معاون برق و انرژی وزارت نیرو :

مصرف انرژی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است

1400/04/27 - 12:34 - کد خبر: 47617
برق

نصر: معاون برق و انرژی وزارت نیرو گفت: رشد قابل‌توجه مصرف برق صنعتی، مصارف بالای ماینرها ، افزایش غیرمترقبه دما و افزایش۲۰ درصدی مصرف انرژی نسبت به سال گذشته از دلایل کمبود برق کشور است.

به گزارش نصر، همایون حائری در نشست علنی امروز -دوشنبه- مجلس شورای اسلامی و بعد از قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌های اخیر و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور گفت: در برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز در زمان‌های اوج مصرف تابستان انجام می‌دهد، در موضوعات مختلفی مد نظر دارد که موضوع اول، پیش‌بینی مصرف است که با توجه به تعداد مشترکین و نوع مصرف آنها و پیش بینی سازمان هواشناسی از دمای هوا تعیین می‌شود.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو با بیان اینکه عمده نیروگاه‌ها به سه گروه حرارتی، برق‌آبی و اتمی برق مورد نیاز کشور را تامین می کنند، گفت: نیروگاه‌های حرارتی شامل نیروگاه‌های جدید و موجود هستند که تعمیرات آنها از انتهای شهریورماه هر سال شروع شده و تا انتهای خرداد سال بعد ادامه دارد.

 سال گذشته ۱۱ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های برق آبی داشتیم
وی افزود:‌ تولید برق نیروگاه‌های آبی که سهم حدود ۱۹ درصدی در تامین برق زمان‌های اوج مصرف تابستان را دارند، به شدت وابسته به موجودی آب پشت سدهاست و اگر شرایط آب مناسب باشد، می‌توانند همانند سال گذشته ۱۱ هزار مگاوات از ۵۸ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق زمان اوج مصرف شبکه را تامین کنند.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو بیان کرد:‌نیروگاه اتمی هم با انجام تعمیرات دوره‌ای خود و با توجه به میزان سوخت موجود آماده تولید و تحویل یک‌هزار مگاوات برق به شبکه است، ضمن اینکه پیش‌بینی طراز تولید و مصرف برق و پیش‌بینی راهکارهای جبران کمبود هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

 رشد ۲۰ درصدی مصرف برق/ افزایش مصرف برق ۱۵۰۰ مگاوات به ازای هر درجه 
حائری درباره پیش‌بینی نیاز مصرف تابستان سال جاری گفت: به جز افزایش مصرف ناشی از مشترکین جدید و سالیانه، رشد قابل‌توجه مصرف برق صنعتی و همچنین موضوع مصارف بالای ماینرها هم به این موضوع اضافه شده و افزایش غیرمترقبه دما هم موجب شد که مصرف انرژی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد در حالی که متوسط رشد چند سال گذشته زیر ۲درصد بوده است.
معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر اساس پیش بینی های هواشناسی عملا آنچه اتفاق افتاد بین ۲ تا ۴ درجه دمای هوا افزایش داشت به طوری که به ازای هر درجه افزایش دمای بالای ۳۵ درجه ۱۵۰۰مگاوات به مصرف برق افزوده خواهد شد.
 وی ادامه داد: افزایش مصرف ۲۰ درصدی موجب گردید که واحدهای نیروگاهی دوره تعمیرات آنها در فروردین و اردیبهشت به اتمام می‌رسید جوابگوی نیاز مصرف بالای برق نباشد و این امر باعث شد فشار زیادی به نیروگاه‌های آبی برای جبران نیاز مصرف برق وارد شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار