رایزنی وزرای خارجه عربستان و ترکیه درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی

1400/04/26 - 09:41 - کد خبر: 47532
عکس

نصر: فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک وی طی دیداری در مورد روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در جهت تأمین منافع مشترک دو کشور گفتگو کردند.

به گزارش نصر، به نقل از روسیا الیوم، دیدار دو وزیر در حاشیه مشارکت هیئت‌های دو کشور در کنفرانس بین المللی آسیای مرکزی و جنوبی صورت گرفت که در ازبکستان برگزار شد.
در این دیدار، دو طرف علاوه بر بحث در مورد برجسته‌ترین تحولات در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، در مورد روابط دو جانبه گفتگو کردند.
چاووش‌اوغلو پس از آن در توییتی نوشت که "دیدار مفیدی" با بن فرحان داشته است.
وزیر خارجه ترکیه جمعه پس از ملاقات با همتای سعودی خود گفت: "من می‌خواهم از برادرم ، شاهزاده فیصل ، برای دعوت و مهمان نوازی سخاوتمندانه‌اش تشکر کنم. ما یک جلسه بسیار صریح و شفاف داشتیم ، و در مورد برخی از مشکلات روابط خود بحث کردیم."
وی افزود: "ما همچنین در مورد چگونگی تقویت روابط دو جانبه و همکاری در مسائل منطقه‌ای بحث کردیم و تصمیم گرفتیم گفتگوها را ادامه دهیم و من شاهزاده فیصل را به ترکیه دعوت کردم."
چاووش اوغلو همچنین گفت که با همتای سعودی خود درباره حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه  که اتحادیه عرب آن را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته کاری کند، صحبت کرده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه افزود: ما نه تنها روابط دو جانبه، بلکه همچنین گامهایی را که می‌توانیم در چارچوب سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و سایر کشورها برداریم و همچنین سایر موضوعات منطقه‌ای ، مورد بحث قرار دادیم."
روابط ترکیه و عربستان سالها بر سر مسائلی در سیاست خارجی متشنج بود و این تنش به ویژه پس از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در اکتبر 2018 در کنسولگری ریاض در استانبول شدیدتر شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار