معاون وزیر راه خبر داد:

اتمام راه آهن میانه- اردبیل تا پایان ١۴٠٠ در صورت تأمین اعتبار

1400/05/03 - 11:29 - کد خبر: 47948
ریل

نصر: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل گفت: همه تلاش ما این است بتوانیم تا پایان سال جاری راه آهن میانه-اردبیل را به اتمام برسانیم تا مردم استان اردبیل از امکانات ریلی استفاده کنند.

به گزارش نصر، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن اردبیل که با حضور علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی انجام گرفت در جمع خبرنگاران گفت: راه آهن اردبیل از آرزوهای دیرینه مردم استان اردبیل و یکی از شاخه‌هایی است که ما را در آینده به مرز آذربایجان در منطقه مغان می‌رساند.
وی گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه در حدود ۷۶ درصد عملیات اجرایی انجام شده، زیرسازی آن در حد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و درصد باقی مانده هم در تمامی قطعات عملیات اجرایی در حال انجام کار است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: نزدیک به ۶۸ کیلومتر در مسیر ریل گذاری مسیر انجام شده است و کار تنظیم و رگلاژ خط نیز شروع شده است.
خادمی با بیان اینکه تسریع در تأمین ریل و همچنین تسریع در عملیات روسازی محور جزو اولویت کار است افزود: حدود ۱۱۰ کیلومتر از مسیر باقیمانده که ما تا پایان سال تأمین ریل و عملیات اجرایی آن را برنامه ریزی می‌کنیم تا بتوانیم به مرحله اتمام کار برسیم.
وی در ادامه از باقی ماندن قسمتی از ابنیه فنی محور به دلیل صعب العبور بودن آن مسیر گفت و افزود: قراردادی با پیمانکاران جدید بسته شده که امروز پیشرفت فیزیکی اش حدود ۷۰ درصد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مسیر بحرانی ما تأمین ریل است؛ اگر بخواهیم تا پایان سال زمانبندی پروژه را داشته باشیم، به این ترتیب از سایر امکاناتی که وجود داشت پیگیری شد که ریل آن مسیر نیز از راه آهن جمهوری اسلامی تأمین شود تا بتوانیم هم بخشی از منابع مالی را از این طریق داشته و بتوانیم تمام گرفتاری‌ها و یا زمانبندی که برای ریل داریم را فراهم کنیم.
وی گفت: تاکنون نزدیک به ۲,۶۰۰ میلیارد تومان در سنوات مختلف در این پروژه هزینه شده و ارزش به روز شده بالای ۷,۵۰۰ میلیارد تومان است.
خادمی اضافه کرد: با توجه به حجم ریالی که برای پروژه هزینه شده و نوع کار مهندسی که صورت می‌گیرد نزدیک به ۳۵ کیلومتر از مسیر، تونل و گالری است و نزدیک به ۳ و نیم کیلومتر آن پل‌های بسیار بزرگی است؛ دارای ۹ پل و ۶۲ دستگاه تونل بوده و عملیات سنگین و پیچیده‌ای است و کار روسازی اش هم امروز برنامه ریزی شده که عملیات تسریعی در پروژه داشته باشیم.
وی در ادامه از نحوه زمانبندی برنامه‌ها گفت و اضافه کرد: برنامه ما این است به شکلی زمانبندی کنیم که بتوانیم تا پایان سال این پروژه را به اتمام برسانیم؛ البته در صورت تأمین ریل پروژه که نزدیک به ۱,۷۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی می‌خواهد اگر ریل از طریقی تأمین شود ما نزدیک به ۱,۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی می‌خواهیم که بتوانیم تا پایان سال پروژه را به اتمام برسانیم. اگر ۱,۳۰۰ میلیارد تومان را تأمین کنیم و ریل را جداگانه از جایی دیگر تهیه کنیم امیدوارم تا پایان سال به اتمام برسانیم.
خادمی در ادامه از شرایط کاری پیمانکاران گفت و افزود: شرایط کاری کارگاه پیمانکاران و افرادی که کار می‌کنند اگر تأمین مالی شود می‌توانیم تسریعی در عملیات انجام دهیم و قطعاً تا پایان سال به اتمام برسانیم اما اگر نتوانیم منابع مالی متناسب با این ۱۳۰۰ میلیارد را تأمین کنیم قطعاً تأخیری تا اواخر سال بعد خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: همه تلاش ما این است بتوانیم تا پایان سال قطار را از این مسیر عبور دهیم تا مردم استان اردبیل بتوانند از امکانات ریلی استفاده کنند و امیدواریم بتوانیم این پروژه را که مورد توجه و انتظار مردم و مسئولان است به خوبی پیش برده و به اتمام برسانیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار