و علیرغم سختی های بسیاری که باغداران و کشاورزان برای استحصال این محصول تحمل می کنند اما همچنان به کشت و توسعه آن با توجه به مرغوبیت این میوه بومی نسبت به ارقام مشابه ادامه می دهند. اما امسال، سرخی این میوه در برابر چهره زرد باغداران تسوج کم آورد.
سال گذشته هر کیلو از این محصول به قیمت 12 تا 15 هزار تومان در داخل شهر تسوج فروش می رفت اما امسال در سایه بی تدبیری برخی مسئولان و عدم حمایت آنها از باغداران مظلوم، سبب شد تا محصول آنها روی دست شان باد کرده و حتی به نصف قیمت سال گذشته هم فروش نرود.  در حالی که می دانیم حداقل هزینه های کاشت و داشت و برداشت این محصول و همه محصولات باغی دیگر بیش از دو تا سه برابر افزایش یافته است.
در اوضاعی که بی آبی بیداد می کند و قیمت هر سهم آب اختصاص یافته برای آبیاری این درختان، سر به فلک می ساید، هزینه های جانبی مانند: سموم و کود های شیمیایی، نگهداری، هزینه های کارگری و ... چندین برابر شده و در نتیجه آنچه که برای باغدار بیچاره باقی مانده، خروار خروار حسرت و یاس و ناامیدی است. مدیریت شهری اش در خواب است و اصلا به وضعیت اشتغال شهروندان و آورده ای که موضوع برند شدن این محصول برای شهر دارد توجهی ندارد، جهادکشاورزی فقط دلخوش به ارائه آمار و ارقام است، سازمان صنعت و معدن و تجارت، حس و حال و حوصله ای برای برقراری رابطه بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ندارد و کارخانه های فرآوری و خشکبار خرید آلبالو با قیمت های عادلانه و منطقی را فاقد توجیه اقتصادی می دانند و در نتیجه، این محصول پر رنج به جای صفا دادن به روح و جان کشاورز، مایه حسرت و ضرر و زیان باغدار می شود.

انتقاد امامان جمعه شبستر و تسوج از پایین ‌بودن قیمت خرید آلبالو و بی توجهی مسئولان!
عمق این فاجعه به جایی رسید که امامان جمعه شهرهای تسوج و شبستر هم در خطبه های نماز جمعه نسبت به بی تفاوتی مسئولان و نماینده این شهرستان انتقاد کردند. در حالی که نماینده این شهرستان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می باشد.
چندی پیش حجج اسلام یونس کیانی و بجانی (امامان جمعه شبستر و تسوج) در خطبه های نماز جمعه به این مشکل باغداران پرداخته و اظهار داشتند: از سال گذشته تا به امروز قیمت خیلی از اجناس سه الی چهار برابر شده ولی قیمت آلبالو به عنوان محصول اصلی کشاورزان منطقه حتی پایین تر از سال گذشته به فروش می رسد و این ظلم به این قشر زحمت کش است!
آنها از فرماندار شهرستان و نماینده منطقه در مجلس خواستند سریعا به این مشکل رسیدگی کنند اما هرگز به این هشدارها و انتقادها هم توجهی نشد تا قیمت محصول پرزحمت آلبالو تسوج امسال زیر هفت هزارتومان به فروش برسد و در نتیجه خیلی از باغداران از چیدن و برداشت محصول امسال خودداری کردند تا این نعمت الهی بر روی درخت خشک شود و از بین برود! برای اینکه چیدن این محصول ریزدانه، به قدری وقت گیر و پرزحمت است که قیمت فروش آن، هزینه های برداشت را هم تامین نمی کند!

میدان داری دلالان و لزوم تشکیل اتحادیه صنفی
دلالان و واسطه های بازار نیز در این آشفته بازار خرید و فروش آلبالو این محصول استراتژیک منطقه کم نیستند. آنها زحمتی نمی کشند و همچون بختکی بدشگون، در فصل برداشت آلبالو بر سر بازار می نشینند و حاصل دسترنج باغداران را به بهایی اندک از دست آنها خارج کرده و بیشترین سود را می برند.
نبود اتحادیه یا تشکل صنفی در قالب تعاونی آلبالو کاران، برای حل این مشکل به شدت احساس می شود.
تشکیل این اتحادیه می تواند فرآیند تامین نهاده های باغی و کود و سموم شیمیایی به قیمت مناسب را تسهیل کرده و قیمت گذاری عادلانه، مدیریت روند خرید و فروش و تنظیم عرضه و تقاضا، امکان صادرات محصول به بازارهای داخلی و خارجی، نظارت بر امر خرید و فروش آلبالو را بهبود بخشیده و از ضرر و زیان باغداران جلوگیری کند. این مهم نیز به همت خود باغداران، پیگیری فرماندار، بخشدار، شورای اسلامی، جهاد کشاورزی و بقیه ادارات بستگی دارد.

باغداران: سال آینده دیگر آلبالو نمی کاریم!
خیلی از کشاورزان و باغداران این منطقه، اعلام کرده اند که دیگر سال آینده به کشت آلبالو نمی پردازند و درختان آلبالو خود را قطع خواهند کرد! حق با آنهاست. اگر این همه زحمت و هزینه توجیه عقلی و اقتصادی نداشته باشد باغداران و یا هر کس دیگر، که معیشت و گذران زندگی شان همین محصول است ترجیح می دهند توجهی به افزایش محصول نداشته باشند.
همین که به حکم احساس و قلب خویش، درختان آلبالو خشک نشوند کافی است و اگر فردا به جای این درختان ناب و اصیل، نهال های غیربومی و بی خاصیت بکارند نباید کسی از انقراض درختان اصیل منطقه تعجب و گلایه کند!

ناقوس نابودی یاقوت سرخ
در حالی که با اندکی مدیریت و نظارت می شد این محصول مرغوب و مشهور و برند تسوج را به بازارهای داخلی و خارجی صادر کرد و ضمن رونق اقتصاد کشاورزی باغداران منطقه، زمینه ارزآوری به داخل کشور را هم هموار کرد. اما افسوس که تفکر بسته برخی مسئولان، عافیت طلبی آنها در دوران جابجایی مدیریت های سیاسی و تغییر دولت سبب شد تا کسی گوشش به ناله های کشاورزان زحمتکش و باغداران رنجور بدهکار نباشد.
صدای ناقوس گوشخراش نابودی یاقوت سرخ و چهره زرد باغداران و روسیاهی مسئولان در شهر تسوج، قصه تلخ و درازی است.


علیرضا خوش نیت
انتهای پیام/

پژوهشیار