مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی؛

فرصت اخذ پروانه جدید چرای دام هشتم اذر ماه است

1400/04/28 - 15:32 - کد خبر: 47702
خلخال، اسالم، جنگل، ییلاق، خلخال، اسالم، جنگل، ییلاق، خلخال، اسالم، جنگل، ییلاق، خلخال، اسالم، جنگل، ییلاق

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: فرصت اخذ پروانه جدید چرای دام مرتعداران و بهره برداران استان تا هشتم آذرماه امسال تمدید شد.

به گزارش نصر، رحیم مهردادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با توجه به مراجعه و درخواست های مکرر مرتعداران و بهره برداران مجاز مراتع برای تمدید پروانه چرای دام و عذر موجه در خصوص عدم اطلاع از ضوابط و مقررات اعلام شده و با ملاحظه شرایط حاد کرونایی کشور از تاریخ ابلاغ بخشنامه در آذر ماه سال گذشته به مدت یک سال دیگر مهلت برای تمدید پروانه چرا داده شده است. 
وی افزود: مرتعداران و بهره برداران مجاز که تاکنون موفق به پرداخت حق و حقوق ناشی از تمدید سالانه پروانه چرای دام در سال های گذشته نشده اند، در صورت عدم احراز شرایط ابطال پروانه چرا، اجازه داده می شود نسبت به پرداخت بدهی خود به نرخ روز اقدام و متعاقب آن در اجرای بند ۲۰ فصل دوم شیوه نامه مذکور، نسبت به تهیه  و اجرای طرح مرتعداری اقدام کنند. 
مهردادی ادامه داد: بر این اساس پس از پایان مهلت قانونی اعلام شده، با بهره بردارانی که نسبت به تمدید پروانه اقدام نکرده باشند، طبق شیوه نامه برخورد و ضمن ابطال پروانه چرای نامبردگان، مرتع بلامعارض اعلام می شود.
 وی همچنین گفت: در راستای سرعت بخشی در تحقق مدیریت پایدار و بهره‌برداری اصولی از مراتع و بر اساس بخشنامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمام پروانه‌های چرای دام (پروانه‌های مرتع داری) که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است باید در سال ۱۴۰۰ منجر به طرح مرتع‌داری شود.
وی با بیان اینکه در صورت عدم اقدام مرتع داران، این پروانه‌ها فاقد اعتبار بوده و نسبت به ابطال آن‌ها اقدام می شود، اظهار کرد: بر اساس این بخشنامه، بهره‌برداران در بازه زمانی باقی مانده فرصت دارند تا با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها برای تهیه طرح مرتع داری اقدام کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های مرتع‌داری، گفت: طرح‌های مرتع‌داری از جمله ابزارهای مدیریتی برای افزایش کیفیت مراتع به ویژه در مناطقی که فشار چرا بر مراتع زیاد است، محسوب می شود.
مهردادی با تاکید بر اقتصادی کردن طرح‌های مرتعداری، ادامه داد: مراتع، علاوه بر ارزش‌های زیست محیطی از ارزش‌های اقتصادی بالایی برخوردار بوده و به عنوان بستر مناسب برای تولید محسوب می‌شوند که برای تحقق این مهم باید طرح‌های مرتع داری در قالب طرح‌های تلفیقی و کشت گیاهان دارویی سازگار با اکوسیستم منطقه تهیه و اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری از برنامه‌های مهم و شاخص پیش روی مجموعه منابع طبیعی است، یادآوری کرد: با اجرای طرح های مرتعداری تلفیقی و چند منظوره علاوه بر کاهش فشار دام بر مراتع به اقتصاد خانوارهای روستایی نیز کمک می شود.
بنا به این گزارش، مراتع آذربایجان شرقی با وسعت ۲.۴ میلیون هکتار به صورت ییلاقی، میان بند و قشلاقی بوده که اداره کل منابع طبیعی با اقدامات ممیزی، دامدار قانونی را شناسایی و با در نظر گرفتن ظرفیت مرتع و فصل چرا پروانه مرتعداری صادر می کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار