مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی:

مردم نذورات عید قربان را در کشتارگاه‌ها ذبح کنند

1400/04/29 - 10:00 - کد خبر: 47724
کشتارگاه

نصر: مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: جهت رعایت مسائل بهداشتی پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و همچنین ویروس کرونا مردم تا حد امکان نذورات عید قربان را در کشتارگاه‌ها ذبح کنند.

به گزارش نصر، دکتر امیرحسین بهداد در خصوص دام ذبح شده‌ی عید قربان، اظهار کرد: در روز عید قربان کشتار دام خارج از کشتارگاه آزاد است اما تمامی کشتارگاه‌های دامی استان، آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به هم استانی‌های عزیز هستند.
وی به بازرسی کارشناسان دامپزشکی در قالب گروه‌های ثابت و سیار در روز عید قربان اشاره کرد و افزود: افرادی که قربانی را در خانه‌ی خود ذبح می‌کنند با ۱۵۱۲ تماس گرفته تا کارشناسان ما در محل ذبح حاضر شوند که این گروه‌های کارشناسی متشکل از یک دامپزشک به عنوان ناظر ذبح بهداشتی و یک روحانی به عنوان ناظر ذبح شرعی هستند.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در مراکز خیریه از جمله کمیته امداد و صندوق مستمندان، قربانی‌ها در محلات مورد نظر با حضور ناظران ما ذبح می‌شد اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا، تمامی این اقدامات به کشتارگاه‌ها منتقل خواهد شد.
وی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو گفت: بیماری تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است، با شروع فصل گرما آغاز شده و در پایان آن، تمام می‌شود که ناشی از کنه‌ی هیالوما بوده و عامل آن ویروسی تحت عنوان Nairovirus است.
وی بیماری تب کریمه کنگو را مهم دانسته و تاکید کرد: از مردم عزیز استان درخواست می‌کنیم که با توجه به احتمال وجود این بیماری، نذورات خود را در کشتارگاه‌ها ذبح کنند چرا که کلیه‌ی کشتارگاه‌های استان، مجهز به سیستم پیش سرد بوده و گوشت ذبح شده، تحت بررسی کارشناسان بهداشتی قرار می‌گیرد.
بهداد در پایان در ارتباط با افرادی که قربانی را در خانه‌ی خود ذبح می‌کنند نیز متذکر شد: جهت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، گوشت قربانی ذبح شده‌ی خارج از کشتارگاه، باید ۲۴ ساعت در دمای صفر الی چهار درجه‌ی سانتیگراد قرار گیرد تا عامل بیماری ازبین برود.
انتهای پیام/

پژوهشیار