نگاهی به سنت شکنی در اتاق تهران با تشکیل ائتلاف استارت آپی " اتاق برای فردا"

اتاق تبریز تشنه تفکرات فناورانه

1397/12/19 - 16:21 - کد خبر: 475
اتاق برای فردا

نصر: اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تبریز اگرچه به عنوان یکی از اولین اتاق های بازرگانی تاسیس شده در کشور مهد تفکر و گفتمان سازی اقتصاد بوده و همواره نقشی برجسته ای در توسعه صنعت استان داشته است

اما اعضای این اتاق ، معمولا فعالان صنایع  سنگین، کارخانه‌های تولیدی و یا حوزه بازرگانی بوده اند و در شرایطی که صنایع نوظهور از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه چندانی در تصمیم‌گیری‌های اتاق بازرگانی نداشتند .

البته در اتاق هشتم هیات نمایندگان به‌مراتب درک بهتری از تغییرات نوین در عرصه بین‌المللی و صنایع روز دنیا داشته اند و در طول دوره سعی کردند از تشکل‌های  مرتبط با  فناوری‌های جدید استقبال کرده ‌و در جلسات و همایش‌های متعددی به بررسی مسائل و مشکلات صنایع نوین و فضای استارتاپی استان بپردازند.

حقیقت این است که در حال حاضر بخش عظیمی از فعالان اقتصادی که در قالب کسب‌وکارهای سنتی فعالیت می‌کنند در شرایط خاص اقتصادی فعلی که پیچیدگی‌های متعددی آن فعالان صنعتی استان و کشور را تحت تاثیر گذاشته است، ،می‌توانند به‌ واسطه فناوری اطلاعات راه برون رفت از رکود حاکم را کشف کنند.

پس حضور فعالان و کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات چه برای مشارکت با صنعتگران عضو اتاق و چه به عنوان هیئت نمایندگان اتاق حاکی از رویکرد پویا و نواندیشانه  در پارلمان بخش خصوصی خواهد بود و می تواند نویدبخش تحولی بنیادین در اقتصاد بخش خصوصی و حرکت به سوی ایجاد اتاقی پویا باشد.

این دوره از انتخابات اتاق های بازرگانی کشور و به تبع آن اتاق تبریز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که وضعیت اقتصادی کشور و کاهش صادرات نفت و به نوعی کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی فضایی را ایجاد کرده است که فعالان اقتصادی کشور می توانند با اتکا به توان داخلی و ظرفیت های فوق العاده موجود همچنین ارتباطات اقتصادی زمینه ساز احیای اقتصاد بدون نفت ایران باشند.

خوشبختانه  آذربایجان شرقی با دارا بودن واحدهای اقتصادی و صنعتی متعدد به عنوان استانی پیشرو در اقتصاد بدون نفت مطرح بوده و بر اساس آمارها همواره میزان صادرات غیر نفتی این استان رقمی چشمگیر داشته است.

درست است که اتاق‌های بازرگانی طبق قانون ماهیت و اختیارات اجرایی ندارند، که فناوران نگاهی چاره گر به آن داشته باشند اما محل لابی‌گری و در یک کلام محل تجمع تصمیم‌سازان کلیدی و ‌اصلی اقتصاد یک شهر، استان و کشور است اما مسئله این است که  در دوره های  پیشین تفکر نوآورانه و استارتاپی‌ها حضور نداشت، چون از منظر فعالان اقتصادی آنها وجود خارجی نداشتند.

بی شک نهمین دوره اتاق بازرگانی، فرصتی است تا بستری برای تحقق این هم‌افزایی و هم سویی فراهم شود و اعضا اتاق با مشارکت  فعالان حوزه فناوری اطلاعات، راه گشای توسعه اقتصاد و خروج از رکود حاکم بر کسب و کار سنتی در تبریز شوند.

البته  در نهمین انتخابات اتاق بازرگانی تهران، نامزدان انتخاباتی یک قدم جلوتر از مشارکت برداشتند و با تشکیل ائتلافی به نام "ائتلاف برای فردا" که در آن یازده نفر از فعالان حوزه فناوری  سنت شکنی کردند و این ائتلاف برنامه‌های متفاوت و گوناگون با نگاهی جدید  به کسب‌وکارهای نوین دارند.

انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این دوره برای اولین بار نمایندگانی از فاوا و کسب‌وکارهای اینترنتی در  انتخابات نامزد شده‌اند و بدین ترتیب، کسب‌وکارهای این حوزه که تابه‌حال نماینده‌ای در این سطح نداشته‌اند، اینک از این موقعیت برخوردارند تا از پارلمان بخش خصوصی کشور سهم داشته باشند.

در لیست ائتلاف برای فردا اتاق تهران افرادی چون شهاب جوانمردی (مدیر‌عامل فناپ)، مجید حسینی‌نژاد (بنیان‌گذار علی‌بابا)، افشین کلاهی (مدیر‌عامل گروه ره‌نگار)، فرزین فردیس (موسس گروه پارس)، سامان علی‌رضا کلاهی (عضو هیات مدیره سرآوا‌پارس و دیجی‌کالا)، سید مجید صدری، مدیر‌عامل شرکت مخابرات، سادینا آبایی (مدیرعامل شرکت سیمرغ سامانه تهران)، محمدرضا طلایی (رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار)، ویدا سینا (مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک) و سعید محمدی (هم‌بنیانگذار و مدیرعامل دیجی‌کالا) حضور دارند که  این تعداد بالاترین تعداد حضور کاندیداهای صنعت ICT در تاریخ انتخابات اتاق تهران به شمار می‌آیند.

به نظر می رسد،رهبران فکری ائتلاف نیز به این جمع‌بندی رسیدند که باید هر‌چه زودتر و قوی‌تر خود را برای فردای صنعت کشور آماده کنند و این امر تنها با حضور تعداد قابل ملاحظه‌ای از برگزیدگان صنایع نوین در جمع هیات نمایندگان اتاق امکان پذیر است.

درست است که در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تبریز فعالان عرصه فناوری اطلاعات به عنوان نامزد انتخباتی هیئت نمایندگان حضور پیدا نکردند اما امید است شاهد پررنگ‌تر شدن نقش این فعالان در مشارکت های اتاق باشیم تا در عرصه تجاری استان جایگاه خود را به بهترین نحو ایفا کنند و این قدمی باشد تا دوره های بعدی انتخابات لیستی از ائتلافی فناورانه از فعالان حوزه فناوری و نوآوری برای سنت شکنی به گوش برسد .


---------------

گلناز پورنامی

---------------

انتهای پیام/

پژوهشیار