تبریزیم(49)/

محله صائب تبریزی تبریز + تصاویر

1400/04/28 - 16:37 - کد خبر: 47555
خیابان صائب تبریزی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به محله صائب تبریزی می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، محله صائب تبریزی در محدوده‌ی مرکزی شهر تبریز واقع شده است.
این محله از شرق با خیابان شریعتی جنوبی، از جنوب با خیابان پاستور و از غرب با خیابان لاله زار و خیابان هفده شهریور محدود شده است و با محله‌های ‌نوبار، هفده شهریور، بارون آواک، پاستور، لاله زار، کوی چرنداب، صائب تبریزی، گازران مجاورت دارد.
این محله در محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد نیست.
 
 
 

ایستگاه گذرنامه (ایستگاه اتوبوس) در محله صائب تبریزی تبریز و خیابان صائب تبریزی واقع شده است. این ایستگاه یکی از هفت ایستگاه اتوبوس در محله صائب تبریزی تبریز است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی خشکشوئی صائب، پلیس امنیت اخلاقی،  اداره گذرنامه و مهاجرت و اماکن قرار گرفته است.
 
 
خيابان صائب تبريز در گذشته به خيابان زندان معروف بود كارخانه قالي‌بافي آلماني‌ها 20 سال در اين مكان بهترين فرش تبريز را توليد مي‌كرد.
 
 
خيابان صائب امروزي تبريز نزديك صد سال پيش به خيابان زندان معروف شد، قبل از آن هم كوچه يا گذر سنگفرش شده‌اي بود كه به كوچه ”‌مايانيلار” معروف بود، در انتهاي خيابان صائب امروزي نرسيده به خيابان لاله‌زار مكان خالي و بايري بود كه فروشندگان مصالح ساختماني، سنگ، خاك، گچ، آجر مي‌فروختند و با الاغ و اسب دست مصرف‌كنندگان مي‌رسانيدند.
 
 
در سال‌هاي 1890 تا 1900 ميلادي كه آلمان در اوج قدرت اقتصادي و صنعتي بود، آلماني‌ها در قسمتي از اراضي باير كوچه مايانيلار كارخانه قالي بافي داير كردند كه بهترين قالي تبريز در اين كارخانه زير نظر مهندسان آلماني و هنرمندان تبريزي بافته شده به آلمان صادر مي‌شد، اين كارخانه مدت 20 سال به توليدات فرش ادامه داد؛ تا اينكه المان در جنگ جهاني اول شكست خورد و به علت بدهي كارخانه و ورشكستگي آن، اين كارخانه را دولت ايران مصادره و تملك كرد.
 
 
پس از آن كارخانه آلمان‌ها راكد بود؛ تا اينكه در سال 1313 شمسي وقتي سيلاب وحشتناكي قسمتي از مركز شهر تبريز را فراگرفت و زندان شهرباني و زيرزمين‌هاي آن زير سيلاب ماند و زنداني‌ها در حال خفگي بودند شهرباني وقت تصميم گرفت زنداني‌ها را از زير زمين سيلزده به مكان ديگري انتقال دهد، بعد دسته دسته زنداني‌ها را با سيم به هم بسته، به اين كارخانه منتقل نمودند و بدين ترتيب اين كوي و خيابان به‌نام خيابان زندان مشهور شد.
 

در سال 1350 كه زندان جديد در دروازه تهران در باغ صاحب ديوان احداث شده و زندان قديم سكان تازه انتقال يافت تمام تاسيسات و تشكيلات كارخانه قاليبافي سابق آلماني‌ها و زندان قديم به شهرباني وقت واگذار شد كه اين ساختمان به كلانتري 5، اداره گذرنامه، اداره اماكن، آموزشگاه پليس و باشگاه ورزشي پاس و خانه هاي سازماني تغيير كاربري داد و هم اكنون بخش زيادي از ضلع جنوبي خيابان صائب در اختيار نيروي انتظامي است.
 

در انتهاي خيابان صائب كه مسجد قائميه در آن قرار دارد، محله‌اي بود به نام تازه كند و بيشتر اراضي اين خيابان به خصوص در ضلع غربي باغات حاصلخيزي وجود داشت.



انتهای پیام/

پژوهشیار