هند: بندر چابهار مرکز مهم حمل و نقل منطقه‌ای است

1400/04/26 - 15:41 - کد خبر: 47570
عکس

نصر: سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند در جریان کنفرانس "آسیای مرکزی و جنوبی:پیوستگی منطقه ای،فرصت هاو چالش ها" گفت: بندر چابهار مرکز مهم حمل و نقل منطقه‌ای از جمله به افغانستان است و ایجاد ارتباط باید همگام با قوانین بین‌المللی، حاکمیت ملی و وحدت ارضی باشد.

به گزارش نصر، پایگاه خبری «فرست پست» با اعلام اینکه این اظهارات وزیر امور خارجه هند در جریان کنفرانس «آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه‌ای، فرصتها و چالش‌ها» در تاشکند منتشر شد؛ نوشت: وی در ادامه با اشاره به افغانستان گفت پروژه‌های ارتباطی باید براساس توجیه اقتصادی و مسئولیت مالی باشد و بدهی ایجاد نکند. برای تحقق پروژه‌های ارتباطی در افغانستان، جهان باید به دولت این کشور اطمینان داشته باشد و توسعه و شکوفایی با صلح و امنیت در ارتباط است. 
وی با اشاره به اینکه سیاست، اهداف منفی و بی‌ثباتی "مانع مهمی" برای همکاری و رفاه منطقه‌ای است، اظهار داشت که هیچ ابتکار جدی ارتباطی نمی‌تواند یک طرفه باشد. 
جایشانکار در سخنان خود گام‌های عملی هند از سال ۲۰۱۶ تاکنون برای بهره برداری از بندر چابهار را برشمرد و تشکیل "گروه چهار جانبه هند-ازبکستان-ایران-افغانستان" برای استفاده مشترک از این بندر را یک "تحول خوب" توصیف کرد. 
وزیر امور خارجه هند افزود: بندر چابهار دسترسی امن، قابل اعتماد و بدون محدودیت به دریا را برای کشورهای آسیای مرکزی فراهم می‌کند. نقش موثر آن در حال حاضر به وضوح ثابت شده است. ما پیشنهاد کرده‌ایم که بندر چابهار را در چارچوب (کریدور بین المللی حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب) قرار دهیم. 
کنفرانس «آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها» به مدت یک روز و با حضور مقامات ۴۴ کشور جهان و ۳۰ سازمان بین المللی در تاشکند برگزار شد. 
به گزارش ایرنا، هند در بودجه سال ۲۰۲۱ خود یک میلیارد روپیه (معادل تقریبی ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفت. 
دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱. ۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است. سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد. 
 
چرا بندر چابهار ایران برای هند حائز اهمیت است؟ 

اول اینکه، پاکستان به هند اجازه استفاده از خاک خود برای تجارت مستقیم با افغانستان را نمی‌دهد. بنابراین چابهار برای دسترسی هند به افغانستان و فراتر از این کشور اهمیت دارد. هند دارای منافع زیادی در یک افغانستان با ثبات است و دهلی نو یکی از بزرگ‌ترین اهدا کنندگان بین المللی افغانستان است. وضعیت امنیتی در افغانستان برای هند مهم است. دهلی نو مانند ایران به دنبال ثبات در افغانستان است و تامین نیاز تجاری افغانستان از طریق بندر چابهار به این هدف کمک می‌کند. 
 دیگر اینکه دسترسی به چابهار برای امنیت انرژی هند مهم است. هند به عنوان یک اقتصاد در حال رشد، به انرژی کشورهای آسیای مرکزی توجه دارد. گاز طبیعی از آسیای مرکزی می‌تواند از طریق بندر چابهار به هند صادر شود. هند هم اکنون عضوی از پروژه خط لوله گاز تاپی (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) است. 
همچنین، هند عضوی از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب است که هدف از آن ایجاد شبکه حمل و نقل میان کشورهایی مانند هند، ایران، ارمنستان، آذربایجان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه است. بنابراین در اهداف هند، چابهار بسیار اهمیت پیدا می‌کند. 
 انتهای پیام/

پژوهشیار