در قالب نامه سرگشاده خانه فعالین محیط زیست و توسعه پایدار آذربایجان شرقی مطرح شد:

یک مطالبه محیط زیستی

1400/04/26 - 16:08 - کد خبر: 47577
عکس

نصر: خانه فعالین محیط زیست و توسعه پایدار آذربایجان شرقی در نامه ای سرگشاده یک مطالبه زیستی را رسانه ای کرد.

به گزارش نصر، در این نامه ضمن اشاره به تاریخچه همزیستی حیوانات با انسان ها آمده است؛
اگرچه شهر تبریز همانند اکثر مناطق کشور، از  بی برنامگی و عدم مدیریت در مورد سگهای بی سرپرست، همینطور سگهای صاحبدار رنج می برد. اما دوره پنجم شورای شهر تبریز برای حل این مساله، دو مصوبه را در کارنامه خود دارد؛
1- تصویب ایجاد مرکز مدیریت حیوانات شهری در صحن شورا (1397)
2- مصوبه روش کنترل جمعیت سگها در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری (1399)
 و با اینکه  هردو مصوبه لازم الاجرا بوده، اما عوامل اجرایی شهرداری به رغم تمام توضیحات کارشناسی و جلسات متعددی که با مشارکت خودشان بوده ، هیچ‌یک از این دو مصوبه را اجرا نکرده است.
در بخش دیگر این نامه آمده است:
جالب است بدانیم؛ شهرداری تبریز، اخیرا تصمیم به ایجاد یک پناهگاه پنج هکتاری در کنار مرکز دفن زباله نموده است، اما هیچ ذهنیتی برای روش اداره، اهداف و برنامه منسجم برای این پناهگاه متصور نیستند. نکته قابل توجه این است که برای مکان‌یابی و  ایجاد این پناهگاه از اداره کل محیط زیست، هیچ استعلامی نشده است. خانه فعالین محیط زیست  اعلام کرده:
1. اگر این پناهگاه با این روش ( بی برنامگی مطلق ، عدم داشتن مجوز از نهاد تخصصی، و بدون هدف مشخص ) کار خود را شروع و ادامه دهد، در آینده نزدیک شاهد مشکلات فراوانی از جمله ورود گرگاسها به شهر، گسترش بیماری (بطور مثال، هاری که هم اکنون در اطراف شهرها و روستاها وجود دارد)، آسیب به حیات وحش و معضلات محیط زیستی دیگر خواهیم بود.
2. به استناد تجارب ملی و بین المللی، مساله مدیریت سگهای شهری یک اقدام همه جانبه و بلند مدت است و هیچ روش کوتاه مدتی برای حل آن موثر نیست، کمااینکه ده سال است مسئولین شهرداری بر اجرای روشهای اشتباه، بدون داشتن دلیل علمی و منطقی تاکید نموده و متاسفانه این مساله را حادتراز قبل کرده اند.
3. خانه فعالین محیط زیست  اقدامات خودسرانه و خلاف قانون در این مورد، از سوی هر شخص و نهادی را مصداق بی کفایتی و بی برنامگی متولیان امر می داند و در این زمینه، حق شکایت به مراجع قانونی را برا ی خود محفوظ میداند.
"در پایان از شهرداری تبریز، درخواست شده تا در مورد دلایل و توجیهات علمی و قانونی برای تصمیمات و برنامه های میان مدت و بلند مدت خود برای روش مدیریت سگهای شهری و ایجاد پناهگاه جدیدالتاسیس را ارایه کند"
انتهای پیام/

پژوهشیار