یک کارآفرین حوزه فرش:

صنعت فرش کشور بیشتر تحت تاثیر خودتحریمی قرار دارد

1400/05/02 - 11:13 - کد خبر: 47883
فرش

نصر: یک کارآفرین در حوزه صنعت فرش با بیان این‌که بازار فرش در وضعیت راکد قرار دارد و فروش، بسیار کم است، گفت: کرونا و اصل تحریم‌های خارجی بر کشور تنها یک عامل برای این وضعیت می‌توانند باشند اما عنصر خودتحریمی، عامل در عامل بازار راکد فرش بوده و صنعت فرش کشور بیشتر تحت تاثیر خودتحریمی قرار گرفته است.

به گزارش نصر، مراد بی‌شک، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تعاونی حوزه فرش در تبریز است که با آغاز فعالیت شرکت خود در سال ۹۵ در جهت تولید و بافندگی فرش‌های درشت بافت و ریزبافت اقدام به کارآفرینی کرده و تاکنون برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال زایی کرده و حتی در سال ۹۸ نیز به عنوان تعاونی برتر استان معرفی شده است؛ هم‌چنین او یکی از پیشران‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است که در حیطه درآمدزایی و ایجاد اشتغال خانگی  فعالیت می‌کند.
وی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که بافت اولین فرش دستبافت دایره‌ای هریس-مهربان (درشت بافت) به نام وی به ثبت رسیده است، متذکر شد: با آغاز بافت این نوع فرش، به طور مستقیم حداقل برای ۱۵ نفر شغل ایجاد شده که اکنون این افراد در حال فعالیت هستند.
وی با بیان این‌که توانسته برای حدود ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کند و اگر حمایت شود می‌تواند این تعداد را افزایش دهد، افزود: از صفر تا ۱۰۰ تولید و فروش فرش را به تنهایی در شرکت تعاونی خود انجام می‌دهم.    
  
لزوم توجه بیشتر مسئولان به حوزه فرش
بی‌شک با تاکید بر این‌که مسئولان امر در رابطه با صنعت فرش ایران و به خصوص تبریز دچار غفلت شده‌اند، گفت: تبریز پایتخت فرش دستبافت دنیا است و حتی این صنعت به عنوان دومین صنعت ارزآور کشور محسوب می‌شود اما دولت و نهادهای ذی ربط آنگونه که به صنعت نفت اهمیت می‌دهند، به حوزه فرش توجه ندارند.

موانع بر سر تولید فرش
وی با انتقاد از پروسه‌های طولانی مدت بروزرسانی، اخذ مالیات و ... شرکت تعاونی، ادامه داد: با توجه به تاکیدات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مانع زدایی‌ها از مسیر تولید داخلی، مسئولان نیز باید این سخن را سرلوحه خود قرار دهند و مانع‌های بی‌جا و به درد نخور را از مقابل راه  فعالان و تولیدکنندگان بردارند تا کار و حرفه به سرعت پیش برود، در حالی که برای حوزه فرش یک نهاد مشخص پاسخگوی مشکلات تولیدکنندگان نیست و کارهای اداری آنقدر به طول می‌انجامد که باعث دلسردی تولیدکننده می‌شود.
وی گفت: تبلیغات مناسب و سرمایه گذاری‌ها برای معرفی فرش تبریز و زمینه برای حضور مشتریان خارجی در نمایشگاه‌های داخلی تبریز تاکنون چندان وجود نداشته است و ما مجبور هستیم تا با تقبل هزینه‌های بالا محصولات خود را در وضعیت راکد کنونی برای فروش به تهران ببریم.
این کارآفرین حوزه صنعت فرش متذکر شد: در خصوص ارائه وام قالی بافان نیز از سوی دولت کم لطفی می‌شود؛ هم‌چنین عدم بیمه کارکنان حوزه فرش که در طول سه الی چهار سال گذشته شاهد بودیم، دست اندرکاران این حوزه را دلسرد کرده و امیدی برای ادامه فعالیت قالی بافان باقی نمی‌گذارد.

وجود ۲۵۰ هزار قالی باف در آذربایجان شرقی 
وی با اشاره به وجود نزدیک به ۲۵۰۰ فروشگاه فرش در تبریز، گفت: حدود ۲۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و حدود ۷۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در صنعت فرش دستبافت در آذربایجان شرقی در حال فعالیت هستند که این آمار، نشان‌دهنده توجه و اهمیت مردم استان به صنعت فرش است اما متاسفانه در مقابل این حجم عظیمی از توجه، از طرف مسئولان حمایتی دریافت نمی‌کنیم و با تداوم این روند به نظر می‌رسد عنوان مهدفرش دستباف از تبریز گرفته شود.
وی افزود: قالی بافی، کار بسیار سختی است که باید چندین ساعت بدون حرکت پشت دار قالی نشست که این امر باعث شده قالی بافان با عوارضی چون دیسک کمر، مشکلات چشم، درد دستان، آرتروزهای زانو و ... دست و پنجه نرم کنند و مخارج پزشکی بالایی برایشان ایجاد شود و حتی اکنون اکثریت قالی بافان مستاجر هستند.
بی‌شک اظهار کرد: تولیدکننده فرش در کشور زیاد است اما متاسفانه بازار هدف برای این حوزه نداریم و برای آن برنامه‌ای هم تدوین نشده است. در این حوزه هیچ تشویق و حمایتی از  قالی بافان انجام نمی‌گیرد، در حالی که مسئولان نهادهای استانی و شهرستانی می‌توانند با تشویق مردم به خرید فرش‌های دستباف الگویی برای جامعه باشند.   
وی با بیان این‌که با هر دار قالی که شروع به بافت فرش بر روی آن شود، ۲۲ نوع شغل پابرجا می‌ماند، افزود: فرش ایران در دنیا زبانزد است اما در داخل کشور خودمان بسیاری از افراد فرش‌های خارجی به خصوص فرش ترکیه را خریداری می‌کنند در حالی که جنس این فرش‌های خارجی از نوع پلاستیکی است و برای سلامت انسان مضر هستند.

خرید فرش‌های دستبافت؛ گزینه خوب برای سرمایه گذاری 
وی ادامه داد: خرید فرش‌های دستبافت، سودده و گزینه خوب سرمایه گذاری هست و می‌توان فرش دستباف دست دوم را حتی با قیمتی بالاتر از قیمت خریداری شده فروخت، از سوی دیگر این فرش‌ها از جنس نخ‌های طبیعی بوده و بر روی حفظ سلامتی بدن نیز تاثیر می‌گذارند.
این تولیدکننده حوزه فرش افزود: حمایت از صنعت فرش باید هم از طرف مردم و هم از طرف دولت انجام بگیرد. ارتباط دادن شرکت‌ها با یکدیگر و هم‌چنین استفاده از تولیدات داخلی در نهادهای مختلف کشور، حداقل کاری است که دولت برای رونق اقتصاد کشور می‌تواند انجام بدهد چرا که انتظار از کشورهای خارجی یک تفکر بیجا و غیرمنطقی است.
وی در ادامه با اشاره به طرح توسعه مشاغل خانگی  نیز که به کارفرمایی وزارت تعاون و توسط جهاددانشگاهی اجرا می‌شود، گفت: به دلیل تعداد بالایی از افراد بیکار در خانه‌ها، هرچقدر که برای توسعه مشاغل خانگی تلاش و کارآفرینی کنیم، باز هم کم است.  این طرح توسعه مشغال خانگی یک اقدام بسیار خوبی است که بانوان توانمند و نیازمند بسیاری می‌توانند از طریق آن جذب بازارکار شوند.
وی با بیان این‌که تمامی اختلافات و تفکرات غلط و کارهای خلاف در جامعه، عمدتا به خاطر بیکاری انجام می‌گیرد، افزود: ما با ایجاد اشتغال می‌توانیم این عوامل را به حداقل برسانیم.
بر اساس این گزارش، کارفرمای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجری ستادی آن معاونت آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و همچنین ناظر ستادی آن دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی بوده و مجریان استانی نیز واحدهای استانی جهاد دانشگاهی هستند.
طرح مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی، توانمندسازی و اتصال به بازار ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور  از جمله آذربایجان شرقی بر اساس الگوی طرح توسعه مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی اجرا می‌شود.
این طرح در سطح استان آذربایجان شرقی به تعداد 3000 نفر از متقاضیان مشاغل خانگی اجرا می‌شود و متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار