رئیس دستگاه قضا:

ریشه‌های فساد اقتصادی باید خشکانده شود

1400/04/26 - 10:35 - کد خبر: 47537
غلامحسین محسنی اژه‌ای

نصر: رئیس دستگاه قضا گفت: امروز در لایه‌های مختلف و بخش‌های گوناگون فعالیت‌های اقتصادی نارسایی و فساد وجود دارد که سرایت‌کننده است و ما باید با ریشه‌ها و گلوگاه‌ها مبارزه کنیم.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تقدیر از اعتماد رهبری اظهار کرد: اینکه ایشان از داخل قوه شخصی را انتخاب کردند محاسن زیادی دارد که ما باید قدردان این انتخاب باشیم.
وی اضافه کرد: ما در دهه پنجم انقلاب که دو سال از آن گذشته با مجموعه مسائل متفاوت نسبت به دهه‌های گذشته روبرو هستیم، بسیاری از کسانی که انقلاب کردند و قبل از انقلاب را دیده بودند امروز دیگر نیستند و ما با یک نسل، ذائقه و سبک زندگی جدید روبرو هستیم و این وظیفه همه به ویژه روحانیون به‌عنوان پرچم‌داران اصلی انقلاب را سخت‌تر می‌کند.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: فضای مجازی امروز بر همه ابعاد و زوایای انسان‌ها سایه افکنده و این نیاز به یک دید و نگاه، مقررات، آموزش‌ها و تبیین جدید انقلاب را مورد تاکید قرار می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه رهبری از گذشته نسبت به شورای عالی فضای مجازی تاکید ویژه داشته‌اند، گفت: سال ۹۰ رهبری بر لزوم تشکیل این شورا و ریاست رییس جمهور بر این شورا تاکید کردند.
محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه امروز تریبون‌های منابر تعطیل است و ما با ضربه دشمن در حوزه فرهنگی روبرو هستیم، تصریح کرد: امید دشمن به حوزه فرهنگ است و ما امروز باید یک مبارزه همه جانبه با فساد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم که گاهی فساد فرهنگی و سیاسی می‌تواند از فساد اقتصادی هم مهم‌تر باشد.
وی مبارزه با فساد اقتصادی را لازم و واجب دانست و عنوان کرد: مبارزه با فسادهای فرهنگی و سیاسی همان مبارزه در عرصه‌های مختلف است.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز با دوگانگی‌ها و چندگانگی‌ها مواجه هستیم، اظهار کرد: ممکن است یک بخش بسیار متورم شده باشد اما یک بخش دیگر بسیار کوچک شده باشد، یکی از موارد همین مبارزه با فساد اقتصادی است‌. امروز در لایه‌های مختلف و بخش‌های گوناگون فعالیت‌های اقتصادی نارسایی و فساد وجود دارد که سرایت کننده است و ما باید با ریشه‌ها و گلوگاه‌ها مبارزه کنیم.
وی عنوان کرد: افرادی که مفسد هستند برنامه‌ریزی می‌کنند و از یک فردی که اشتباه کرده استفاده می‌کنند اما میان این دو‌اختلاف بسیار است، کسانی بخاطر نوسانات بازار و سوءمدیریت‌ها و اینکه هر روز یک بخشنامه بیرون می‌آید و فرد نمی‌داند با چه فردایی روبرو است کارهایی را انجام می‌دهد که اشتباه است و با مشکل مواجه می‌شود، ما نمی‌توانیم همه را با یک چوب برانیم.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما با همه وجود به دنبال مبارزه هستیم و از طرفی برای جهش تولید هم دغدغه داریم.
وی با اشاره به اینکه ما در شناسایی بسترهای فساد در عرصه‌های مختلف وظیفه پیشگیری را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند همه مقدمات را فراهم سازد؛ ما در ایلام بررسی کردیم که گرایش به دشمن، طلاق، گرفتاری به مواد، عامل بخش قابل توجهی از اینها برای بیکاری است.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امروز نفوذ، توطئه و تلاش دشمن برای براندازی را داریم، اظهار کرد: ما نیازهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی داریم و در این زمینه باید توجه کنیم که ورود به حریم خصوصی افراد و تجسس در زندگی درست نیست اما ما باید هر دو را کنار یکدیگر قرار دهیم تا رعایت حق فرد و جامعه را توأمان دنبال کنیم.
وی ادامه داد: جریاناتی مثل ورود سگ به زندگی افراد نشان از نفوذ فرهنگی دشمن به کشور‌ است و موضوع فرهنگ برای ما بسیار مهم است و مجموعه دستگاه‌ قضایی علاوه بر وظیفه اداری، وظیفه انقلابی و دینی هم دارد و باید با رفتار و گفتار درست برای فرهنگ‌سازی و هدایت افراد کمک کند.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ما وظیفه داریم از تولید حمایت کرده و با فساد مبارزه کنیم، گفت: بخشی مرتبط با دولت است که باید حمایت کند اما اگر ما چوب لای چرخ تولید گذاشته ایم باید آن را رفع کنیم.
وی گفت: اگر کاغذی توقیف شده و معطل مانده است پیگیری می‌کنیم تا اشکال رفع شود.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ظرفیت‌های همکاری حوزه و دستگاه قضا درحال بررسی است، اظهار کرد: امر قضا یکی از بخش‌های مهم حاکمیت است و این از ابتدای انقلاب بر دوش روحانیون بوده است و بخش قابل توجه قضاوت باید بر اساس موازین اسلامی باشد و در این راستا هم حوزه باید کمک و کادرپروری کند.
وی بر لزوم شناسایی نیروهای انقلابی و توانمند حوزه تاکید کرد و افزود: اگر عدالتی که مورد نظر است را بخواهیم اجرا کنیم باید به افرادی برسیم که در همه ابعاد توانمند باشد.
محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: بنده که چهل سال در قوه قضاییه بودم هنوز با بسیاری از فروعات روبرو می‌شوم اما نمی‌توانم آن‌ها را رفع کنم و با بزرگان مشورت می‌کنم و به سختی به نتیجه می‌رسم.
انتهای پیام/

پژوهشیار