وزیر بهداشت خبر داد:

تکمیل واکسیناسیون سنین بالای ۶۰ سال تا پایان مرداد

1400/04/29 - 14:10 - کد خبر: 47754
سعید نمکی

نصر: وزیر بهداشت ضمن اشاره به روزهای سخت مدیریت کرونا در مجموعه وزارت بهداشت و کادر بهداشتی و بیمارستانی کشور، در عین حال درباره واکسیناسیون کرونا گفت: روز گذشته واکسیناسیون کشور از مرز ۴۰۰هزار گذشت و تا پایان مردادماه تمام افراد سنین بالای ۶۰ کشور واکسینه خواهند شد.

به گزارش نصر، دکتر سعید نمکی در سی و هشتمین آیین پویش ره سلامت در خرم آباد لرستان ضمن تشکر از دست اندرکاران مدیریت کرونا در این استان، گفت: ایام سختی بر کشور گذشت و شاید بتوان گفت که ما و همکارانمان سخت ترین ایام مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد و قبل از انقلاب را در این ایام گذراندیم و شاید برای من و همکارانم جز افتخار این خدمتگزاری به مردم چیز دیگری نباشد؛ جز لبان تشنه، پای سوخته/ حاصل این ظهر تابستان نبود/ غیر داغ سینه و اندوه دل/ سهم ما از این عذابستان نبود. 
وی افزود: با لطف خدا و با عزت و همدلی و وفاقی که در دوران دفاع مقدس آموخته بودیم، چهار موج سهمگین کرونا مدیریت شد؛ در اوج تحریمهای ظالمانه در زمانی که همه راه ها را بر ما بسته بودند و حتی برای انتقال کوچکترین محموله در فشار بودیم، علیرغم همه دروغهای بزرگی که می گفتند ایران را از تحریم دارو و تجهیزات پزشکی معاف کردیم و این تشت رسوایی با کلام آقای بایدن از بام آمریکا در چند هفته قبل افتاد و گفت که برای اولین بار ما دادن ماسک و واکسن و فرآورده ها را به ایران مجاز می دانیم، در این ایام سخت و کم بضاعتی اقتصادی در این روزهای بسیار پرتنش، این همدلی و وفاق ما و نیروهای مسلح و روحانیت معزز و مردم و نهادهای مردم و کمکهای مومنانه ما را از این چهار موج به گونه ای عبور داد که با افتخار می گوییم حتی یک بیمارمان پشت در بیمارستان نماند.
وزیر بهداشت ادامه داد: دیروز از وزیر بهداشت کشوری که در گرداب کروناست، نامه ای سر تا پا تقاضای کمک از ایران تحریم زده به دستم رسید. در دو زمینه کمک می خواستند؛ یک اینکه بگویید چه کردید که با گستردگی این اقلیم و حصر اقتصادی و سیاسی اینگونه کرونا را مدیریت کردید و دوم اینکه از آنچه شما در کشور دارید می سازید مثل ونتیلاتور و دارو و ... به ما کمک کنید.
وزیر بهداشت با اشاره به ساخت واکسن ملی در کشور، ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم که عده‌ای این غرور ملی را با مغلطه به یک بدهکاری سیاسی بدل می‌کنند. چه بد که ما با سیاست زدگی افتخار ملی را لگد کنیم. یک وقتی سیاست به کمک ابتذال و شکست کاذب دستاوردهای ملی می‌آید. کما اینکه روزی دفاع مقدس را زیر سوال می‌بردند، همان‌ها در شیپورهای تازه می‌دمند و این دستاوردهای عظیم که کشوری تحریم زده در عرض دو ماه می‌شود صاحب تمام آنهایی که وارد می‌کرد را نمی‌بینند.
وی افزود: این افتخار بزرگی است که کشوری که باید از دنیا طلب کمک می‌کرد امروز از گوشه گوشه دنیا طلب کمک از او می‌کنند. اینکه ما چگونه توانستیم مرگ‌های پیک چهارم را به نصف پیک‌های دوم و سوم کاهش دهیم درحالی که ویروس انگلیسی مهاجم‌تر و کشندگی بالاتر داشت، این حاصل تلاش تمام ایثارگران عرصه سلامت است.
نمکی با بیان اینکه امروز وارد پیک پنجم شدیم، تصریح کرد: باز در این ایام باقی مانده نمی‌پردازم به اینکه چرا وارد موج و موج و موج می‌شویم. نمی‌پردازم به اینکه چرا دیگران غفلت می‌کنند و ما در ته رودخانه زخمی و جنازه جمع می‌کنیم، چرا در برخی عرصه‌ها تنهاییم. نمی‌پردازم به اینکه چرا عده‌ای به تاب آوری تمام اقشار نگاه می‌کنند اما به تاب آوری مدافع سلامت که ۱۸ ماه، یک روز مرخصی و یک شیفت راحت و یک شب خواب آرام نداشته، ورود نمی‌کنیم. ما با مردم پیمان بستیم و از هیچ شکم دریده‌ای نمی‌پرسیم تو اول دعوا را شروع کردی یا آنکه چاقو زد؟.
وزیر بهداشت ادامه داد: از هیچ مراجعه کننده‌ای نپرسیدیم رعایت پروتکل کردی یا نه؟، یا دیگران راه را برای مسافرت بر تو بستند یا نه؟، یا شهر قرمز به شیوه شهر آبی مدیریت شد یا نشد؟. زبانمان مو در آورد از بس از این حرف‌ها زدیم و ذهن مردم پریشان شد. متوسط رعایت پروتکل‌هایمان ۴۸ درصد است. این مسئولیت با من نیست.
وی با بیان اینکه مسئولیت آوردن واکسن با وزیر بهداشت نیست، ادامه داد: عزیزانی که در افکار عمومی می‌گویند که وزارت بهداشت در آوردن واکسن قصور کرد، مثل آنکه کوچک ترین مشکل پیش می‌آید مسئول وزارت بهداشت است؛ اما سفره‌های آنچنانی در انتخابات شوراها می‌اندازند، راه ها باز است و هیچ محدودیتی نیست. همچنین اگر آمپول رمدسیویر کم شد وزیر بهداشت باید جواب دهد. هیچ جای دنیا واکسن را وزیر بهداشت نمی‌دهد.
نمکی با بیان اینکه دیروز مرز واکسیناسیون از مرز ۴۰۰ هزار تا رد شد، گفت: رکورد تازه‌ای خلق خواهد شد، قول داده بودیم در آینده‌ای نزدیک از مرز ۴۰۰ هزارتا عبور می‌کنیم که دیروز گذشتیم و افتخار آمیز گذشتیم.
وی ادامه داد: قرار بود تا پایان این دولت افراد بالای ۶۵ سال و بیماران صعب العلاج را واکسینه کنیم. اما تا پایان مرداد ماه تمام جمعیت ۶۰ سال به بالا را واکسینه خواهیم کرد. در استانهایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان را ۵۰ سال به بالا را واکسن خواهیم زد. در جزایر خلیج فارس (به جز قشم و کیش که اکنون سنین ۵۰ سال به بالا واکسینه می شوند)، تمام افراد 18 سال به بالا را واکسینه خواهیم کرد.
وی همچنین گفت: از اول مرداد تمام افراد بالای 18 سال عشایر کوچ نشین کشور را واکسینه خواهیم کرد و در مرداد ماه تمام معلمان آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه‌ها را برای مقدمه بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس واکسینه خواهیم کرد.
وزیر بهداشت گفت: ایران تمام تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های ساخت واکسن در دنیا را دارد. عده‌ای در ابتدای ساخت واکسن خندیدند، بعد که ساختیم گفتند چرا همه را یک کاسه نکردید؟. ما روز اول نمی‌دانستیم کدام پلتفرم جواب خواهد داد، می‌دانستیم اگر یکی زمین بخورد آن یکی را داشته باشیم و هیچ پلتفرمی به تنهایی پاسخگوی نیاز ملی ما نیست. ما کشوری هستیم که نقطه امید خیلی از کشورهایی هستیم که قُلدرها به آنها واکسن نمی‌دهند. ما پیوستیم به یکی از واکسن سازی‌های بزرگ دنیا که غول واکسن سازی دنیا است و این افتخار بزرگی است.
نمکی خطاب به مسئولین ستاد کرونای استاد لرستان و استانداران و سایر مسئولین، گفت: در رعایت پروتکل‌ها سخت بکوشید. این ویروس فعلا دست از سرمان بر نخواهد داشت و هرکس بگوید ویروس را خوب شناخته خطا می‌کند. این ویروس حالا حالا ها مهمان ما است.البته معتقدیم واکسیناسیون می‌تواند فرم سخت و مرگ زای بیماری را مهار کند. تقاضا می‌کنم واکسیناسیون را سرعت دهید. هرچه سرعت ببخشیم از گرفتاری سخت و ابتلای بیمار و نیاز به بیمارستان را کاهش خواهیم داد. طرح شهید سلیمانی را به عنوان پشتوانه نظام نگهدارید. کلینیک‌های سرپایی را اضافه کنید. هرچه در کلینیک سرپایی وقت بگذرانیم  و بیمار یابی خانه به خانه و محله به محله کنیم  و در درمانگاه سرپایی ویروس را مهار کنیم، تخت بیمارستانی نمی‌خواهیم و در غیر این صورت وقت کم می‌آوریم. در بیمارستانها با پروتکل‌هایی که تعریف می‌کنیم کمیته ترخیص و... را باید مراقبت کنیم تا مرگ و میر کم شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار