رئیس دانشگاه تبریز؛

انقلاب اسلامی تحولی عظیم در دنیا ایجاد کرد

1400/04/27 - 17:19 - کد خبر: 47643
میررضا مجیدی

نصر: رئیس دانشگاه تبریز گفت: انقلاب اسلامی به‌عنوان حقیقتی انکارناپذیر و با توجه به موقعیتی که در جهان داشت، با ظهور خود تحولی عظیم در دنیا ایجاد کرد و توانست بر سایر کشورهای جهان اسلام تأثیر عظیمی بگذارد.

به گزارش نصر، میررضا مجیدی امروز یکشنبه در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی انقلاب اسلامی کارآمدی، فرصت‌ها و چالش‌ها که در دانشگاه تبریز برگزار شد اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان نهضت تحقق‌بخش حاکمیت اسلامی در عرصه‌های فردی و جمعی به‌مثابه نقطه عطف در پیچ بزرگ تاریخ معاصر، معادلات تمدنی رایج مبتنی بر ارزش‌های غربی و شرقی سوسیالیستی و سرمایه‌داری را برهم زد و بارقه‌ی امیدی در دل مستضعفان عالم ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با پشتوانه مردمی، حاکمیت قانون اساسی و با کلمه توحید همت خود را برای بسط و گسترش ارزش‌های اسلامی به کار گرفت.
مجیدی گفت: یکی از اصلی‌ترین شعارهای انقلاب «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» بود که این شعار نشان‌دهنده روح اصیل مردمی و اسلامی بودن انقلاب است و در این شعارها احیای کرامت انسانی، نقش مردم در حاکمیت و تعیین سرنوشت خود رکن اصلی محسوب می‌شود. 
وی افزود: کرامت یک جامعه اقتضا می‌کند که آزاد و مستقل بوده و استعدادهایش شکوفا شود و مورد تحقیر و اهانت قرار نگیرد. 
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی براساس آموزه‌های دینی با نظام سلطه ضدیتی ذاتی دارد، یادآور شد: علی‌رغم اینکه نظام سلطه دشوارترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را در طول ۴۰ سال اخیر علیه ملت ایران اعمال کرده است تا به این انقلاب ضربه بزند، مقاومت و پایداری مردم در برابر این تحریم‌های ظالمانه صحنه‌هایی از شکوه را به نمایش گذاشته‌ که محصول این مقاومت افق کارآمدی فرصت‌ها در عرصه های مختلف بوده‌است.
رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: یکی از موارد مهم در خصوص انقلاب بحث کارآمدی سیاسی است به‌طوریکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام سیاسی حاکم براساس تعالیم اسلامی شکل گرفت و نیروهای انقلاب از همان روزهای آغاز نهضت در صدد تحقق نظام سیاسی اسلامی بودند و به‌همین دلیل یکی از مواردی که همواره در میان نخبگان مطرح بود عبارت بود از نظام سیاسی اسلامی و اکنون نیز نسل جوان که شاید به‌طور دقیق نمی‌داند چرا نسل‌های قبل این انقلاب را به وجود آوردند، به‌صورت طبیعی وضعیت موجود نظام را با انتظارات توقعات و آرمان‌های خود مقایسه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: ازاین‌رو تبیین دقیق دستاوردها در انقلاب اسلامی و میزان کارآمدی و موفقیت آن نقش مهمی در تحکیم پایه‌های مردمی نظام و حفظ و تداوم انقلاب دارد البته به دلیل گستردگی و وجود ابعاد مختلف و پژوهش نشده در خصوص کارآمدی انقلاب اسلامی و به‌ویژه تحلیل و تبیین فرصت‌ها و چالش‌ها این واقعیت را به‌خوبی آشکار می‌سازد که با برپایی یک نشست علمی و تخصصی یا برگزاری یک همایش ملی نمی‌توان ابعاد و زوایای نامکشوف آسیب‌شناسی تاریخ انقلاب اسلامی را روشن کرد.
وی ادامه داد: برای ارزیابی کارآمدی یک نظام باید موارد مختلفی را مد نظر قرار داد تا از طریق این عوامل کارآمدی یا ناکارآمدی حکومت مشخص شود. 
مجیدی در تعریف کارآمدی گفت: کارآمدی عبارت است از موفقیت نظام در تحقق اهداف و اینکه نظام در مسیری قرار بگیرد تا عقب‌ماندگی‌های تاریخی ملت ایران را جبران کند که با توجه به موانع و مشکلات زیاد می‌توان گفت پیشرفت‌های خوبی انجام‌شده است هرچند با نقطه مطلوب فاصله داریم. 
وی در خصوص نقش آذربایجان و دانشگاه تبریز در دوران مختلف تاریخ ایران بیان کرد: همان‌طور که آذربایجان در طول تاریخ ایران کانون شکل‌دهی به هویت استقلال و آموزه‌های اسلامی بوده، در دوران معاصر نیز در حفظ و حراست از این دستاوردها پیشگام بوده‌است به‌طوری‌که قیام مردم و دانشجویان تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶ و ۱۸ اردیبهشت ۵۷ شاهدی روشن بر تداوم پیشگامی مردم تبریز در زمان اوج‌گیری انقلاب است.
وی ادامه داد: از تبریز به‌عنوان دومین شهر سیاسی کشور یاد می‌شود و حضور گروه‌های متعدد سیاسی در این شهر تاثیر مستقیمی بر روی تحولات کشور گذاشته‌ است که اوج آن در دوران ظهور جنبش دانشجویی در تبریز، تشکیل گروه‌های اسلامی و حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تبریز در دفاع مقدس و تقدیم ده ‌ها شهید در راه انقلاب از جمله شهید باکری‌ها، پورشریفی ها بود که دانشگاه تبریز را به مشهد الشهدای دانشگاه‌های ایران تبدیل کرد.
رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: یکی از مسائل محوری در بحث بررسی کارآمدی، چالش‌ها و فرصت‌های انقلاب توجه به بیانیه گام دوم انقلاب است بطوریکه باید گام دوم انقلاب را فراتر از یک بیانیه سیاسی توصیف کنیم چراکه این بیانیه تحلیلگر نقاط ضعف و قوت و نقشه راه برای آینده است.
وی افزود:یکی از موارد مهم مطرح‌شده در گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب پیشرفت علمی کشور است و ما مشاهده می‌کنیم که دانشگاه‌های کشور علی‌رغم تمامی مشکلات و تحریم‌ها توانسته‌اند رتبه یک تولید علم در منطقه را کسب کنند که این نشان‌دهنده حرکت جهادی دانشگاه‌ها است. 
وی در پایان گفت: برای ادامه این مسیر نیاز است تا دولت ها از دانشگاه ها حمایت کنند و این را بدانیم که سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است  و ما از دولت آینده می‌خواهیم بیش‌از پیش دانشگاه‌ها را دریابد و از مجلس شورای اسلامی نیز می‌خواهیم قوانین دست‌وپاگیری را که مانع حضور اساتید پیشکسوت در دانشگاه‌ها است، بردارد.
در پایان این مراسم از برخی آثار ارسال شده به دبیرخانه علمی این همایش رونمایی شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار