مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی:

75 درصد نحوه جمع‌آوری زباله در تبریز غیراصولی است / تولید روزانه یک هزار و 200 تن زباله در تبریز

1400/04/27 - 11:19 - کد خبر: 47603
زباله

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، گفت: متاسفانه 75 درصد نحوه جمع‌آوری زباله از منازل در تبریز به صورت غیر اصولی انجام می‌شود.

به گزارش نصر، حسن عباس‌نژاد اظهار داشت: متاسفانه مدیریت پسماند در جامعه بیشتر روی دفن تمرکز پیدا کرده که باید با برنامه‌ریزی دقیق مطابق قانون مدیریت پسماند و آئین‌نامه اجرایی آن همچنین ایجاد زیر ساخت‌های فنی و بهداشتی به سمت مدیریت اصولی پسماندها حرکت کنیم.
وی افزود: امروزه موضوع جمع‌آوری و دفع پسماندها به طریقی مناسب که باعث کاهش خطرات مربوط به سلامتی انسان‌ها و آسیب‌های زیست‌محیطی گردد؛ حائز اهمیت است.
عباس‌نژاد گفت: تعداد 59 مرکز دفن زباله شهری و روستایی در استان وجود دارد که بر اساس آخرین آمار میزان پسماندهای خانگی تولید شده در استان حدود 2500 تن در روز است که در این میان کلان‌شهر تبریز با میزان تولید زباله یک‌هزار و 200 تن در روز بیشترین سهم میزان تولید زباله را در استان داشته و در سایر شهرهای استان نیز یک‌هزار و 523 تن در روز زباله تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: طرح تشدید نظارت‌ مراکز دفن پسماندهای مدیریت پسماند مصوب سال 1383 در دست اجرا بوده و پیگیری‌های لازم در راستای ساماندهی این مراکز در دست اقدام است. همچنین کلیه مراکز دفن استان ضمن ساماندهی، بایستی نسبت به طراحی سیستم تصفیه شیرابه و شبکه پایش اقدام کنند.
عباس‌نژاد گفت: پایش کلیه محل‌های دفن زباله استان در سه ماهه اول سال 1400 انجام گرفته و در سه ماهه دوم نیز ضمن پایش و به‌روزرسانی آخرین وضعیت زباله‌گاه‌های استان، پیگیری‌های لازم در جهت اصلاح وضعیت زیست‌محیطی مراکز دفن زباله در حال پیگیری است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد:  متاسفانه 75 درصد نحوه جمع‌آوری زباله از منازل در تبریز به صورت غیر اصولی انجام می‌شود و پروسه تفکیک زباله در مبداء تنها حدود 25 درصد است و بایستی برنامه‌ریزی لازم جهت تفکیک از مبداء توسط شهرداری‌های استان تا پایان سال 1400 به‌عمل آید.
عباس‌نژاد ادامه داد: سرانه تولید زباله در میانگین جهانی را 80 گرم و میانگین کشوری را 820 گرم اعلام کرد که این میزان در شهر تبریز 800 گرم و در آذربایجان‌شرقی 560 گرم در روز است.
وی متذکر شد: طرح‌های احداث و ساماندهی مراکز دفن 5 شهر استان در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته و ساماندهی محل‌های دفن در چند شهر بزرگ استان شامل مرند، مراغه، هشترود، عجب‌شیر و هریس در حال اجراست. همچنین تجمیع مراکز دفن زباله‌های شهری جهت کاهش مراکز دفن و به تبع آن کاهش آلودگی‌های ناشی از تعدد مراکز دفن در دستور کار این اداره کل می‌باشد که امید است با همکاری شهرداری‌های استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط استانی به این مهم دست یابیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار