فرماندار شهرستان اسکو خبر داد:

شیوع اعتیاد در سهند بالاتر از میانگین استانی/ سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد شهرستان اسکو رونمایی شد

1400/04/30 - 18:13 - کد خبر: 47802
عکس

نصر: فرماندار اسکو از رونمایی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد این شهرستان خبر داد.

به گزارش نصر،  بابک رضی منش، فرماندار این شهرستان در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان که با حضور دکتر رضا استاد رحیمی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی برگزار شد گفت؛ اعتیاد به عنوان مادر آسیب های اجتماعی منشاء، ۶۵ درصد همسر آزاری، ۵۵ درصد طلاق، ۳۰ درصد کودک آزاری، ۲۵ درصد قتل های عمد، ۲۳ درصد نزاع و خشونت و بخش عمده ای از جرایم سازمان یافته مانند فساد و فحشا، سرقت و هنجارشکنی در جامعه نیز از اعتیاد نشات می گیرد.
فرماندار شهرستان اسکو عدم درک بلای بزرگ و تهدید عظیم و متراکم شدن مشکلات اعتیاد و مواد مخدر توسط دست اندرکاران را دغدغه مهم مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست ها کلی مبارزه با مواد مخدر برشمرد و بر دستور ایشان مبنی بر اجرایی کردن این سیاست ها و ایفای نقش و سهم هر دستگاه با سرعت و قاطعیت تاکید کرد.
رضی منش با اشاره به وضعیت مصرف مواد مخدر و مقایسه با وضعیت استان گفت؛ شهرستان اسکو با  نرخ شیوع ۱.۲۵ درصد و شهر جدید سهند با نرخ ۱.۴۰ درصد بالاترین از میانگین استانی قرار دارد که از این میزان ۶۵ درصد در سهند و ۳۹ درصد در شهر اسکو، ایلخچی و روستاهای تابعه شهرستان می باشد‌.
فرماندار شهرستان اسکو وضعیت مصرف سیگار در سطح شهر سهند را نیز نگران کننده ارزیابی کرد و افزود؛ سهند با ۱۳.۲ درصد مصرف دخانیات بالاتر از میانگین استانی قرار گرفته که نیازمند اجرای طرح های مختلف و مداخلات ویژه می باشد.
وی گفت؛ بر اساس تحلیل آمار اورژانس اجتماعی شهرستان در سال های ۹۸ و ۹۹ گفت؛ از مجموع تعداد ۷۴۰۰ پرونده در مجموع دو سال حدود ۲۸۰۰ پرونده به صورت مستقیم و غیر مستقیمر با موضوع مواد مخدر ارتباط داشته که نشان از ضرورت اهمیت مداخله و برنامه ریزی در این حوزه را دارد.
 رضی منش تدوین سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد را یک ضرورت برای شهرستان برشمرد و افزود؛ این سند با مطالعه و پژوهش میدانی و بر اساس روش های تئوریک علمی با لحاظ شرایط اجتماعی و فرهنگی شهرستان ضمن جلوگیری از موازی کاری و بخشی نگری زمینه همکاری، هم افزایی دستگاه های درگیر و جلب مشارکت تشکل ها و سازمان های مردم نهاد را فراهم کرده و فرایند تصیم سازی را جهت اتخاذ تصمیم های صحیح بر پایه کار کارشناسی و علمی را فراهم خواهد کرد.
فرماندار و رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان با اشاره به اینکه این سند بر اساس سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی مقام معظم رهبری، تکالیف برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و برنامه های دستگاه های مختلف در زمینه پیشگری از جمله طرح سراج(طرح سلامت اجتماعی و روانی)، برنامه شهر سالم سهند، طرح یاریگران زندگی و ... تهیه و تدوین شده است، ابراز امیدواری کرد این سند جامع بتوانید مبنای عمل و اقدام دستگاه های مداخله گر و سمن های فعال در حوزه مواد مخدر و اعتیاد باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تدوین سند پیشگیری اولیه از اعتیاد شهرستان اسکو را اقدامی ارزشمند و ماندگار برشمرد و افزود؛ این سند نشان دهنده اهتمام ویژه فرماندار شهرستان اسکو و اعضای شورای هماهنگی و عزم جدی برای برای مبارزه با موضوع مواد مخدر است که جای تقدیر و قدردانی دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار